Dr. Ender Saraç

//icdn.posta.com.tr/images/none/16x9.jpg

Vücudun karla mücadelesi

Pazar, 31 Ocak 2010 - 05:00

Kar, beyaz bir örtü gibi Türkiye’nin hemen her yerini kapladı. Hafta sonunda İstanbul ve Ege bölgesi yağmurlu olacak ama yurdun büyük bölümü karla mücadelesini sürdürecek. Ayrıca önümüzdeki hafta yine bir soğuk hava dalgası bekleniyor ki her zamankinden çok üşüyecek gibi görünüyoruz. Bu dönemde beslenmeye çok dikkat etmek gerekiyor.
Ayrıca sürekli evde oturduğumuz, hareket edemediğimiz için metabolizmamız yavaşladı. Bazı küçük yaşam tarzı değişiklikleriyle karın ve soğuğun etkilerini en aza indirebilir, metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz...

Soğuk havaya karşı koruyucu çay

Ekinesya, ıhlamur, zencefil ve hatmi yapraklarından birer tutam alın, sadece 2 dakika kaynatıp 2-3 dakika demleyin. İnce bir dilim limon katıp bu çayı sıcak sıcak için. Nezle, soğuk algınlığı ve kışın üşümelere karşı yararlıdır. Eğer şekersiz içemiyorsanız biraz kaya şekeri ekleyin. Kaya şekeri öksürüklerde faydalıdır.
Fazla esmer şeker tüketimi ise tersine enfeksiyonlarda uygun olmaz. Bu çaydan günde 3-4 fincan için. Ayrıca sabah ve akşam 500 miligram C vitamini almak bile soğuklara uyumunuzu kolaylaştırır ve solunum yollarını korur.

Karda gözlere dikkat

Özellikle kardan sonra, tam güneşli bir hava varsa gözlerinizi mutlaka güneş gözlüğüyle koruyun. Yerden beyaz kar ile kuvvetli yansıma olunca gözün ön tabakası zarar görebilir, hatta çok uzun süre yansımaya maruz kalınırsa görme ile ilgili ciddi problemler bile oluşabilir.
Özellikle öğle saatleri gibi güneş ışınlarının dik olduğu saatlerde daha dikkatli olunmalı. Gözlüğünüz yoksa, gözlerinizin altına siyah renkli sürme çekebilirsiniz veya alttan yansımayı kesmek için kaşkol gibi koruyucu bir eşya kullanabilirsiniz.

Aşırı soğuklarda cildiniz kurumasın

Çok soğuklarda ayrıca cildin nemi ve koruyucu yağ tabakası da etkilenir ve aşırı kurumaya bağlı sorunlar oluşur. Bu sorunların belki de en önemlisi cildin canlılığını yitirmesidir. Bu durumun sonucu olarak kırışma, hızlı yaşlanma, çatlaklar, pullanma oluşabilir. En güzel çözüm sabah ve akşam besleyici kremler sürmektir.

İşte evde hazırlayacağınız doğal bir formül:1 tatlı kaşığı kuşburnu yağı, eğer yoksa susam yağı, 2 çay kaşığı saf aloe vera sürme jeli, 1 kapsül E vitamininin içi
Hepsini karıştırıp önce yüze sonra ellere sürün ve 30 saniye kadar yedirin. Sürerken sadece aşağıya doğru değil ayrıca dairevi hareketler ve aşağıdan yukarıya doğru hareketlerle de bu karışımı cilde yedirin.

Burnun aşırı kurumaması için

Burun deliklerinin içi ve genelde burnun içini nemli tutmanın çok yararı vardır. Çünkü aşırı kuruluk, soğuk havalarda burun mukozasının kolay tahriş olmasına ve hassaslaşmasına neden olur. Böylece kolayca bazı solunum hastalıkları oluşabilir.
Burnunuzun içini kışın aşırı soğuk havalarda 1-2 kez susam yağı ile yağlayın. Nefes alıp vermenizin nasıl rahatladığını görecek ve şaşıracaksınız.

Nasıl yağlayacaksınız?

Avuç içine 1-2 damla susam yağı alın ve küçük parmağınızla bu yağı burun içine sürün. Sonra yavaşça sıkarak yukarı doğru sıvazlayın. Günde 2-3 kez bu işlemi tekrarlayabilirsiniz. Eğer susam yağı bulamazsanız kuşburnu yağı da kullanabilirsiniz.

Soğukta hangi vitaminleri ve destekleri almalıyım?
C vitamini
Ihlamur
Kuşburnu
Zencefil çayı
Toz zencefilli bal
Ökaliptus buğusu koruyucu olarak çok yararlıdır.
Günde bir bardak taze portakal veya greyfurt suyu içmeyi ve 1 kivi yemeyi de unutmayalım.

Metabolizmanızı hızlandırı
n

1) Acı tüketimini artırın: Belirli miktardaki acı tüketimi metabolizmanın canlanmasına yardımcı olabilir. Bu acılar içerisinde sivri biber, acı soğan ve sarımsak, kırmızı pul biber, zencefil, wasabe sayılabilir. Ancak kırmızı pul biberin iştah açıcı etkisi de vardır. Özellikle sabah kahvaltıda bir parça sivribiber veya bir fincan zencefil çayı metabolizmanın canlanmasına yardımcı olabilir.
2) 10 dakika terleyin: Evden çıkamasanız da her gün 10 dakika evde zıplayın, dans edin ve ter atmaya çalışın.
3) Günde 3-4 fincan zencefilli, tarçınlı, mateli çaydan için. Yeşil çayın metabolizmayı olumlu etkilediği ve zayıflamaya yardımcı olduğunu biliyoruz. Bu çayı günde 3-4 fincana kadar içebilirsiniz. Ancak içine şeker veya tatlandırıcı koymayacaksınız. Eğer herhangi bir tatlı tadı almadan içemiyorsanız tıpkı eskilerin yaptığı gibi ağzınıza 3-4 adet kuru üzüm alarak içebilirsiniz.

Hazırlanışı
Her fincan için yarım tatlı kaşığı kaliteli yeşil çay veya 1 poşet yeşil çay
1 küçük poşet mate
Parmak ucu kadar kabuk tarçın
Çeyrek tatlı kaşığı biberiye

1 bardak suyu kaynatın ve içine bu karışımı koyun. Sadece 30 saniye kadar kaynatın, sonra yaklaşık 3 dakika demleyin ve süzün. İçine ince bir dilim limon koyun ve sıcakken için. Bu çayı içerken aç olmamaya gayret edin.

4) Gün içinde sıcak suya zencefil katarak da kendinize özel bir karışım yapabilirsiniz. Hem metabolizmanızı çalıştırırsınız hem de çok üşüyorsanız vücut ısınızı dengeleyebilirsiniz.
5) İmkanı olanlar için evde yapılacak en iyi spor ip atlama. İp atlarken vücuttaki bütün kaslar harekete geçer, gayet iyi çalışır. İp atlama vücudun duruşunu da düzelten bir egzersizdir. Çocuklarınızla birlikte ip atlayabilirsiniz. Çünkü ip atlama çocukların boyunun uzamasına yardımcı olur.