Ekonomi Türkiye petrolcüyü uyardı: Artık boğazlara güvenmeyin

Türkiye petrolcüyü uyardı: Artık boğazlara güvenmeyin

Paylaş
Türkiye petrolcüyü uyardı: Artık boğazlara güvenmeyin

Enerji Bakanı Taner Yıldız ile Çevre Bakanı Veysel Eroğlu, “Taşımada Türk boğazlarına güvenmeyin. Ya beraber önlem alalım, ya da Türkiye kendi önlemlerini alacaktır” mesajı verdi

20 şirket yöneticisi geldi

Haberin Devamı

BP’nin Meksika’daki petrol platformlarındaki patlamanın ardından boğaz endişesi artan Türkiye, 20 petrol şirketinin temsilcisini İstanbul’da toplayarak, “Artık petrol taşımada Türk boğazlarına güvenmeyin. Ya beraber önlem alıp farklı alternatiflerle devam edin ya da Türkiye kendi önlemlerini alacak” mesajı verdi. Ancak, petrol şirketlerine sunulan, boğazlardan geçen petrol tankerleri ile ilgili gönüllü ilkeler beklenen ilgiyi görmedi.

2009’da 51 bin gemi geçti

Toplantıdan sonra Enerji Bakanı Taner Yıldız ile birlikte açıklama yapan Çevre Bakanı Veysel Eroğlu “Boğazlardan günde 18 gemi geçiyor. Bakü-Ceyhan yapılmasaydı sayı 24 olacaktı. 2009’da boğazlardan 51 bin 422 gemi geçti. Bu rakam Panama Kanalı’nın 4 Süveyş Kanalı’nın 3 katıdır. Gemilerin yüzde 80’i eskidir. Sadece yüzde 1.6’sı kılavuz kullanıyor. Akıntılar, nedeniyle 15 yılda yaşanan büyük kazalarda 115 bin ton petrol denize döküldü” dedi.

Haberin Devamı

Başka bir İstanbul yok

Veysel Eroğlu şirketlerin alternatif yöntemlere yönelmelerini istediklerini anımsatarak, “Bu bizim hakkımız. Başka İstanbul yok. Tedbir alacağız. Ama önce ortak çözüm bulalım. Şirketler gönüllü katılsın istedik” dedi.

Taner Yıldız ise şunları söyledi: “Şirket temsilcileriyle temel noktalarda mutabık kaldık. Dosya açıldı. Boğazları bay-pas edecek boru hatlarını konuştuk. Sıfır risk yok ama riski en aza indirmeliyiz. Tedbir alma hakkı bizdedir.”

Hangi önlemler masada?

Montrö Antlaşması gereğince gemilerin geçişini sınılandıramayacağını bilen Türkiye, şirketlerden öncelikle ileri teknolojili çift cidarlı gemiler kullanmasını, ucu açık sigorta yükümlülüklerini yerine getirmesini, klavuz kaptan almasını ve gemilerin tonajının düşürmesini istiyor. Türkiye’nin ikinci aşamasındaki beklentisi ise, Samsun Ceyhan Petrol Boru hattını devreye sokarak, boğazların petrol yükünü yılda 50 milyon ton azaltmak.