Gündem Atatürk batar mı?

Atatürk batar mı?

Paylaş
Atatürk batar mı?

'Turizmi geliştirme projesi'ne için Saros Körfezi'ne batırılacak F-4 savaş uçağının kokpitine Atatürk ile Türkiye'nin ilk kadın pilotu Sabiha Gökçen'in heykelleri konulması olay yarattı

Ege Denizi’nin kuzeyindeki Saros Körfezi dalgıçların gözdesi. Edirne Saros Turizm Altyapı Hizmet Birliği, körfeze dünyanın ilk su altı tarih müzesini kurmak için ‘Yapay Resif Projesi’ hazırlattı.

Turizmi geliştirmesi hedeflenen, Ege Üniversitesi’nin hazırladığı proje bakanlığa sunuldu. Bakanlık onaylarsa çalışma başlayacak.

Projeye göre Saros Körfezi’nin dibine eski bir F-4 savaş uçağı batırılacak. Hava Kuvvetleri Komutanlığı F-4 savaş uçağı bağışladı. Uçağın kokpitine Atatürk ile Türkiye’nin ilk kadın pilotu Sabiha Gökçen’in heykelleri konulacak.

SUYUN ALTINDA TARİH MÜZESİ

Kokpitte pilot koltuğuna Sabiha Gökçen’in, yanındaki koltuğa Atatürk’ün heykeli oturtulacak. Projede içinde tüm cumhurbaşkanlarının heykellerinin bulunduğu bir uçağın batırılması da planlandı.

Proje danışmanı Savaş Yapman konuyu internette duyurunca kıyamet koptu. “Hiç Atatürk batırılır mı?” diyerek sinirlenenlerin yanı sıra projeyi destekleyenler de oldu. Savaş Yapman eleştirilere şu cevabı verdi: “Biz sadece bir batık yapma peşinde değiliz. Amacımız su altı müzesi oluşturup cumhuriyet tarihimizi sergilemek. Proje dünyada ilk olduğu için çok heyecanlıyız.” Deniz dibine yerleştirilen yapılara ‘yapay resif’ deniliyor. Japonya yapay resiflere ayırdığı bütçe ve inşa teknolojisiyle dünya lideri. Japonya’yı takip eden Amerika da eskimiş gemi, uçak ve tankları ‘resif’ olarak kullanıyor. Türkiye’de yapay resif uygulaması 1989’da Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi tarafından başlatıldı.

PROJEYE KARŞI ÇIKANLAR

Körfezi’nin dibindeki uçağa Atatürk ve Sabiha Gökçen heykeli konulmasına karşı çıkanlar şunları söyledi:

* Batık ve içinde Atatürk... Bugünü anımsatıp acı acı gülümsetir.

* Sanki Atatürk ve Sabiha Hanım’ın bindiği uçak denize düşmüş de kokpitte cesetleri gözüküyor. Batık kazayı ve ölümü çağrıştırır.

* Denizin dibini boylamış bir uçağın kokpitine Atatürk ve Sabiha Hanım’ı oturtmak küçültücü.

* F-4 içinde Atatürk heykeli görürsem gülerim.

* Deniz dibindeki uçak akla sadece enkazı getirir.

* Atatürk’ün ve Sabiha Gökçen’in heykellerini suyun içinde hayatlarında görmedikleri bir uçağa oturtmak saygısızlık. Bu, kötü bir şaka.

* Uçaklar gökyüzü içindir. Deniz dibi bir uçak için mezardır. Hayallerimizde hâlâ sonsuz göklerde olan Sabiha Gökçen ile Atamızı bu mezara koyarsanız bizi incitirsiniz.

* Atatürk ve Sabiha Gökçen F-4 uçağında hiç uçmadı.

* Uçağa, 1994’te F-4 ile Ege Denizi’ne düşen şehit pilot Gökhan Karaburun’un heykelini koyun.

* Batmış bir F-4 içinde oturan Atatürk neyi temsil edecek?

* Bu proje dalış turizmi için iki Türk büyüğünü kullanmaktır.

* İnsanlar denizi doğallığı için seçiyor. Siz ise yapaylığı denize taşıyorsunuz. Tarihimize karada sahip çıkın. O zaman eski ne varsa denize atın anasını satayım!

* Yabancı turist senin devlet büyüğünü niye suyun altında görmek istesin ki? Bu bir komedi!

DESTEK VERENLER

* Proje su altı dünyasına renk katacak.

* Heykellerin batırılacak F-4 uçağına konulması ülkenin itibarına, Atatürk’ün ve Sabiha Gökçen’in hatırasına zarar vermez. Tepkiler abartılı.

* Hepimiz su altı yaşamına katkıda bulunacak projeye destek olmalıyız.

* Çok büyük bir eser ortaya çıkacak.

* Tebrikler, kolay gelsin.

* Malta adasında ‘Madonna’ diye bir dalış noktası var. Vaktiyle suyun 18 metre altında buldukları küçük bir mağaraya Madonna (Meryem Ana) heykeli koymuşlar. Dalgıçlar bu noktaya gidip heykele çiçek bırakıyor. Benzeri bizde niye olmasın?

* Üç yanı denizle çevrili ülkemizde herkesin dalabileceği bir yere Atatürk heykeli koymak çok heyecan verici.

* Dalmak için sabırsızlanıyorum.

HABERİ HAZIRLAYAN: BAHRİ BÜKE/DHA

3