Tofaş bir koydu 20 alacak

Tofaş 2006-2009 arasında araştırma-geliştirmeye (ar-ge) 1 milyar liralık yatırım yaptı

Tofaş bir koydu 20 alacak

İlklere ev sahipliği yaptı

Türkiye’de otomotiv sektörünün en önemli firmalarından olan Tofaş’ın İcra Kurulu Başkanı (CEO) Ali Pandır, Bursa’daki Tofaş Türk Otomobil Fabrikası’nın ar-ge (araştırmageliştirme) merkezinde 450 kişinin çalıştığını, başta yeni Doblo olmak üzere birçok aracı burada geliştirdiklerini söyledi. Ar-ge merkezinin Türkiye’de birçok ilke ev sahipliği yaptığını belirten Ali Pandır şöyle konuştu:

Üç boyutlu sanal ortam

“İlklerden biri sanal oda. Üç boyutlu ortam, araç tasarımı sırasında işimizi kolaylaştırıyor. Yeni Doblo’yu geliştirirken, Fiat’ın ar-ge merkezinin üç boyutlu odasını kullanmıştık. Bakıldığında ekranda çizim değil üretilmiş bir araç olduğu izlenimi doğuyor. Artık bu olanak bizde de var ve Türkiye’de tek. Diğer ilk ise aracın 10 yılda karşılaşacağı koşullara göre test edilen yol simülatörü.”

10 milyar euro ciro

Tofaş’ın 2006-2009 döneminde ar-ge’ye 1 milyar liraya yakın para yatırdığını belirten Ali Pandır ar-ge harcamalarının ihracata etkisi konusunda şöyle konuştu: “Rakamlar Tofaş’ın ‘Bir koyup 20 aldığını’ gösteriyor. Ar-ge’ye yatırdığımız 1 milyar bize hem iç satış, hem de ihracat olarak 10 milyar euro ciro yaratacak”. Pandır, Tofaş’ın yalnızca yeni Doblo’da 20 patenti olduğunu söyledi.

 Ar-ge’de avantajımız var

Ali Pandır, ar-ge’de çalışan bir mühendisin saatlik maliyetinin 20 euro olduğunu, aynı mühendisin saatinin İtalya’da 50-55, Almanya’da 60-70 euro olduğunu belirtti. Ali Pandır “İtalya’da bir model geliştirmenin maliyeti 150 milyon, Türkiye’de ise 100 milyon euro’yu geçmiyor. Ar-ge teşvikleri ile mühendislerin vergi-sigorta primi yükünün tamamına yakınını devlet karşılıyor. Bu, büyük katkı” dedi.