THy-Lufthansa rekabeti iyi yolda

Cumartesi, 23 Kasım 2013 - 05:00

Türk Hava Yolları havacılık sektöründe Avrupa’nın en büyük işvereni olma yolunda. Avrupa pazarının giderek küçülmesi, özellikle ulusal havayollarının içine düştüğü ağır mali kriz, birçok pilotun başka ülkelerde iş aramasına neden oluyor. Filosu hızla büyüyen ve uçuş ağı genişleyen THY’de 400 civarında yabancı pilot görev yapıyor.

THY’ye ait Boeing 737-800 ile geçen gün 24 saatliğine Marsilya’ya gittim. Gidişte kaptan pilot Yunan vatandaşıydı, dönüşte Fransız ikinci pilotla karşılaştım. Kaptan koltuğunda ise kadın pilot vardı. Dünyada havayolu şirketlerinde yabancı pilot çalıştırmak konusunda farklı eğilimler var. Bazı şirketler, bu konuda daha katı politikaya sahip. Alman Lufthansa sahip olduğu havacılık kültürüyle saygı duyduğum şirketler arasında.

[[HAFTAYA]]

Bakım, pilot eğitimi, uçuş güvenliği gibi alanlarda standartları belirliyorlar. Lufhansa ile THY’nin, Sun Express’te ortaklığı var. Ayrıca her iki kuruluş da dünyanın en büyük ittifakı olan Star Alliance’a üye. Bu işbirliğinin geliştirilmesi için bizzat başbakanlar seviyesinde güçlü bir irade var. İstanbul’un yeni havalimanı tamamlandığında daha elle tutulur adımlar görebileceğiz. Ben “Lufthansa’nın Türkiye’de havacılığın büyümesinden rahatsız olduğu için türlü kumpasların içine girdiği” iddialarını inandırıcı bulmuyorum. Hatta havacılık gibi çok ciddi bir sektörde böyle asılsız konular üzerinden iletişim yapılmasını riskli görüyorum.

Türk havacılığı büyürse THY gibi Lufthansa da bundan kârlı çıkacak. 140 ülkede 117 bin çalışanı olan kuruluş, bu büyümeyi neden sabote etmek istesin ki? En fazla, rekabete daha çok asılır. Swiss, Germanwings ve Avusturya Havayolları’yla birlikte ele alındığında Lufthansa Grubu’nun taşıdığı yolcu sayısı 103 milyonu buluyor.

Lufthansa Yönetim Kurulu Üyesi Jens Bischof, kısa süre önce yeni stratejilerini konuşmak üzere Türkiye’deydi. Büyüme planlarını konuştuk. Toplantıda Lufthansa’nın Türkiye Genel Müdürü Stefan Löcherbach da vardı. Lufthansa’nın Kuzey Amerika bağlantısı çok güçlü. İstanbul’dan Frankfurt ve Münih aktarmasıyla ABD ve Kanada’nın 20 şehrine uçuş imkânı veriyor.

Münih Havalimanı yeni terminalleriyle Avrupa’nın en iyi aktarma noktalarından biri oldu. Başkent’ten Avrupa’ya ulaşmak isteyenler için Lufthansa’nın Ankara-Münih uçuşu çok elverişli bir hat. Türkiye-Almanya arasında o kadar büyük bir trafik var ki, Lufthansa yakında İstanbul- Frankfurt arasında günlük 4. uçuşu başlatacak.

THY’nin Almanya uçuşları zaten büyük doluluk oranına sahip. Lufthansa, geçtiğimiz günlerde tıpkı THY gibi çok ciddi sayıda uçak sipariş etti. Gördüğüm özet tablo şu: Rekabet ve ortaklık her iki kurumu da kalite artışına zorluyor. Bundan yolcular kârlı çıkacak.