Yaşlılarda sık düşmek hastalık habercisi (Sarkopeni nedir?)

Uzmanlara göre yaşlılarda sık düşme ve düşme riskinde artış; el sıkma gücünde kayıp, yürüme hızında belirgin azalma ve istemsiz kas kaybı belirtileriyle ortaya çıkan 'sarkopeni' hastalığının habercisi olabiliyor

Perşembe, 15 Haziran 2017 - 11:47

Yaşlılarda sık düşmek hastalık habercisi (Sarkopeni nedir?)
Hacettepe Üniversitesi (HÜ) Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Öğretim Üyesi ve Geriatrik Bilimler Uygulama ve Araştırma Merkezi (GEBAM) Müdürü Prof. Dr. Yeşim Gökçe Kutsal, yaşlanmaya bağlı ortaya çıkansorunlardan birinin de istemsiz kas kaybı olarak tanımlanan "sarkopeni" olduğunu dile getirdi.

Sarkopeninin 65 yaş üstündeki kişilerin yüzde 30, 80 yaş üstündekilerin ise yüzde 50’sinde görüldüğüne dikkati çeken Prof. Dr. Yeşim Gökçe Kutsal, hastalığın gelişimiyle kişinin kaslarında hem kalite hem de kuvvet kaybı meydana geldiğini anlattı.

İleri yaşın yanı sıra başka faktörlerin de hastalık gelişiminde etkili olduğunu aktaran Prof. Dr. Yeşim Gökçe Kutsal, "Özellikle ileri yaştaki kadınlar, yetersiz beslenenler, kalp, böbrek ve karaciğer yetmezliği gibi kronik hastalıkları olanlar, diyabet ve akciğer hastalığı bulununlar, alkol ve sigara tüketenler, yetersiz fiziksel aktivite yapanlar ve kronik ağrı sorunu yaşayan kişiler istemsiz kas kaybı olan sarkopeni açısından risk taşımaktadır" uyarısında bulundu.

EL SIKMA GÜCÜNDE AZALMA VARSA...

Düşme riskinde artışın, hastalık gelişimi açısından önemli bir bulgu olduğuna işaret eden Prof. Dr. Yeşim Gökçe Kutsal, "Sık sık düşme sorunu yaşayan, hareketlilikte azalma, günlük yaşam faaliyetlerinde ve kendine bakım aktivitelerinde beceri ve yeti kaybı olan, el sıkma gücü azalan, özellikle kalça kemiği başta olmak üzere kırık riskinde artış olan yaşlılar sarkopeni riski ile karşı karşıyadır" dedi.

BESLENME VE EGZERSİZ ÖNEMLİ

Egzersiz ve beslenme desteğinin hastalığı önleme ve tedavi açısından faydalı olduğunu belirten Prof. Dr. Yeşim Gökçe Kutsal, tedaviyle ilgili şu bilgileri verdi:



"Fiziksel aktivite açısından özellikle düzenli yürüyüş, bisiklet, yüzme, bağ ve bahçede çalışma gibi aerobik aktiviteler ve yaşlıların tolere edebileceği dirençli egzersizler arasında yar alır. Beslenme kapsamında, bol proteinli diyet ile peynir türleri, dana, hindi ve tavuk eti, ton balığı, süt, yumurta, brokoli, Brüksel lahanası, mercimek gibi besinlerin tüketilmesi yararlıdır. Ayrıca antioksidan özellikli besinler örneğin fasulye, patates, böğürtlen, armut, elma, kiraz tüketilmesi de önerilmektedir."

D VİTAMİNİ TAKVİYESİ ÖNEMLİ

D vitamininin sadece kemik değil, adale sağlığı açısından da önemli olduğunu vurgulayan Prof. Dr. Yeşim Gökçe Kutsal, "Kanda yapılan testlerde D vitamini eksikliği varsa kullanılmalıdır. Hormonal tedaviler ise tartışmalı olduğundan kullanımları konusunda kesin bir öneri söz konusu değildir. Bazı ilaçların da kullanımı konusunda araştırmalar olmakla birlikte, kesin veriler bulunmamaktadır" ifadesini kullandı.