Hakan Çelik Onlar yaptı biz uçtuk
HABERİ PAYLAŞ

Onlar yaptı biz uçtuk

Bilim ve teknolojiye sahip ülkelerin aradaki farkı nasıl açtıklarının çok çarpıcı örneği iPhone. Apple’ın yeni ürünü daha satışa sunulmadan resmen dünya gündemine yerleşti. Türkiye’de insanlar iPhone 6 öncelikle sahip olabilmek için Zorlu Center’daki satış merkezinin önünde yüzlerce metrelik kuyruk oluşturdu. Bir ürün bedava dağıtılsa ancak bu kadar ilgi olabilirdi! Oysa telefonun fiyatı çok yüksek, 3 bin TL’ye yakın. Yani asgari ücretli bir vatandaşın üç aylık maaşı kadar. Tasarım ve teknik özellikleriyle dikkat çekici ürünler geliştiren Apple, California’da her yıl milyarlarca dolarlık kâr açıklıyor.

Haberin Devamı

[[HAFTAYA]]

Otomobil, uçak gibi yüksek teknoloji ürünleri de için de benzer durumlar geçerli. ABD, Avrupa ve Japonya’nın ne kadar ileride olduğu ortada. Şimdi Güney Kore, İsrail, Brezilya ve Çin gibi ülkeler bu seviyeye ulaşmak için mücadele veriyor.

Yıllardır dile getiriyorum. Biz bu yarışta çok gerideyiz. Bu çağda domates, tişört ya da hafif işlenmiş mamül satarak zenginleşebilmemiz mümkün değil.

***

Mühendislik konusunda lider kuruluşlar arasında yer alan Avrupalı uçak üreticisi Airbus’un yeni nesil uçağı Airbus A350 XWB ile dün tanışma fırsatı buldum. Uçak, Atatürk Havalimanı Genel Havacılık Terminali’nde devam etmekte olan Air Show 2014 kapsamında kısa süreliğine Türkiye’ye geldi. Airbus tarafından İstanbul üzerindeki kısa test uçuşuna davet edildim.

Saat 16.30 sıralarında yaklaşık 80 kişiyle havalandık. Uçakta çeşitli havayolu kuruluşlarının yöneticileri de vardı. Kötüleşen hava şartları ve yoğun trafik nedeniyle alçak irtifada yaklaşık 40 dakikalık uçuşun ardından tekrar Atatürk Havalimanı’na döndük. Uçağı, kabin atmosferi ve sessizliği açısından başarılı buldum. Eğlence sistemleri çok zenginleşmiş, ekonomi sınıfında bile makul sayılabilecek oturma alanı sunulmuş. Airbus 350, geniş gövdeli, 276 ila 369 arasında farklı koltuk seçeneklerine sahip bir uçak. Fiyat aralığı da 295 milyon ile 340 milyon dolar arasında değişiyor. Türk Hava Yolları’nın büyüme planları arasında bu uçak tipi de var. THY, muhtemelen Airbus A350 ya da Boeing 787 arasında bir tercih yapacak. Daha büyük bir model olan, henüz geliştirme aşamasındaki 777 X de güçlü seçenekler arasında. Halen dünyanın en büyük uçağı durumundaki Airbus A380’in THY filosuna katılması içinse yeni havalimanının geleceğinin net bir şekilde belirlenmesi gerek... Buraya kadar anlattıklarım kulağa iyi geliyor. Fakat 2032 yılına kadar Türkiye yaklaşık 700 uçak daha satın alacak. Bu da ciddi sayıda pilot, mühendis, teknisyen ihtiyacı demektir. Üniversiteler, kurumlar ve havayolları seferberlik ilan ederek insan yetiştirmezse hızlı büyüyen havacılık sektörü gerçek anlamda kaosa girebilir.

Haberin Devamı
Sıradaki haber yükleniyor...
holder