Önceki Fotolar

Türkiye'nin yerli otomobil sevdası: Devrim, Anadol...

Türkiye'nin yerli sevdası 1930'lu yıllarda başladı. Araba üretimine ait girişimler bu yıllardan itibaren de sürekli olarak devam etti. İşte Türkiye'nin 'Araba Sevdası'

03 Kasım 2017, Cuma 09:46
A A

Ortak Girişim Grubu’nda 5 babayiğit bulunuyor. Anadolu Grubu, BMC, Kıraça Holding, Turkcell ve Zorlu Holding, Ortak Girişim Grubu içerisinde tecrübelerini, güçlerini birleştirecek. Hedef 2018’in başında Türkiye’nin Otomobili’ni yapacak şirketi kurmak.Türkiye'nin yerli sevdası 1930'lu yıllarda başladı. Araba üretimine ait girişimler bu yıllardan itibaren sürekli olarak devam etti. Milliyet yazarı Levent Köprülü, Türkiye'nin 'Araba Sevdası'nı yazdı.

1929'da ABD'li Ford Motor Company, Tophane'de montaj fabrikası kurdu.

15 bin adetlik üretim sonrası 1944'te fabrika kapatıldı.

Ford'un çekilmesinin ardından üretim ve montaj çalışmaları, daha çok traktör hatta uçak üzerine yoğunlaştı.

1950'lerden Türkiye'de bir Jeep furyası başlamıştı. 2. Dünya Savaşı sonrasında hibe olarak Türkiye'ye girmeye başlayan Jeep'ler, Nejat ve Ferruh Verdi kardeşlerin girişimiyle Türkiye'de üretilmek isteniyordu.

Başlangıçta araçların yerlilik oranı yüzde 2'leri geçmezken 20 yılda yüzde 60'ı bulabilmişti. Jepp böylece bir dönem Türkiye'nin "milli taşıtı" haline gelmişti.

Bundan sonra kamyon üretimi için Türk Otomotiv Endüstrisi kurulmuş, bu fabrika da sonraları "Triumph Zafer" adıyla bir otomobil üretmeye niyetlenmiş, ancak hiçbir zaman bu otomobil yollara çıkmamıştı.

Sonrasında merhum Vehbi Koç ve Bernar Nahum'un bitmek bilmeyen ısrarlarıyla Otosan kuruldu. Consul ve Thames Trader kamyonlarının montajıyla işe başlandı.

1960 yılında Makine Mühendisleri Odası koordinatörlüğünde "Otomobil Endüstrisi Komisyonu" yerli otomobil raporu hazırladı.

İşte o yıllarda Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel yerli otomobil konusunda ısrarcı oldu. Devrim de böyle doğdu. "Kim yapsın?" tartışmaları olsa da Devrim, sonuçta Eskişehir'deki Devlet Demiryolları atölyesinde 25 mühendisle ve 99 günde yaratılmıştı. Üstelik motoruyla birlikte ve dört örnek olarak.

Üretime geçemeyen Devrim'in ardından yerli otomobil çalışmaları sürdü.

1965'te Anadol ortaya çıktı. Türkiye'nin ilk seri üretim yerli marka otomobiliydi. Fiber gövdeli Anadol Aralık 1966'da bantlardan indi. İsim yarışmasıyla belirlenmişti.

O dönemde iç talep 3 bin-5 bin adet olarak bilinirken, ilk çıkacak Anadol için 76 bin kişi başvurmuştu. Ancak Anadol yılda 8 bin adet üretebildi. 1.5 yıl kadar sıra beklemek de gerekiyordu.

Türkiye'nin ilk Coupe, Sedan, Station Wagon, Buggy ve spor modelleri, Anadol'dan gelmişti.

Anadol, 1984'te bantlardan çekilince de yerli marka otomobil öksüz kaldı.