Sigara ilköğretimde yaygınlaşıyor

Dünya Sağlık Örgütü'nce yapılan araştırma, Türkiye'de ilköğretim ve lise öğrencileri arasında sigara kullanma alışkanlığının arttığını ortaya koydu

Sigara ilköğretimde yaygınlaşıyor

Küresel Gençlik Tütün Araştırmasına (KGTA) ilişkin bilgi veren DSÖ Türkiye Ofisi Tütün Kontrolü Program Sorumlusu Dr. Toker Ergüder, DSÖ ve CDC’nin işbirliğinde dünya genelinde yaklaşık 190 ülkede gerçekleştirilen standart çalışmanın, sigara içme oranlarının takibi için tüm ülkelerde beş yılda bir yapıldığını anlattı.

Ergüder, çalışmaya, Türkiye genelinde rastgele yöntemle seçilmiş 27 ilden 69 okuldaki ilköğretim 7. ve 8., lise hazırlık ile 1. ve 2. sınıflardan toplam 5 bin 45 öğrencinin katıldığını bildirdi.

Araştırma, Türkiye’de 13-15 yaş arasındaki öğrenciler arasında sigara alışkanlığının arttığını ortaya koydu. Buna göre, 2003 yılında gerçekleştirilen I. Küresel Gençlik Tütün Araştırmasında bu yaş grubu öğrencilerde saptanan yüzde 6.9’luk sigara içme oranının son araştırmada yüzde 8.4’e çıktığı belirlendi.

KIZLARDA SİGARA ALIŞKANLIĞI ARTIYOR

Beş yıl önceki araştırmaya göre erkek öğrencilerin yüzde 9.4’ü, kızların ise yüzde 3.5’i sigara kullanırken, son çalışma bu yaş grubundaki erkek öğrencilerin yüzde 10.2, kızların ise yüzde 5.3’ünün sigara alışkanlığı olduğunu gösterdi.

Araştırmaya katılanlardan yüzde 29.6’sı "sigara içmeyi denediğini", hiç sigara içmemiş olanların yüzde 10.2’si ise "önümüzdeki yıl içmeye başlayabileceğini" ifade etti. Bu oran 2003 yılında yapılan araştırmada yüzde 7.0 idi.

SİGARA YASAĞI PASİF İÇİCİLİĞİ AZALTTI

Araştırma, sigara kullanmasalar bile gençlerin çevrelerinde bu kötü alışkanlığa sahip olanlardan dolayı tütün dumanına maruz kaldıklarını, ancak kapalı ortamlarda sigara yasağını genişleten düzenlemenin yürürlüğe girmesinden sonra bu sıkıntının azaldığını da gösterdi.

Araştırma, okullarda sigara karşıtı eğitimin de arttığını gösterdi. Okuldaki derslerde sigaranın zararlarının öğretildiğini belirtenlerin oranı 5 yıl önceki araştırmada yüzde 52.8 iken bu oran yüzde 62.2’ye çıktı.

Araştırma, tütün endüstrisinin çocuk ve gençlere yönelik doğrudan ve gizli reklam kampanyalarına devam ettiğini de ortaya çıkardı. Öğrencilerin yüzde 29.2’si "gazete ve dergilerde sigara reklamları gördüklerini", yüzde 11.6’sı "üzerinde sigara firmalarının logosunun bulunduğu t-shirt, kalem veya çantaya sahip olduklarını", buna karşın yüzde 87.6’sı "medyada sigara karşıtı mesajları gördüklerini" belirtti.

Araştırmaya katılanların yüzde 52.8’si 18 yaşından küçüklere sigara satışının yasak olmasına rağmen, "Bakkaldan veya marketten rahatlıkla sigara alabildiğini", yüzde 7.4’ü de "Bir tütün firması temsilcisi tarafından kendisine bedava sigara verildiğini" ifade etti.

2
Yandex.Metrica