Yaşam 'Alo Fetva Hattı: Burası muhasebe değil'

'Alo Fetva Hattı: Burası muhasebe değil'

Paylaş
'Alo Fetva Hattı: Burası muhasebe değil'

"Alo 190 Fetva Hattı"nı arayarak zekat konusunda soru soran vatandaşlar yetkililerden adeta 'muhasebe' bilgisi istiyor

İstanbul Müftülüğü Din Hizmetleri Uzmanı Nevin Meriç, AA muhabirinin, İstanbul’daki Alo 190 Fetva Hattı’nın çalışmalarıyla ilgili sorularını yanıtladı.

Haberin Devamı

Fetva kurumunun Hz. Muhammed’den beri var olduğunu anlatan Meriç, teknolojinin de yardımıyla fetva kurumlarına ulaşmanın kolaylaştığını söyledi.

Meriç, telefonla fetva almanın eski bir uygulama olduğunu belirterek, buna rağmen insanların eskiden telefonla soru sormak yerine, müftülüklere ve ilgili dini kuruluşlara giderek ya da mektup yazarak sorularının cevabını almayı tercih ettiğini anlattı.

'RAMAZANDA YOĞUNLUĞUMUZ ARTIYOR'

Meriç, telefonların yaygınlaşmasıyla Alo 190 Fetva Hattı’na ilginin de arttığını vurgulayarak, "2000’lerden sonra fetva hattına ilgi artmaya başladı. 2000’den sonra burada tam mesai olarak çalışan ilk personel benim. Daha önce nöbet usulü günde bir arkadaşın kalması şeklinde çalışılıyordu. Telefonun yanı sıra internetten ve mektuplarla gelen sorulara da burada cevap vermeye çalışıyoruz" diye konuştu.

Haberin Devamı

Ramazanda yoğunluklarının arttığını dile getiren Meriç, "İş yükümüz ramazanda tavan yapar. Bu doğal bir şey. Senenin bir ayını oruca hasrediyorsunuz. Sadece oruç değil. Ramazan ayı, zekat, fitre, fidye, namaz, oruç, iftar, sahur, imsak, teravih gibi içeriği zengin bir paket program. Dolayısıyla bu ayda kadın-erkek birçok kişi bizi arıyor" ifadelerini kullandı.

Meriç, vatandaşların ramazanın başında, ortasında ve sonunda farklı sorular sorduğuna dikkati çekerek, konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Şöyle bir tasnif yapmak mümkün; ramazanın başında, sahur ve iftar vakitleriyle oruca kalkmak şeklinde sorular geliyor. Ramazan biraz geçtikten sonra, ’sahura kalkamadık ne yapmamız gerekir’ soruları gelmeye başlıyor. Ramazanın ortasına doğru zekat, fidye, fitre soruları yoğunluk kazanıyor. Dayanamamalar artıyor, buna bağlı olarak ’niyet etmesek, oruç tutmasak’ anlamında sorular geliyor. Sonlara doğru da daha çok yolculuk hakkında sorular alıyoruz. ’İftarı, İstanbul’a mı yoksa gittiğim yere uyarak mı yapacağım’ soruları yaygınlık kazanıyor. Seferi orucu gibi sorular geliyor."

'RAMAZANDA NÖBET USULÜYLE MESAİYE KALINIYOR'

Meriç, kendilerine zaman zaman ilginç ve komik soruların da geldiğini ancak bunun, dinin magazin konusu yapılmaması için medya ve diğer üçüncü şahışlarla paylaşılmadığını kaydetti.

Haberin Devamı

Hafta içi 08.30-17.00 saatlerinde çalıştıklarını aktaran Meriç, "Ramazan ayında akşamları ve hafta sonları Alo 190 Fetva Hattı’nda nöbet usulüyle mesaiye kalınıyor. Ramazanda neredeyse ’7-24’ hizmet veriyoruz. İstanbul Alo 190 Fetva Hattı’nın kadın bölümünde 6, erkek bölümünde 3 kişi çalışıyor. Ramazanda ortalama 5 bin soruya cevap veriyoruz" diye konuştu.

Meriç, yurt dışından da vatandaşların kendilerine ulaşabildiğini ifade ederek, oruçla ilgili yurt dışındaki kişilerden de aynı soruların geldiğini, farklı olarak aileye ilişkin sorular aldıklarını söyledi.

Nevin Meriç, ramazan ayında aciliyet arz etmeyen ve detay gerektiren sorular içinse vatandaşları ilçe müftülüklerini yönlendirdiklerini belirtti.

Gelen sorulara genel kaide ve usul hakkında bilgi verdiklerini aktaran Meriç, "Mesela zekat konusunda, 1000 lirada 25 liradır. Biz vatandaşa bu bilgiyi veriyoruz. Kişinin, 50 bini mi, 100 bini mi var, bunun hesaplamasını kendisine bırakıyoruz" dedi.

Haberin Devamı

AA