Yaşam 2.el araç satışında garanti Otonomi’de

2.el araç satışında garanti Otonomi’de

Paylaş
2.el araç satışında garanti Otonomi’de

Bugün sizler için Türkiye Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu’nu (Masfed) Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Erkoç ile görüştük. Kendisinden sektör sorunlarını, galerici esnafındaki değişimi ve en önemlisi Avrupa’nın en büyük otomotiv merkezi Otonomi’yi dinledik. Röportaj: Alper Güler

Otomotiv sektörünü sadece satılan 0 km araçlardan ibaret görmemek gerekiyor. 0 km araç satışının haricinde Türkiye’de dev gibi bir 2.el pazarı bulunuyor. Rakamlarla açıklamak gerekirse; Türkiye’de yılda 700 bin ile 850 bin arası 0 km araç satılırken, 4-4.5 milyon arası 2.el aracın el değiştirdiği tahmin ediliyor.

Haberin Devamı

Böyle bir ticaretin en önemli noktasındaysa galerici esnafı bulunuyor. Türkiye’de hep önemsenmeyen ve olumsuz algıya sahip galericiler geçmişteki sorunları birlik olarak unutturma peşinde. Dernekleşen galeriler hem tüketiciye güven veriyor hem de sektörün kurallarını oluşturmak için devlet nezdinde mücadelede bulunuyor.

Başkent Otomotivciler Derneği ne zaman kuruldu? Kuruluş amacı nedir?


Derneğimiz 2009 yılında kuruldu. 2007 yılında İçişleri Bakanlığımızın genelgesi bizi harekete geçirdi. Bilmeyen okuyucularınıza hatırlatmak gerekirse bu genelgeye göre nüfusu 100 bini geçen şehirlerde galerilerin şehir içinden ayrılıp özel toplanacakları alanlara geçmesi ön görülmüştü. Biz Ankara’da bu amaçla bir yapı ortaya çıkarmak istedik. Öncelikle derneğimizi kurduk. Derneğimizin kurulmasının ardından bir de kooperatif kurduk. Derneğimizin kuruluşunun ikinci sebep ise kayıt dışı araç satışını önlemek ve mesleğimizdeki başıboşluğu kontrol altına almak. Araştırmalara göre Türkiye’de her beş kişiden birisi ticari amaçla araç alıp-satıyor. Biz çalışmalarımızla da araç alım-satımını meslek anlamında gerçekleştiren ve vergisini ödeyen meslektaşlarımızın haklarını korumaya, devlet nezdinde de girişimlerde bulunmaya çalıştık.

Haberin Devamı

Derneğinize kimler üye olabiliyor?


Ankara’da otomobil ticareti ile uğraşan ve ticaret odasına kayıtları bulunan esnaflar derneğimize kayıt olabiliyorlar. Tabii geçmişte araç alım satım vergilerinin çokluğu galericilerin komisyoncu olarak faaliyet göstermelerine sebep olmuştu. Şimdiyse bu vergilerin olmaması, noter masrafının düşmesi sebebiyle galericiler araçları kendi üzerlerine alıyorlar ve tüccar sıfatını kazandılar. Uzun yıllardır bu işi yapanlar ise az önce anlattığım sebepten ötürü esnaf odalarına kayıtlı olabiliyorlar. Aslında hepsinin ticaret odalarına kayıt olması gerekiyor.

Dernek olarak hedefleriniz nedir?


Derneğimizi kurduktan sonra sektörümüzde yaşanan sorunların sadece Ankara’ya has olmadığını, ülkemizin tümünü ilgilendirdiğini gördük. Mesleğimize sahip çıkmaz isek, vergi vermeyen kişiler tarafından işlerimizin elimizden alındığını anladık. Bu sebeple Ankara dışında da örgütlenerek Türkiye Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu’nu kurduk. Bu oluşumla 20 ilde dernekleşme çalışmamızı tamamladık. Ben ise kısa adı Masfed olan bu federasyonun yönetim kurulu başkanıyım.

Haberin Devamı

Türkiye’de 2.el otomotiv sektörünün en önemli sorunu nedir? Ne gibi çözüm yolları öneriyorsunuz?


Otomobil alım satım işlerinin bir kanunu, standardı, denetçisi bulunmuyor. Biz bu konuda hükümetimizin ilgili bakanlıklarına sunumlar gerçekleştirdik, kanun önerilerinde bulunduk. Devletimizin illegal araç alım satımı yapanlar yüzünden uğradığı vergi kaybını anlattık. Ayrıca bu işi resmi olarak yapanların da belli standartlarının olması gerektiği konusunda bilgi verdik. Örneğin bu işi yapanların sabıka kayıtlarının olmaması, iş yerlerinin belli büyüklüğün altında olmaması gibi düzenlemelerin de yapılmasını arz ettik. İsteklerimiz gerçekleşirse kayıt dışı azalacak ve devletimiz vergisini daha iyi toplayabilecek. İkincisi ise tüketici kazanacak ve güven içinde araç alabilecek. Şu anda tüketici gerçek esnaf olmayanlar tarafından aldatılabiliyor. Derneğimize pek çok şikâyet geliyor. Eğer tüketiciyi yanıltan derneğimiz üyesi ise yaptırımımız olabiliyor. Ama değil ise biz de bir şey yapamıyoruz.

Haberin Devamı

Tüketici için 2.el araç almak açısından en iyi zaman nedir?


Araç almak için en iyi zaman kış aylarıdır. Çünkü İnsanlar tatile, memleketine gitmek için araç arayışına yaz aylarında ağırlık veriyor. Yaz aylarında genel anlamda araç almak için talebin artmasına yol açıyor. Bu da piyasa fiyatlarının yükselmesine yol açıyor. Kış aylarında fiyatlar daha düşük seyreder. Özellikle yılsonlarında yeni model yılı geleceği için bir alt model yılındaki aracın fiyatı da düşer.

Biraz da Otonomi’den bahsetmek isteriz. Otonomi nedir? Rakamlarla bize anlatabilir misiniz?


Derneğimizin ilk amaçlarından birisi başkentimize yakışır bir ikinci el projesi ortaya çıkarmaktı. Bu amaçla kooperatifimizi kurduk ve arsa arayışına geçtik. Tabii bu kısım çok kolay olmadı. Çünkü projemizde içinde sosyal donatıları da olan büyük bir alana ihtiyacımız vardı. En sonunda projemizi başlattığımız havaalanı yolu üzerindeki 375 dönümlük arazide karar kıldık. Arazi TOKİ arsası olduğu için ihaleye çıkıldı ve satın aldık. Bu arsaya uygun içerisinde tüm sosyal donatıların olduğu bir proje çizdirdik. Avrupa’da ve Türkiye’de emsalsiz olması için 7 farklı mimar ile çalıştık. Otonomi ortaya çıkarılırken sadece vasıta satış ihtiyaçları düşünülmedi. Tüketicilerin eşleri ve çocuklarıyla güven içinde otomobil dışı alışverişlerini de yapabilecekleri bir yapı ortaya çıkardık. Restoran, otel, benzinlik, giyim mağazaları bile düşünüldü ve tasarlandı. 607 adet de otomobil showroomu bulunacak. Merkezde de bir alışveriş kompleksi düşünüldü. Otonomi’nin kalbi olan bu alanda bankalar, noter, tescil bürosu, sağlık birimi ve sosyal ihtiyaçlara cevap veren 70 adet işyerimiz bulunuyor. Ayrıca 15 adet oto tamircisini de Otonomi’nin içerisine konumlandırdık.

Haberin Devamı

Otonomi ile hem tüketiciler hem de galerici esnafı ne gibi avantajlar elde edecekler?


Otonomi bir marka olacak. Biz tüketicilerin daha önce yaşadığı sorunları otonomi içerisinde yaşatmayacağız. Planlarımız dâhilin de Otonomi içerisinden satın alınan ikinci el araçlara 1 yıl garanti vermek bulunuyor. Tüketicinin en büyük sıkıntısının güven olduğunu düşünüyoruz. Esnafımız, Otonomi’de sattıkları araçların eksiklerini önceden giderecekler ve akabinde tüketiciye satacaklar. Otonomi dışında yaşanan aldatılma sorunları burada olmayacak. Tüketici korunacak. Esnafımız ise tüketicilerin önyargılı olmadığı bir ortamda satış yapmanın rahatını yaşayacaklar.

Ulaşım otomobil galericilerinin toplandığı merkezler için en büyük sorun? Bu Otonomi’de nasıl çözülecek?


Otonomi çok stratejik bir konumda bulunuyor. Hava alanının yakınında olması sayesinde Ankara dışından da gelecek tüketicilere kolaylıkla hizmet verebilecek. Ayrıca Otonomi’nin bulunduğu bölgeye çok sayıda toplu ulaşım aracı ile gelinebilecek. Otonomi’nin bulunduğu bölgeye bir fuar alanı ve Yıldızım Bayezid Üniversitesi yapılıyor. Bu bölgelere Başbakanımızın, Ulaştırma Bakanımızın ve Belediye Başkanımızın metro sözü var. En kısa sürede bu projenin de hayata geçmesini bekliyoruz. Ayrıca Otonomi bittiği anda kendi servis araçlarımızla da vatandaşımız için kolay ulaşımı sağlayacağız.

Şu anda satışlar nasıl gidiyor? Otonomi’de yer almak isteyen galerici esnafı ne yapmalı?


Otonomi’nin inşaatını bir müteahhit firma aracılığı ile yapıyoruz. Kooperatif olarak sosyal alanların satışı bize ait. Yakın zaman içerisinde bu alanların satışı için açık artırma yapacağız. Üyemiz veya değil herkes şeffaf gerçekleştirilecek bu açık artırmaya katılabilir ve alım gerçekleştirebilir. Ayrıca küçük esnaf için 50m2’lik ofis alanları ve 7 araç çekebilecekleri havuz alan oluşturduk. Buraları yaklaşık 250 bin TL’den bu işe başlamak isteyenlere satacağız.

Son olarak; genelde Türkiye’de 2.el pazarının kalbi İstanbul’da yer alıyor. Ankara nasıl bu konuda büyük bir cazibe merkezine dönebilir?


Aslında İstanbul ile Ankara arasında büyük fark bulunmuyor. Ama malum İstanbul’un nüfusu çok fazla. Araç ticareti de nüfus ile doğru orantılı. Biz Ankara’nın da bu konuma geleceğini düşünüyoruz. Bir de Ankara’da galerici esnafı olarak otomobil temin etme sorunu yaşayabiliyoruz. İstanbul’da bu sorun çok daha az hissediliyor. Geçmişte otomotiv bayileri sadece 0 km araç satarlardı, ikinci eli galerici esnafı üzerinden yürütürlerdi. Şimdi ise rekabetin sonucu olarak hem 0 km hem de 2.el aracı satıyorlar. Otonomi olarak esnafımıza araç temini konusunda da yardımcı olacağız. Filo araçlarını toplu olarak temin edecek ve esnafımızın beğenisine sunacağız. Otonomi Borsa isminde bir açık artırma bölümünü de kurmayı planlıyoruz.