Av. Hakan TOKBAŞ Bagaj kaybı ve tazminat
HABERİ PAYLAŞ

Bagaj kaybı ve tazminat

Yaz aylarının gelmesi ile birlikte, tahmin ediyorum ki hem yurtiçi hem yurtdışı uçuşlarda bir yoğunluk yaşanmaya başlamıştır.

Bu yoğun talep, beraberinde hizmet kalitesinde de bazı düşüşler yaşatmaktadır.

Hemen hemen herkesin karşılaşabileceği bir şey olan, havayolu firmasının bagajı kaybetmesi meselesi tüketicilerin kâbusudur. Öyle ki, bütün tatil aşk ve şevkinizi bir anda kırar, hatta tatili yapamadan geri dönmek zorunda kalanlar dahi olabilir.

Öyle ise, bu konuda mağdur olanların haklarından bahsedelim biraz.

Haberin Devamı

Konunun uzmanı Av. Yunus ÖZAK’a danıştım ve kendisinden önemli bilgiler aldım.

Hemen başlayalım isterseniz:

YOLCULARA TAVSİYELER

Bu konu özelinde çalışmaları olan Av. Yunus Özak yolculara öncelikle şu tavsiyelerde bulunuyor:

• Havayolu şirketince yolcuya verilen bagaj kuponu ve uçuş biletinin muhafaza edilmesi,

• Bagaj hasarının öğrenilmesinden itibaren DERHAL kayıp bagaj tutanağı(PIR) tutulması,

• Kayıp ve hasardan tan itibaren en geç yedi gün içinde, bagajın geç tesliminden itibaren en geç yirmi bir gün içinde Havayolu Şirketi’ne ihbarda bulunulması,

• Havayolu Şirketine gönderilecek ihbarın yazılı olarak yapılması,

• Havayolu Şirketi ile yapılan e-mail yazışmalarının muhafaza edilmesi,

• Havayolu Şirketleri tarafından önerilen cüzi tazmin miktarlarının kabul edilmemesi,

gerekmektedir.

TAZMİNAT DAVALARI SÜREÇLERİ

Özak’a bu konudaki dava sürecini sorduğumuzda ise şöyle cevaplıyor:

Yolcular, gerekli belgeleri hazırladıktan sonra, alacakları hukuki destek ve yönlendirmelerle davalarını açabilmektedir. Bu doğrultuda dava süreçleri genel hatları ile şu şekilde ilerlemektedir:

• Yolcular, tavsiyelerde belirtilen tüm evraklarını eksiksiz olarak hazırlamalıdır,

• Yolcular, tebligat giderleri ve Bilirkişi Ücreti haricinde harç ve masraf ödemeksizin davalarını açabilmektedir,

• Yolcular, özellikle kaybedilen tüm eşyalarının faturalarını ya da kayıp ve geç teslim edilen eşyalar yerine edinmek zorunda kaldıkları yeni eşyaların faturalarını saklamalı ve Mahkemeye sunmalıdır,

• Davalarda talep edilen zararlar maddi tazminat ve manevi tazminat olarak ikiye ayrılabilir,

Haberin Devamı

• Yolcuların maddi zararının hesaplanmasında Davacı Yolcu fatura ve yazılı delilleri etkilidir,

• Maddi tazminatın hesabında Bilirkişi Raporları, genel itibarı ile Yolcular lehinedir,

• Manevi tazminat miktarları genelde reddolunmaktadır,

• Davalar, ortalama 12-14 aylık sürelerde tamamlanmaktadır.

HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİN ÖDEYECEĞİ TAZMİNATLAR

Tazminat tutarları konusuna da değinen Av. Yunus Özak şunları belirtti:

Açılan Davalarda Havayolu şirketlerinin gerek yerel gerekse de uluslararası mevzuattan kaynaklanan sorumluluklarının bulunduğu unutulmamalıdır. Bu sebeple, yurtiçi uçuşlarda bagajın geç tesliminde veya kaybında kilo başına 20-USD olmak üzere toplamda 400-USD, yurtdışı uçuşlarda bagaj hasarı veya kaybında ise 1131-SDR (1 SDR=1.4321-USD)’ye kadar tazmin sorumluluğu vardır. Bu sınırlamayı aşan tazminat miktarları için Havayolu Şirketi’nin ihmalinin ispatı ile yolcunun bagajı için ayrıca bir beyanda bulunmuş, ayrıca sigortalattırılmış veya durumun lüzumlu kıldığı hallerde ek taşıma ücret bedeli ödemiş olması gerekmektedir.

Haberin Devamı

DAVALAR TÜKETİCİ MAHKEMELERİNDE

Son olarak Özak, ihtilafın nerede açılması gerektiğini de şu şekilde belirtti:

Yolcuların sıklıkla yaşadığı bagaj mağduriyetlerinin Havayolu Şirketlerince giderilmesinin kanun ve uluslararası antlaşmaların bir gereği olduğu açıktır. Bu yükümlülüğünü yerine getirmeyen Havayolu Şirketleri aleyhine yürütülecek süreçlerde:

• Yolcunun zararı 4570-TL’nin altında ise bulunduğu İlçe Tüketici Hakem Heyetine,

• Yolcunun zararı 4570-TL ile 6860-TL arasında ise bulunduğu İl Tüketici Hakem Heyetine,

• Yolcunun zararı 6860-TL üzerinde ise doğrudan tazminat davaları Havayolu Şirketinin ya da Yolcunun bulunduğu yerdeki Tüketici Mahkemelerinde, yolcunun zararının gerçekleştiği tarihten itibaren iki yıl içinde açılmalıdır.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder