Turbo gecikmesi otomobillerin ortak sorunu oldu

Volvo, turbo şarjlı motora sahip otomobillerde sıkça yaşanan sorunlardan turbo gecikmesi için yeni bir çözüm üretti. İşte geleceğin motor teknolojileri!

20 Aralık 2017, Çarşamba 09:37
A A
Güncel pek çok otomobilde halihazırda yer alan turbo şarj, beraberinde birtakım sorunları da getiriyor. Bunların başında yüksek devirlerde yığılma ve turbo gecikmesi yer alıyor. Turbo şarja ikinci bir çözüm olan süper şarjın da kendine göre dezavantajları mevcut. Volvo, bu gecikmenin nasıl kaldırılabileceğini bir video ile anlatmış. Ancak bunun için biraz da geç kalınmış.

Öncelikle kısaca turbo şarjın çalışma prensibini anlatalım. Turbo şarj ve süper şarj, amacı aynı olan iki özellik. Ortak amaç motora daha fazla yakıt hava karışımı göndererek performansı artırmak. Ayrıldıkları nokta ise beslenme kaynakları. Turbo şarj egzozdan çıkan havadan gücünü alırken, süper şarj doğrudan motordan alıyor. Motor düşük devirlerde veya uzun süre sabit tempoda gittiğinde az egzoz çıkardığı için turbo şarjın beslenmesi için yeterli kaynak oluşmuyor. Dolayısıyla motor tempo kazanıp egzozu artırdıkça turbo şarj efektif hale geliyor ve bu süre içerisinde turbo gecikmesi, ya da ilk gaz tepkisinin zayıflığı ortaya çıkıyor. Süper şarj ise motordan sürekli olarak güç çalan bir sistem.

ÇÖZÜM VOLVO'DAN GELDİ

Volvo’nun bahsettiği yeni teknoloji, elektrik yardımıyla önceden havayı NOS tüpleri gerekmeksizin bir bölmede bekletiyor ve sürücü gaza bastığında bu hava motora gönderilerek ilk tepki güçlendirilmiş oluyor. Videonun sonunda anlatılanlar ise esasında biraz geç kalındığını gösteriyor. Zira hibrit motorlar yaygınlaştıkça bu yönteme olan ihtiyaç da azalacak.

Ancak videoda daha da uç bir örnek verilmiş. Öncelikle şirketin 2019’da salt yakıtla çalışan otomobilinin kalmayacağından bahseden araştırmacı, XC90‘da da kullanılan T8 Twin motorunu örnek gösteriyor. Toplamda 407 beygir güce sahip olan bu hibrit (benzinli) motor, hem turbo şarj hem de süper şarja sahip olmakla beraber, elektrik motoruna da sahip. Süper şarj ile turbo şarjın birlikte kullanıldığı lüks sınıfta turbo gecikmesinden söz etmek zaten mümkün değilken, elektrik motorunun desteğinin de alınması sorunun kökten çözümü anlamına geliyor.

2019 yılında tüm motorlarını hibrit veya tamamen elektrikli hale getireceğinin sözünü veren Volvo, yeni keşfettiği özelliği kullanacak mı bilmiyoruz.

LG K10 (2018) CES’te Tanıtılabilir

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;