Hakan Çelik Türkiye ile büyük rekabet
HABERİ PAYLAŞ

Türkiye ile büyük rekabet

Sivil havacılık, bana göre uluslararası ölçekte Türkiye’nin en başarılı olduğu alan. Türk Hava Yolları küresel arenadaki belki de en güçlü markamız. Havacılık kültürümüze yeni kavramlar getiren Pegasus da çok iyi performans gösteriyor.

THY ve Lufthansa’nın ortak kuruluşu Sun Express ile Anadolu Jet, Bora Jet, Onur ve Atlas havayolları da Türkiye’nin uçuş ağına muazzam katkı yapıyorlar. THY çok hızlı büyüyerek İstanbul’u dünyanın en önemli havacılık merkezlerinden biri haline getirdi. Dünya hava trafiğinin yüzde 65’i Türkiye hava sahasından geçen uçaklarla gerçekleşiyor.

Haberin Devamı

[[HAFTAYA]]

Atatürk Havalimanı da en yoğun 10 meydan arasında. İsrail’den Ermenistan’a Ürdün’den Yunanistan’a kadar yakın coğrafyamızdaki yüzbinlerce yolcu çok iyi bağlantı imkanı sağladığı için uzak noktalara İstanbul aktarmalı olarak uçuş yapıyor.

Lufthansa’nın THY ile yeni işbirliği fırsatları için gayret göstermesi de bununla ilgili. Çünkü Avrupa pazarı artık büyümüyor. Hava trafiğinde Asya, Ortadoğu ve Kuzey Amerika’nın ağırlığı artıyor. Gelecek, bu noktalar arasında başarılı uçuş planlamaları yapan ve doğru büyüme stratejisi izleyen havayollarının olacak.

***

THY dünyadaki birçok havayolunun pastasından pay alıyor. Bu yönüyle Avrupa’nın en büyük dört taşıyıcısından biri. Atatürk Havalimanı’nın kapasite sorunu olmasaydı çok daha iyi performans gösterebilirdi.

Vaktiyle adımlar atılabilseydi, Yenibosna, Ataköy, Florya kuşağı yüksek binalarla kuşatılmasaydı yeni bir pist yapılabilir ve havalimanı daha uzun yıllar kullanılabilirdi. İstanbul’da yapılması planlanan yeni havalimanı, ekonomiye ve çevreye ağır bir maliyet getirse de sıkışan hava trafiği sorununa çözüm getirebilir. Ancak ne zaman tamamlanacağı belirsiz. İlk pistin 2017-2018 aralığında bitirileceği söyleniyor ama 2020’yi bulabileceğinden endişeliyim.

İşte tam bu ortamda Türkiye’yi çok yakından ilgilendiren kritik bir gelişme oldu: Birleşik Arap Emirlikleri’nin en önemli merkezi Dubai 32 milyar dolarlık yatırımla yeni havaaalanı inşa edecek. 2020’de hizmete açılması planlanan meydan yılda 120 milyon yolcu taşınacak. Bu adım doğrudan İstanbul’u hedef alıyor. Çünkü yakın bölgede başka rekabet edebilecekleri yer yok.

Haberin Devamı

Diğer taraftan bölgenin üç önemli havayolu Emirates, Etihad ve Qatar Airways hızla filolarını genişletiyor. Etihad kısa süre önce İtalyan havayolu Alitalia’yı bünyesine katmak için adım attı.

Arkalarına petrol gelirlerini alan ve çok zengin hizmet sunan Körfez Havayolları THY’ye çok ciddi rakip. Türkiye yeni havalimanları, yeni uçaklar ve altyapı konusundaki yatırımlarda yanlış yaparsa bugünkü avantajlı konumunu Körfez ülkelerine kaptırabilir.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder