Yaşam Elektrikli Renault ZOE Türkiye'de satışa sunuldu

Elektrikli Renault ZOE Türkiye'de satışa sunuldu

Paylaş
Elektrikli Renault ZOE Türkiye'de satışa sunuldu

Elektrikli otomobillerin öncü markalarından birisi olan Renault en sonunda yüzde 100 elektrikli doğan ve tasarlanan ZOE modelini Türkiye'de satışa sundu.Yazı: Alper Güler

Renault ZOE, elektrik motorlu ulaşımın herkes için ulaşılabilir olduğu yeni bir çağın başlangıcını müjdeliyor. ZOE, hem otomotiv endüstrisi hem de Renault için ileriye doğru atılmış büyük bir adımı temsil ediyor. 115 yıllık geçmişi boyunca marka, yenilik yaratma konusundaki kabiliyetini ve teknolojiyi herkese ulaştırma becerisini defalarca gösterdi. ZOE ise Renault’un – Drive the Change 2016 – isimli stratejik planının bir parçası olup, Renault Z.E. serisinin öncüsü niteliğinde. ZOE, Renault’un elektrik motorlu araçlar konusundaki uzmanlığını ulaşılabilir fiyata sunulan kompakt ve çekici bir tasarım ile bir araya getiriyor. 2012 Cenevre Otomobil Fuarı’nda gözler önüne serilen Renault ZOE, 2012 sonunda Fransa’da pazara sunuldu. ZOE, Türkiye’de 66.500TL’den başlayan fiyatlarla (pil kira bedeli hariç fiyat) satılacak.

Haberin Devamı

Verimlilik tasarımda

En başından itibaren tamamen elektrik motorlu bir araç olarak tasarlanan Renault ZOE, pürüzsüz ve akıcı hatlara sahip bir şehir otomobili. Aracın sıra dışı ön kısmı sıcak ve çekici bir bakışla markanın yeni kimliğini ifade ediyor. Logoda, farlarda ve koyu renkli camlardaki mavi renk efekti ZOE’nin bir elektrik motorlu otomobil olduğunun ipuçlarını veriyor. Daha önce Fluence Z.E.’de de benzer kullanımı görmüştük. Saflık kavramını yansıtan kabin, kullanılan yumuşak dokunuşlu malzemelerle dinlendirici, zen duygusu yaratmayı hedefliyor. Renault’nun elektrikli otomobil düşüncesi 2008 yılına dayanıyor. Aynı tarihte düzenlenen Davos Forumu’nda markanın CEO’su Carlos Ghosn, Renault markasının dört araçtan oluşan bir elektrik motorlu otomobil serisini yaratma tutkusu olduğundan bahsetmişti. Bu dört aracın amiral gemisi X10 kodlu projeydi; seri üretime yönelik tamamen elektrik motorlu olarak tasarlanan bir süper şehirli.

Haberin Devamı

Bu uzun vadeli misyon, teknik ve ekonomik fizibilitesini 16 Aralık 2008 tarihinde onaylayan ön proje ekiplerinin ellerine teslim edildi. Böylece tasarım süreci başlamış oldu. 21 Ocak 2009’da sunulan brifingde tasarımın “yenilikçi, sorumluluk taşıyan tamamen elektrik motorlu bir araç için insan odaklı ve güven verici” olması gerektiği ifade edildi. ZOE’nin iç tasarımı, ilk çizimlerinde de saflığı ön plana çıkaran Dominique Marzolf’un eseri. Ön panel tek bir bloktan oluşuyor ve pürüzsüz, akıcı hatlara sahip. Aynı yaklaşım, rüzgâr türbini kanadını andıran ön panel şeridinde de göze çarpıyor. Söz konusu parça ev mobilyalarından ilham alan ve otomotiv endüstrisinde pek kullanılmayan bir malzeme yeni bir yumuşak dokunuşlu malzemeden yapıldı. Saf, dinlendirici ambiyans kabin içerisinde pastel renklerin kullanılmasıyla ve ileri teknolojinin kullanılmasıyla vurgulanıyor. Ortadaki R-Link konsolu ön panelin üzerinde adeta havada asılı gibi duruyor. Kontrol panelindeki TFT ekran ise ZOE’nin içerdiği ileri teknoloji hakkında ipuçları veriyor. Koltuklarda ise pastel renkli kumaş kaplamalı entegre başlıklar yer almakta olup, bunlar Teflon kaplama sayesinde leke tutmuyor ve kolay temizleniyor. ZOE’nin sıfır emisyonlu bir araç olarak taşıdığı kimlik vites kolu topuzundaki ve sürücü koltuğundaki başlıkta bulunan Z.E. harfleri ile ortaya konuyor.

Haberin Devamı

ZOE, tamamen elektrik motorlu olarak tasarlanan anahtar teslim 66.500TL gibi ulaşılabilir bir fiyata satılan ilk seri üretim araç (pil kira bedeli hariç fiyat). Onaylanmış NEDC döngüsü 210 km olan ilk seri üretim elektrik motorlu araç (NEDC standart döngü). Bütün sürüş koşulları altında işletim menzilini optimize etmeye yönelik olarak tasarlanmış olan ‘Range OptimiZEr (Menzil İyileştirme)’ sistemi ile donatılmış ilk araç. ZOE, hava ve sürüş koşularına bağlı olarak günlük kullanımda 100 km ila 150 km yol kat edebiliyor. ZOE, Cameleon pil şarj cihazı sayesinde şarj istasyonunda mevcut güce bağlı olarak (3kW ve 43kW arası) 30 dakika ila dokuz saat arasında tamamen şarj edilebiliyor. Ayrıca bunun için tek tip bağlantı kullanan ilk elektrik motorlu araç. ZOE dokunmatik ekranlı, internet bağlantılı entegre navigasyon multimedya tableti olan Renault R-Link ile donatılmış ilk elektrik motorlu otomobil.

Haberin Devamı

Kullanıcılar elektrik alabilecek mi?

Hiç kuşkusuz ki gelişen teknoloji ile elektrikli otomobiller hayatımızın bir bölümünü kaplamaya başladı. Arabam. com’da Renault’un bir önceki elektrikli modeli Fluence Z.E. ile İstanbul’da elektrikli otomobil ile yaşanır mı adlı projeyi gerçekleştirmiştik. Bu sürelerde aslında elektrikli otomobil ile yaşanılabileceği kanısına varmıştık. Ancak içten yanmalı modellerde siz araca hükmederken elektrikli otomobillerde araçlar size hükmediyordu. Hükmetmekten kasıt aslında sizi belli kurallar içine itiyordu. Park ettiğinizde ilk onu şarja takmak, gaza belli bir oranda basmak, frenleme mesafenizi ayarlamak gibi... Bunlara alıştıktan sonra işler aslında oldukça kolay. ZOE ise ağabeyi Fluence Z.E.’den sonra Türkiye pazarına giren bir model. Tasarım anlamında ilgi çekici. Lansman boyunca hemen hemen herkesin dikkatini çekmeyi başardı. Ağabeyi Fluence Z.E. gibi elektriği ifade eden mavi tonlu nikelaj, far grubu ve stoplara sahip. Ön tasarımı ise onu agresif kılmış. Yarım ay şeklindeki gündüz farları ise ona bir nebzede olsa şirinlik katmış. İç mekânda oldukça sade ve Clio’nun iç mekânını hatırlatan bir kokpit bizleri karşılıyor. Ağırlıklı olarak sert malzemeler kullanılmış. Orta konsolda ise R-Link dokunmatik ekrana yer verilmiş. Bu ekran radyo, yol bilgisayarı ve özellikle sürüş sırasında pil kullanımı ve ekonomi konusunda tüyolar içeren bilgileri size sunuyor. Önde ve arkada sunulan alan yeterli. Sürüşte ise sessizlik size ilk etapta ilginç gelse de kısa bir zamanda buna alışıyorsunuz. Model hem ince yanak lastikler hem de sert süspansiyonlar ile konfor konusunda moral bozabilir. Ancak satın alınabilecek geniş yanaklı lastikler ile bu sorun bir nebzede olsa ortadan kalkabilir. Model ile yaklaşık 45 Km yol kat ettim. Gaz pedalı ile aranızı iyi tutarsanız oldukça ekonomik sürüşler yapabilirsiniz. Direksiyon arkasındaki ekranın solunda pil göstergesi yer alıyor. Siz yokuş aşağı ayağınızı gazdan çektiğinizde ya da fren yaptığınızda güç geri kazanımını belirten ibare ekranda belirleniyor. Modelde bulunan Range OptimiZEr sistem ile menzilin maksimize edilmesi sağlanmış. Bu sistemde ilk olarak Michelin marka özel lastikler kullanılmış. Yuvarlanma direnci düşük lastikler hem ekonomik sürüş sağlarken hem de frenleme ve viraj performansı konusunda maksimum verim sağlıyor. Bir diğer yardımcı başlık ise ısı pompası. Evlerdeki klima sistemi gibi çalışan model soğutma işlem devrini tersine çevirdiğinde de ısıtma işlemini gerçekleştiriyor. Bir diğer yardımcı parça ise ECO modu. Bu sayede gaz pedalının tepkileri ve klima sisteminin performansı optimize edilerek maksimum ekonomi yapmanız sağlanıyor. ZOE’de dikkat çeken bir diğer özellik ise yaya uyarı sistemi. Direksiyonun solundaki bir tuş ile aktif edilen bu sistem 30 Km/s hızlara kadar bir ses yayarak yayaları uyarıyor. Bu sayede küçük kazalar engellenebilecek. Üç farklı ses seçeneği olan bu sistemde sesler sol taraftaki tuşa basılı tutulduğunda değişiyor. Ancak bu sesin biraz daha güçlü olmasını beklerdim. Fluence modelinde olduğu gibi ZOE’de de pil kirası ve kontrat işlemleri devreye giriyor. 85 Euro’dan başlayan bu fiyatlar km ve yıl baremine göre değişim gösteriyor. Elektrikli araçlar birçoğumuz için ekonomik çözüm. Fakat çözülemeyen şarj istasyonu sorunu, yıllık kontrat ve şu an için yetersiz menzil ön görüsü elektrikli araçların işinin hala zor olduğunu gösteriyor. Ek olarak menzil konusunda 300 Km gibi rakamlara ulaşmak için firma çalışmalarda bulunduğunu belirtti. Bu aralar TV’lerde meşhur bir terim var ‘Senden elektrik almadım’. Bakalım tüketiciler Renault ZOE’den elektrik alabilecekler mi?

Haberin Devamı