Volkswagen artık gelmeli

2018'de dünyanın en büyük Fiat zirveye tırmanıyor üreticisi olmak isteyen Volkswagen, dinamik pazarın avantajlarının yanında psikolojik ve ekonomik nedenlerle de Türkiye'de üretim kararı almalı

Çarşamba, 08 Haziran 2011 - 05:00

Volkswagen artık gelmeli

HAKAN ÇELİK

Almanya ve Avrupa’nın en büyük otomobil üreticisi Volkswagen, küresel çaptaki istikrarlı yükselişini sürdürüyor. Hindistan’dan Çin’e, Latin Amerika’dan Afrika’ya kadar bütün pazarlarda çok güçlü bir konumda bulunan şirket, dünya çapında da zirveyi zorluyor. Amerikan General Motors ve Japon Toyota ile dünya liderliği mücadelesi veren Volkswagen’in 2018 hedefi dünyanın en çok satış yapan üreticisi olmak.

 

Avrupa’daki üretim tesisleri Volkswagen’in başarılı modeli Passat’ta oluşan yüksek talebe yetişemiyor.

Volkswagen, bu büyük stratejiyi ilk kez 1997’de açıklamıştı. O günden bu yana Alman üretici bu hedefe ulaşma yolunda önemli adımlar attı. Avrupa ve Amerika pazarları belli bir doygunluğa ulaştığından dünyadaki herhangi bir otomotiv firmasının büyüyebilmesi için Hindistan, Çin, Brezilya, Meksika ve Türkiye gibi mutlaka gelişen pazarlara yönelmesi gerekiyor. Türkiye, gerek ekonomik büyüklük gerekse tüketim eğiliminde Avrupa’nın en dinamik pazarı durumunda.

Üretim talebe yetişemiyor

Fiat, Renault, Ford, Toyota, Honda, Hyundai gibi Türkiye’de daha önce yatırım yapan şirketler iç pazarda bunun meyvelerini toplamaya başladı. Özellikle en eski yatırımcılar olan Renault, Ford ve Fiat yıllardır burada olmanın tüketici ve endüstri üzerindeki psikolojik etkisini çok iyi değerlendirdiler. Bugün, Türkiye’de Jetta ya da Passat gibi Volkswagen’in çok iddialı ve başarılı modellerini satın almayı arzulayan bir müşteri, bu modellere olan yoğun talep nedeniyle aylarca beklemek durumunda kalıyor.

Örneğin Meksika’da üretilen Jetta’nın Türkiye’ye gelişi lojistik olarak da hiç kolay değil. Volkswagen bugün 21 ülkede 61 tesiste üretim yapıyor. 8 milyon araç üreten şirket geçen yıl yaklaşık 7 milyar euro kâr açıklamıştı. Volkswagen, binek ve ticari araçta Türkiye’de de pazar payını hızla yükseltiyor.

Bu gerçekler ışığında Almanya’daki merkez şirket Volkswagen AG taşıma suyla değirmen döndürmek yerine artık değirmeni Türkiye’de kurmalı. Yetişmiş insan gücü, finans kaynağı, uygun arazi temini gibi konularda Türkiye en elverişli ülkelerden biri durumunda. Hükümetle yapılacak görüşmelerle Volkswagen’e Avrupa’daki hiçbir ülkenin veremeyeceği olumlu şartlar sunulabilir.

Facebook ilham olmalı

Volkswagen AG’nin Türkiye’de Doğuş gibi çok ciddi ve saygın bir ortakla işbirliği yapıyor olması da kendileri açısından büyük avantaj. Zira birkaç gün önce TRT’ye konuşan Doğuş Holding Başkanı Ferit Şahenk, “Dış ticarette belli bir büyüklüğe ulaşan Türkiye’yi görmemelerine artık imkan yok” değerlendirmesini yaparak, Alman ortaklarına mesaj göndermişti.

Şahenk, Volkswagen’i Türkiye’ye çekebilmek için yıllardır uğraş veriyor. Devlet Bakanı Zafer Çağlayan ile Sanayi ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün de kısa süre önce yaptıkları açıklamalarda Volkswagen’i Türkiye’de yatırımcı olarak görmek istediklerini söylemişlerdi. Volkswagen’in Türkiye’de sosyal paylaşım ağı Facebook’ta en çok takipçisi olan otomobil şirketi olması bile Wolfsburg’daki yatırımcı şirkete ilham vermeli. Eğer bu yatırım gerçekleşirse hem Volkswagen hem de Türkiye’nin kazanacağı çok önemli bir adım atılmış olacak.

Balkan Rallisi başlıyor

Balkan ülkeleri arasında düzenlenen ‘Interbalkanic Klasik Otomobil Rallisi’ bu yıl 10-12 Haziran tarihleri arasında yapılacak. Retromobil Romania ve Athletic Club Selanik’in ortak organizasyonuyla gerçekleşecek yarışta tüm hazırlıklar tamamlandı ve geri sayım başladı.

 

Yunanistan, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’dan yaklaşık 50 aracın katılacağı ralli Bükreş’ten start alacak. Türkiye’nin Sinan Evman (pilot) ve Op. Dr. Serdar Evman (co-pilot) ile temsil edileceği yarışmada, ekibimiz 1973 model Mercedes 350 SL Convertible ile yarışacak.

Volvo V60’a tam not

Volvo, EuroNCAP çarpışma testinden 5 yıldız aldı. Yapılan testte otomobilin ‘güvenlik desteği’ skoru en yüksek seviye olan yüzde 100 olarak belirlendi. Volvo V60 ve S60 modellerinde dünyada bir ilk olan ‘yaya algılama’ teknolojisi de standart donanımda yer alıyor. Sistem, otomobilin ön kısmına monte edilen radar ve bir adet kamerayı kullanarak, otomobilin önünde hareket eden yayaları kontrol ediyor ve ani bir çarpışma algıladığında sürücünün otomobili durdurmak yönünde hamle yapmaması durumunda otomatik olarak fren yapıyor.

 

Avrupa Yeni Otomobil Değerlendirme Programı (EuroNCAP) tarafından gerçekleştirilen çarpışma testlerinin son turunun ardından yapılan açıklamayla, otomobil satın alanlara bir aracın çarpışma güvenliği performansına ilişkin bağımsız bir değerlendirme sunulması amaçlanıyor.

Fiat zirveye tırmanıyor

Fiat markası Mayıs ayında ulusal pazarda 50 bin adedi geçen binek ve hafif ticari araç satışıyla Türkiye’nin lider markası oldu. Tofaş çatısı altındaki Fiat, Ocak-Mayıs döneminde 23 bin 596 adedi binek, 27 bin 171 adedi hafif ticari olmak üzere toplam 50 bin 750 adet araç satışı gerçekleştirdi. Ayrıca Fiat, 23 bin adedi aşan satışıyla Türkiye’de en çok tercih edilen hafif ticari araç markası olduğunu da kanıtlamış oldu.

 

2011’de de Tofaş’ın Bursa’daki fabrikasında üretilen yeni Fiat Doblo, Fiat Doblo Classic, Fiat Linea ve Fiat Albea Sole/Palio Sole modelleriyle Türkiye’de üretim yapan global markalar arasında da toplam satışta yerlilik oranıyla yine zirvede yer aldı.

2