Sonbahar depresyonu

Birçoğunuzda sonbahar depresyonunun belirtileri kendini göstermeye başladı. Unutmamak lazım ki bunun en iyi ilacı güneş ışığı!

Sonbahar depresyonu

Eylülle birlikte bir hüzün çökmeye başlar insana. Her yıl geride bıraktığımız sıcak ve neşeli yaz günlerinin ardından soğumaya başlayan havalar, yoğunlaşan iş hayatı, okulların açılması derken bir bakarsınız ki kolunuzu kaldıracak haliniz, kimseyle hatta en sevdiklerinizle konuşacak mecaliniz kalmamış.

Bu yıl ekonomik krizin işleri yavaşlatması, işsizlik, pek çok kenti vuran sel faciası, terör olayları da tüm bunların üzerine tuz biber ekti. Böyle olunca birçoğunuzda sonbahar depresyonunun belirtileri kendini göstermeye başladı. Unutmamak lazım ki sonbahar depresyonunun en iyi ilacı güneş ışığı! Yapılan araştırmalar güneşi bol olan ülkelerde yaşayanların depresyona daha az girdiğini gösteriyor. Günler kısalıp havalar karardıkça kendinizi daha mutsuz, halsiz hissedebilirsiniz.

Bunun için mümkün olduğunca çabuk önlem almak gerekiyor. Öyle hemen pes etmek “Depresyona girdim” demek yok. Aslında insanın depresyona girmesi veya kendini kötü hissetmesi biraz da kendi elinde. Aşağıdaki önerileri okuyun ve şu depresyon illettinden bir an önce kurtulmaya bakın. 

BU BELİRTİLER VARSA DİKKAT


* Nedeni olmayan halsizlik, sürekli yorgunluk hali ve enerji düşüklüğü, sürekli uyku isteği veya tatilin hayalini kurma

* Unutkanlık, nedensiz hafıza zayıflığı

* Yaşam şevkinde, coşkuda azalma

* Nedensiz ağrılar, kaslarda kasılma, kulunçlar, kendini sıkma

* Sabah yataktan yorgun, dinlenmemiş kalkma ve güne isteksiz başlama

*Sık sık hastalanma, bağışıklık sisteminde zayıflama

* İştah dengesizlikleri (aşırı artmış bir iştah veya tersine yemek yemeye karşı isteksizlik)

* Kilo alımı veya aşırı zayıflama

* Uyku kalitesinde bozukluk, gündüz uyuma isteği ama akşam yatınca kısa sürede uyanma ve derin dinlenmiş olarak uyanamama

DESTEK ALMAK GEREKİYOR



Öncelikle intihar riski, düşüncesi olan veya bulguların ileri olduğu durumlar varsa mutlaka bir psikiyatri uzmanına başvurulmalıdır. Özellikle yorgunluğun, halsizliğin ve ağrıların eşlik ettiği durumlarda mutlaka bir hekime başvurarak muayene ve kan tahlili yaptırmak gerekli olabilir. Eğer muayene ve tahlilleriniz normal ise o zaman mevsimsel bir durum söz konusudur ve biraz gayretle bu sıkıntılı ruh halini rahatlıkla aşabilirsiniz.

Bu dönemde kullanacağınız bitkisel ilaçlar, çaylar, baharatlar, egzersiz programı ve olumlu düşünce teknikleri size çok yardımcı olacaktır. Kışa girmeden yapılan yanlış ve ağır, açlık diyetleri de bedeni, sinir sistemini vitaminsiz bırakarak sonbaharda kendinizi daha kötü hissetmenize yol açabilir. Sonbahar depresyonuna özel menü (3-4 günde bir bu menüyü uygulayabilirsiniz) (Yüksek oranda Omega 3, B vitamini ve kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacak doğal destek maddeler içerir)

Sabah:

* 1 kase yulaf ezmeli, keten tohumlu, tarçınlı, cevizli, sütlü kahvaltı

* 1 tatlı kaşığı arı poleni

Ara:

* 4 ceviz içi

* 1 muz

*1 sade veya az şekerli Türk kahvesi

Öğlen:

* 1 porsiyon somon balığı

* 1 tatlı kaşığı kırmızı pul biber

* 2-3 adet sivri biber

* Bol limon ve yeşillikli kurutulmuş yaz domatesli salata

* 1 tatlı kaşığı zeytinyağı

* 5-6 adet zeytin

Ara:

* 1 porsiyon az şekerli, bol cevizli kabak tatlısı, 1 fincan adaçayı

Ara:

* 1 dilim tam buğday ekmeği üzerine yumurta ve peynir çırpılacak, ızgara yapılacak

Akşam:

* 1 kase bol fesleğenli domates çorbası

* 1 porsiyon az yağlı peynirli makarna

* 1 bardak taze portakal suyu

Gece:

* 2-3 parmak bitter çikolata. Aralarda bol sıcak su ve 2-3 fincan adaçayı içilecek.Tüm yemeklere mideniz sağlamsa bol kırmızı biber, fesleğen katılacak.

**

* Sonbahar depresyonunun etkilerini hissediyorsanız özellikle sandal ağacı, fesleğen, lavanta, paçuli, ylang-ylang, gül kokularını bolca koklayın.

*Turuncu, kırmızı gibi canlı ve uyarıcı renkleri tercih edin. Kıyafetlerinizin mutlaka bu renklerde olması gerekmez. Üzerinizde taşıyacağınız bir aksesuar da (şal, fular, kravat, eşarp vb.) olabilir.

*Çok bunaldığınızda geriye doğru iyice gerinerek ve sonrasında esneyerek yaslanın ve gözlerinizi kapayın. Huzur, bolluk ve tam bir sağlık içerisinde olarak düşünün, o anın gerçek olduğunu hissedin.

*Her gün 10-15 dakika güneş ışığına çıkın. Sonbaharı yaşadığımız bu günlerde güneş ışığı çok önemli temel ihtiyacımız ve enerji kaynağımızdır.

*St. John’s Worth yani sarı kantaron hafif ve orta şiddetli depresyona karşı etkilidir. Çok güneşli günlerde koruyucusuz güneşlenilirse hassas ciltlerde kalıcı olmayan lekeler yapabilir.

*Omega 3 yağı hayvansal gıda olarak en çok somon, uskumru, sardunya gibi balıklarda, bitkisel olarak ise başta keten tohumu olmak üzere, ceviz, semizotu ve taze fasulyede bulunur. Omega 3 yağını egzama türlerinde, sinir sisteminin çeşitli hastalıklarından, depresyondan korunmada faydalıdır. Yalnız balık ürünlerine karşı alerjisi olanlar ve kan sulandırıcı hap kullananlar doktorlarına danışmadan Omega 3 kullanmasalar iyi olur.

*5-HT, SAM-E gibi bazı doğal maddeler hekim kontrolünde depresyona karşı yardımcı olabilir.

*Kırmızı pul biber; nane, limon, melissa, zencefili yemeklerinizde kullanın.

*Egzersiz yapmayı ihmal etmeyin.

Dr. Ender SARAÇ

6
Yandex.Metrica