Hakan Çelik Volkswagen olayı
HABERİ PAYLAŞ

Volkswagen olayı

Almanya’nın dünyadaki algısı “güven” üzerine kuruludur. Dürüstlük, çalışkanlık ve yüksek mühendislik becerisi gibi özellikleriyle gurur duyarlar. Bu yönleri rakipleri

[[HAFTAYA]]

tarafından bile kabul görür. Belki de bu nedenle, mevcut algıyı etkileyen gelişmeler büyük tepkiye neden oluyor.

Lufthansa’ya bağlı Germanwings uçağının, pilotu tarafından Alpler’e çakılması, sözünü ettiğim algıya son dönemde zarar veren ilk olaydı. Volkswagen’in (VW) Amerika’da sattığı bazı dizel araçlarda emisyon testlerini yanıltan yazılım kullandığının anlaşılması benzer sarsıntıyı yarattı.

Haberin Devamı

Dünyanın herhangi bir markası buna sebep olsa belki bu kadar şaşkınlık yaratmayacaktı. Ancak söz konusu olan, dünyanın en iyi otomobillerini üreten ülkenin bir numaralı şirketi. VW bünyesinde Bentley, Porsche, Lamborghini, Skoda, Seat, Audi, Scania gibi saygın markalar var. Şirket dünyanın en büyük işverenlerinden ve en kabarık ARGE bütçelerinden birine sahip.

Volkswagen’in başını çektiği Alman üreticiler dizelin gerçek temiz yakıt çözümü olduğunu savunuyordu. Fakat Amerika’daki testlerde VW’nin, azot oksit emisyonlarını düşük gösteren yazılımlar kullandığı ortaya çıkarıldı. Üretici şu aşamada haksız rekabet, tüketicilerin yanıltılması gibi suçlamalarla karşı karşıya... Volkswagen konusu şu ortamda patladı.

1- Amerikalı elektrikli otomobil üreticisi TESLA ülkedeki araçların süratle pille çalışan modellere dönüşmesini istiyor.

Tesla, California’daki laboratuvarları yıllardır azot ve emisyon testleri konusunda sıkıştırıyordu.

2- General Motors’un dünyada üçüncü sıraya düşmesi Amerikan endüstrisinin içine sindiremediği bir durum.

3- Almanya ve Amerika arasında kamuoyunun farkında olmadığı bir savaş var. Olay Almanya Başbakanı Angela Merkel’in telefonlarının ABD tarafından dinlenmesine kadar vardı. Yakın tarih, başarılı şirketlerin, rakipleri tarafından medya ve sivil toplum tepkisi kullanılarak batırılması denemeleriyle dolu. Volkswagen’in yaptığının yanlış olduğuna şüphe yok.

Şirketin mağduriyetleri gidermesi de şart, fakat belli çevrelerde sürdürülen linç kampanyası çok tehlikeli. Bugüne kadar otomotiv teknolojisinde yüzlerce yeniliğe imza atan dev bir kuruluşun iflasa sürüklenmesi küresel endüstrinin ağır darbe alması demektir. Türkiye’ye Volkswagen’in de aralarında bulunduğu marka grubunu Doğuş Otomotiv ithal ediyor.

Haberin Devamı

Yerli üreticiler dışında Türkiye’nin en büyük ciro üreten, en çok vergi veren ve istihdam yaratan otomotiv kuruluşu durumunda. Ayrıca Volkswagen Grubu Türkiye’den yaklaşık 1 milyar TL’lik yedek parça satın alıyor. Yaşananlarda doğrudan sorumluluğu olmamasına rağmen Doğuş’un, Ferit Şahenk’in hedef alınması ve hisselerinin değer kaybına uğratılması haksızlık.

Ana marka Volkswagen’e hatasını düzeltmesi için mutlaka şans verilmeli. Eminim ki Doğuş Otomotiv buna bağlı olarak Türkiye’de de gerekli tedbirleri alacaktır.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder