Trafikte indirim kime yarayacak?

Trafik sigortalarındaki fiyat artışı geçtiğimiz yıl kamuoyunu çok meşgul etmişti. Peki, yeni uygulamaya göre trafikte indirim kime yaracak?
 

Trafikte indirim kime yarayacak?
-Can Kantar

Hemen cevabını verip yazıya öyle giriş yapayım. Her yıl 3-4 kez kaza yapana yarayacak.

Trafik sigortalarındaki fiyat artışı geçtiğimiz yıl kamuoyunu çok meşgul etmişti. Önce ticari araçlara tavan fiyat uygulaması getirilmişti. Şimdi de bu kapsam genişletildi. Artık tavan fiyat uygulaması tüm araçlar için geçerli. Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek dün açıkladı konuyu. Fiyatlarda yüzde 30-40 arası bir indirim sağlayacağını belirtti. Ben de bir tüketici olarak ilk duyduğumda sevindim. Ama gerçek böyle değil ne yazık ki. Evet kaza çok kaza yapsın yapmasın her aracın trafik sigortası primleri yükseldi ama, yılda 4-5 kaza yapan araçlarda prim artışı çok fazlaydı. Hiç kaza yapmayan araç sahipleri 'biz neden fazla ödüyoruz o zaman' diyorlardı. Şimdi onu da diyemeyecekler, onların fiyatlarında düşme ihtimali de ortadan kalktı.
 
4-5 BİN ACENTE KAPANIR
 
Çünkü il il, basamak tavan fiyat uygulaması getirildi. Yani Sayın Şimşek'in öncelikle serbest piyasa ekonomisinden vazgeçmiş olması bence önemli. Çünkü bunu kendisi çok savunuyordu. Şimdi tokmak Devletin elinde davul şirketlerin elinde olacak. Hizmette,  hasar ödemesinde bir sıkıntı olur mu ? Bilemem bazı küçük şirketler için belki olabilir. Belki de o şirketler de trafik ruhsatını Hazine'ye iade etmek isteyecekler. Şirketler geçmiş senelerden gelen büyük zararlarını geçtiğimiz yıl bir nebze olsun azaltmışlardı. Bu yıl için de dövizdeki ve asgari ücretteki artış nedeniyle fiyatları artırmamışlardı.Şirketler için de bir  sıkıntı söz konusu. Onlar da şimdi acente komisyonlarını tekrar indirmek için kolları  sıvayacaklar. Ama asıl sigorta acenteleri için büyük sıkıntı. Sadece trafik satarak yoksulluk
sınırında gelir elde ederek ayakta kalmaya çalışan en az 5-6 bin acente gelirleri yüzde 30 azalacak bir de komisyonları düştüğünde kapılarına kilit vuracaklar. Bu da çalışan ve ailelerini katarsanız en az 30 bin kişi. Diğer taraftan her yıl 4-5 kaza yapan 40 bin araç sahibine yarayacak bu indirim. Özetle bir yanlış, bir doğruyu götürmüş olacak.
 
HİÇ KAZA YAPMAYANLARA DA YARAMAYACAK
 
Kaza yapmayan ve fiyatların düşmesini bekleyenlere yansıyacağını zannetmiyorum bu
indirimin. Çünkü basamaklarındaki tavan fiyatlar bu kesime uygulanacak muhtemelen. Yani bu uygulama da dikkatli araç kullanan primlerinin düşmesini bekleyenlere de pek yarayacak gibi görünmüyor. Devlet sigorta sektörüne avantaj sağlayacak kanunlar çıkardı. Sayın Mehmet Şimşek, fiyatların yüzde yirmi düştüğünü enflasyon ile bunun 25-30’ları bulduğunu daha kısa süre önce açıklamıştı. Şimdi ne oldu da böyle bir karar alındı derseniz, insanın aklına ister istemez popülist yaklaşımı getiriyor. Çünkü ticari araçların trafik primlerine geçtiğimiz yıl tavan fiyat uygulaması bir seçim öncesi getirilmişti. Şimdi de böyle bir kararın
referandum öncesi getirilmiş olması beni düşündürüyor. Faydası olacağına inansam sigortalıya avantaj sağlayacağını düşünsem tamam ama, Trafik sigortalarında İngiliz modeli, araçlara takılacak kara kutu ile öncelikle trafik kazalarının azaltılması denenip ve sonra da primlerin düşmesini beklemek alternatifini beklemeden böyle bir karar ilginç. Ne diyeyim.