Hakan Çelik Sirkeci Garı tarihe karışıyor
HABERİ PAYLAŞ

Sirkeci Garı tarihe karışıyor

Haberin Devamı

İstanbul ve Ankara arasındaki yüksek hızlı tren projesi 2013’te tamamlandığında Haydarpaşa ile birlikte Sirkeci Garı da sadece nostaljik amaçla hizmet verecek

Bakan Yıldırım İstanbulluların bir yakadan diğerine geçmek için harcadıkları yakıt ve zamanın 3,5 milyar TL olduğunu, bununla yılda bir köprü yapılabileceğini açıkladı




Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’la kapsamlı bir sohbet yaptık. Bakan Ankara-İstanbul hızlı treninin 2014’den önce hizmete açılacağını söyledi. Binali Yıldırım, Boğaziçi Köprüsü’nün tamamen trafiğe kapatılmasının söz konusu olmadığını açıkladı. İstanbul trafiğinde harcanan zaman ve yakıtla yılda bir adet Boğaz Köprüsü yapılabileceğini anlatan Bakan, yeni tren projelerinin hizmete girmesiyle Haydarpaşa ile birlikte Sirkeci’nin de bugünkü işlevini yitireceğini söyledi. Bakan Yıldırım sorularıma şu yanıtları verdi:
[[HAFTAYA]]

Haydarpaşa Garı’nın geleceği konusunda kafa karışıklığı oluştu. Garın durumu ne olacak?

Haydarpaşa’ya hiçbir şey olmayacak. Nasıl bir asırdan fazladır yerindeyse bundan sonra da muhafaza edilecek. Kafa karışıklığı şundan kaynaklanıyor: Marmaray projesi, Gebze’den bugünkü banliyö trenlerin olduğu güzergâha yapılıyor. Hızlı tren aynı güzergâh üzerinde geliyor, Nautilus Alışveriş Merkezi’nden ve Ayrılıkçeşme’den yerin altına iniyor. Denizin altından devam ediyor. Kazlıçeşme’ye kadar 15 kilometrelik bir yeraltı tüneli söz konusu. Yeni gelen yüksek hızlı tren, Haydarpaşa Garı’na girmeden kıtalararası geçiş yapıp Avrupa’ya ulaşacak. Haydarpaşa Garı istasyon olarak kalacak. Yapının üst katları, kültürel amaçlar için hizmet verecek.

Haydarpaşa Garı’nın içine tren girmeyecek mi?

Girebilir. Yapılacak projeye bağlı ama Anadolu’dan, Ankara’dan gelen hızlı trenler Haydarpaşa Garı’na ulaşmıyor. Onun hemen yakınından, Ayrılıkçeşme İstasyonu’ndan tünele giriyor, 15 kilometre sonra Avrupa yakasında Zeytinburnu’ndan çıkıyor. Haydarpaşa’daki raylar muhafaza edilecek, karar öyle çıktı. Buraya başka tren hattı konulursa o şekilde kullanılacak. Girdiğimiz anda karşımıza çıkan garın geniş tavanlı kısmı da aynen kalıyor, hiçbir şekilde dokunulmuyor. Haydarpaşa ile ilgili yapılan haberler doğru değil. Burası 100 yıllık bir mirastır, bundan sonra da o kültür mirasımızı aynı şekilde korumaya devam edeceğiz.

Ankara’dan gelen yüksek hızlı trenler bir şekilde bu garın içine giremez miydi? Haydarpaşa bugünkü gibi fonksiyonel olarak kullanılamaz mıydı?

Hayır, o olmaz. Yani bugünkü garın özelliği ve konumu, yüksek hızlı tren işletmeciliğine uyan bir şey değil. Biz yeni projemizle tren hatları arasında bir süreklilik kazandırmış oluyoruz. Eğer treni Haydarpaşa’da sonlandırırsak eskiye dönmüş oluruz. Yaptığımız yatırımlar bir işe yaramaz.

Birtakım şeyler yazıldı... Haydarpaşa’nın otel olması gibi bir şey söz konusu mu?

Otel diye bir şey yok. Orada 1 milyon metrekarelik alan var: Harem’deki otobüs garından başlıyor, Haydarpaşa’nın yanında, eski Et Balık Kurumu’na kadar... Bir yarışma projesi açılacak ve alan, ona göre düzenlenecek. Silüet bozulmayacak, gökdelen olmayacak, yapılar 6 katı aşmayacak. Yandan bakınca Sultanahmet’i, Topkapı’yı gölgelemeyecek.

Sirkeci gar hüviyetini sürdürecek mi?

Hayır, sürdürmeyecek, başka projeler geliştirilecek. Nostaljik tren olabilir. Orient Ekspres gibi trenler gelebilir. O alan Topkapı ile birlikte yeni bir dönüşüm projesi olarak ele alınıyor.

KİMSE MAĞDUR OLMAYACAK

Ankara-Sirkeci yeni gar arası kaç saat sürecek?

Yaklaşık 3.5 saat.

Yüksek hızlı tren yapımı nedeniyle mutlaka Haydarpaşa’ya giden hatların kapatılması mı gerekiyordu? Başka çare yok muydu?

Aynı hatta çalışıyoruz, hızlı tren aynı hat üzerinden geldiği için çaremiz yok. Başka bir tren hattı mevcut değil. İstanbul’un her tarafında yapılaşma var. Haydarpaşa’ya bir müddet daha banliyö seferleri sürecek ama nisan ayında Haydarpaşa istikametindeki bütün hatları durdurmak zorundayız.

Anadolu yakasındaki banliyö trenlerini çok fazla insan kullanıyordu. Mağduriyet nasıl giderilecek?

Belediyelerle müşterek çalışıyoruz, tedbirler alınıyor, ilave deniz ve otobüs seferleri konulacak. Ama bir şey daha var unuttuğumuz: Nisan ayında Kartal-Kadıköy metrosu açılıyor. Bitince önemli bir rahatlama sağlayacak. O banliyö hatları Sakarya’ya kadar gidiyor. Bu noktaya kadar otobüs seferleri konulacak, öğrenciler için günlük seferler düzenlenecek.

Bu hattaki yolcular, demir yolları biletlerine yakın bir fiyatla taşınabilecek mi?

Evet, ftoplu taşıma fiyatları çerçevesinde kalacak. n Yüksek hızlı trende internet kullanılıyor mu? Kullanılıyor. Eskiden kesintiler oluyordu. Bildiğim kadarıyla Eskişehir hattında çözüldü, Konya trenlerinde çalışılıyor.

İstanbul’da, son dönemde silüetin zarar gördüğü çok sayıda proje var. Haydarpaşa ve çevresinde silüetin bozulmasını nasıl engelleyeceksiniz?

Yakından izlenecek. Takip etmemek diye bir şey olmaz. Birisi silüeti bozmaya kalkarsa gereken hemen yapılır.



Hakan Çelik- Binali Yıldırım


TRENLE HAC YOLCULUĞU

Yüksek hızlı tren Antalya’ya ulaşacak mı?

Evet, 2023 hedeflerimizden biri. İstanbul-Ankara treninin bir yolu Kütahya’ya, Burdur ve Antalya’ya devam edecek.

Bu trenlerde ortalama hız ne olacak?

Bazı yerlerde 250 kilometre, bazı yerlerde daha düşük. Türkiye’nin coğrafyası dağlık ve hayli zorlu. Birçok yerde dağları oyup tünelle geçmek gerekiyor. 2023 hedefinde yüksek hızlı tren hattını 10 bin kilometreye ulaştırmak istiyoruz. Şu an 3 bin kilometrelik bir hatta çalışıyoruz. Bunun 1.100 kilometresi tamamlandı. 2015’e kadar 3.500 kilometre bitmiş olacak. 2016-2019 arası 6.500 kilometreye çıkacak. 2023’te de 10 bin kilometreye çıkarılacak. Ayrıca 4 bin kilometre de normal tren hattı yapacağız. Mevcut hatların da 8 bin kilometresi elektrikli ve sinyalli hale gelecek.

Hızlı tren doğuda en uzak nereye ulaşacak?

Kars. Bu hat kesintisiz olacak.

Metro, Sabiha Gökçen’e kadar ulaşacak mı?

Evet, bu da planlamalar arasında. Metro, Kadıköy-Kartal’dan sonra Kaynarca’ya devam edecek, oradan da Sabiha Gökçen’e gidecek.

Ege’de, İzmir-Aydın-Denizli arasında neden hızlı tren yok?

İzmir-Denizli-Aydın arasını daha yeni yaptık. 150 yıldır el atılmamış oraya. Tamamen yeniledik. Keşke imkânımız olsa da her yere hızlı tren yapsak. Son 50 yılda demiryollarına çivi çakılmamış. İnsanlar demiryoluna hasret kalmış.

Demiryolları için ne kadar harcamış olacaksınız?

2003’ten bu tarafa 22 milyar TL (22 katrilyon) harcandı. Önümüzdeki 5 yıl içinde bir o kadar daha harcanabilir.

Ankara-Sivas hattı ne zaman tamamlanacak?

2016’yı bulabilir.

3. Boğaz Köprüsü için “Bunu mutlaka yapacağız, kesinlikle geri dönüş yok” mu diyorsunuz?

Köprü yapılacak tabii. İhaleye çıktı. 5 Nisan’da teklifleri alacağız. Proje, önceden köprü + yolların tamamı 440 kilometre civarında bir projeyi kapsayacak şekilde yap- işlet- devret şeklinde planlanmıştı. Fakat teklif gelmedi.

Teklif gelmemesinde kamuoyunun bir kesiminin kuşkulu bakmasının bir rolü var mı yoksa ekonomik ve teknik nedenlerle mi oldu?

Kuşkulu bakıştan dolayı teklif gelmediğini düşünmüyorum. Biraz Avrupa’da yaşanan ekonomik belirsizlik, biraz teknik nedenler... Projede bazı iyileştirmeler yapma ihtiyacı duyduk; o haliyle projenin kârlı hale gelmesi uzun yıllar alıyordu. 6 milyar dolar ve 20-30 yıl gibi geri dönüş süresi var, ona ilgi olmayabilirdi. Şimdi projeyi böldük: İlki, köprü ve ilave olarak sağında-solunda yaklaşık 45 kilometrelik otoyol yap-işlet-devretle yapılacak. Devamını biz kendimiz yapacağız.

Sonuçta köprüyü kim yapmış olacak?

Yarısı yap-işlet-devret, yarısı milli bütçeden.

Bütçeden ne kadar kaynak aktarmak gerekiyor yapılacak bölüm için?

Bizim yapacağımız kısımlarda 2 milyar TL civarında. Köprü için yapılacak olan da 2-2.5 milyar doları buluyor.

Ne zaman başlamayı planlıyor, ne zaman bitirmeyi hedefliyorsunuz?

3.5 yılda bitirmeyi hedefliyoruz.

İstanbul yılda bir köprü yakıyor!

“Arkadaşlara bir hesap yaptırdım; şu anda İstanbul’un iki yakasına geçişlerde, sabah-akşam yoğun saatlerde, beklemelerde ve zaman kayıplarında yakılan fazla yakıtın yıllık bedeli 3.5 milyar lira. Yani yeni bir köprü bedelinden fazla. Şu anda Fatih Sultan Mehmet’teki ağır trafiği mecburen üçüncü köprüye vereceğiz. Mevcut iki köprüde normal araç trafiği olacak. Bir faydası daha olacak: İstanbul’un dışında oturanlar şehir içine girmeden evlerine ulaşabilecekler.



Sıradaki haber yükleniyor...
holder