Hakan Çelik 2 yıl sonra İstanbul-Ankara trenle 3 saate iniyor
HABERİ PAYLAŞ

2 yıl sonra İstanbul-Ankara trenle 3 saate iniyor

Haberin Devamı

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, AK Parti hükümetinin en çalışkan isimlerinden biridir. Hava, deniz ve karayolu ulaşımında sağlanan ilerlemelerin çoğunda onun ve ekibinin imzası var. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın büyük önem verdiği “duble yol” projesi, Yüksek Hızlı Tren (YHT) ve Türk Hava Yolları’nın (THY) gerçekleştirdiği atılımlar Binali Yıldırım’ın bakanlığı döneminde gerçekleşti. 60 yıllık dönemde 945 kilometrelik demiryolu yapılmışken Binali Yıldırım’ın 7 yıllık bakanlığı sırasında tamamlanan demiryolu ağının uzunluğu 1076 kilometre.
Ulaştırma alanındaki meseleleri konuşmak ve özellikle Yüksek Hızlı Tren çalışmalarının hangi aşamada olduğunu değerlendirmek üzere Ulaştırma Bakanı Yıldırım’la bir araya geldik.
[[HAFTAYA]]
Ankara Ulus’taki tarihi Gar Lokantası’ndaki akşam yemeğine Devlet Demiryolları (TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman ve TRT Genel Müdürü İbrahim Şahin de katıldı. Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarlığı sırasında Bakan Yıldırım ile çok yakın çalışan İbrahim Şahin bugün de bakanlığın faaliyet alanlarını yakından izliyor ve kritik toplantılara katılıyor.
Türkiye’nin trenler başta olmak üzere ulaştırma alanındaki yol haritasından satır başlarını şöyle özetleyeyim.
Çocukluğumuzdan bu yana “Ha bugün ya yarın bitiyor” diye haberler çıkan İstanbul Ankara hızlı treni 2013’ün ilk yarısında faaliyete geçiyor. Türkiye’nin iki büyük şehri arasındaki 533 kilometrelik demiryolu güzergahı 3 saatte katedilecek. Bu hat için harcanacak toplam paranın 5,5 milyar TL’yi bulması bekleniyor.

Trafiğe mucize çözüm beklemeyin!
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’a İstanbul trafiğinin artık tahammül edilemez bir hal aldığını hatırlattım ve çözüm için ne düşündüğünü sordum. İstanbul için kimsenin tek başına mucize bir çözüm beklememesi gerektiğini söyledi.
Tebessüm ederek İstanbul trafiğinde sıkışan herkesin günde en az bir kez kendisini hatırladığını anlatan Bakan Yıldırım’a göre iyi çalışan bir metrosu olmasına rağmen Londra’nın trafiği İstanbul’dan kötü durumda.

Airbus A380’e ihtiyaç yok
Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, bir süre önce yeni uçak alım projelerinden bahsederken Airbus’ın çift katlı Airbus A380 tipindeki uçağını filoya katmayı hayal ettiğini söylemişti. Bakan Yıldırım’a yeni uçaklar konusundaki fikrini de sordum. Alım kararı verilen geniş gövdeli Boeing 777’nin doğru bir tercih olduğunu söyledi. Ancak 555 yolcu kapasiteli Airbus A380’e şimdilik gerek olmadığını ifade etti. Anladığım kadarıyla Bakan Yıldırım bu uçakları bugünkü koşullarda doldurup verimli uçurmanın zor olduğu kanısında. Ayrıca havalimanlarında A380 için yapılması gereken yatırımı da şu aşamada lüzumsuz görüyor.

Atatürk Havalimanı soluklanacak
Dünyada hava trafiği artışında en hızlı büyüyen yerlerden biri Atatürk Havalimanı. Ancak buradaki fiziki kapasite daha fazla büyümeye imkan vermiyor. Ulaştırma Bakanı Yıldırım, 2011’de Atatürk Havalimanı’nı önemli ölçüde rahatlatacak çalışmaları tamamlamak üzere olduklarını söyledi. Kalkışta ve inişte verimi artıracak olan elektronik SMART sisteminin şu anda testleri yapılıyor. İstanbul, Ankara ve Erzurum havalimanlarında pistlerin kategorileri bir üst seviyeye yükseliyor. İstanbul ve Ankara’daki birer pist tıpkı Avrupa’nın önde gelen havalimanları gibi üçüncü kategoriye (CAT III) çıkıyor. Bu sayede özellikle sisli havalarda iniş ve kalkışlarda çok daha sorunsuz hale gelecek.

Eve Dönüş Projesi
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, bundan sonra demiryollarında yeni kazaların meydana gelmemesi için olağanüstü tedbirler aldıklarını açıkladı. Bunlar arasında bana göre en ilginç olanı kendi ifadesiyle “Eve Dönüş Projesi”. Karaman, öncelikle demiryollarında çalışan hızlı tren makinistlerini ele aldıklarını ve sorunları tespit ettiklerini anlattı. Makinistlerin fiziki ve sosyal yaşam koşullarını iyileştirmek için uzman psikologlara görev verdiklerini söyledi. Bu çerçevede makinistlerin sevdikleri ortamlarda çalışması, evlerine daha sık gitmelerinin sağlanması ve ekstra yemek yiyebilmeleri gibi imkanlar sağlanmış.

Herkes seyahat ediyor
Türkiye ulaştırma sektörünün dünyada en hızlı büyüdüğü ülkelerin başında geliyor. Türkiye’de 2011 yılında havayolunu 115 milyon kişinin kullanması bekleniyor. Filosunu hızla büyüten THY’nin yolcu taşıma kapasitesinin bu yıl dış hatlarda yüzde 15 artacağı tahmin ediliyor. Yapılan yeni yatırımlarla Türkiye’deki karayolu ağı 18 bin 874 kilometreye ulaşmış durumda. Bölünmüş yollarda da 15 bin kilometre hedefine ulaşılmaya çalışılıyor. 2010 yılı sonu itibariyle denizyolu taşımacılığında yüzde 13, demiryolunda ise yüzde 17’lik artış öngörülüyor.

Yüksek Hızlı Tren Hatları
İstanbul- Ankara arasındaki 533 kilometrelik hızlı tren hattı 2013’ün ilk yarısında tamamlanmış olacak. Yüksek Hızlı Tren, bu güzergahı 3 saatte katedecek. Bu hatta trenlerin yaklaşık 250 kilometre sürate ulaşabilmesi mümkün hale gelecek. Bu hattım tamamlanmasıyla birlikte uçakla tren arasında büyük rekabet başlamış olacak. Ankara- Konya arasındaki 212 kilometrelik hızlı tren hattının da en geç 2011’in başında tamamlanması öngörülüyor. Hızlı tren Ankara’dan Konya’ya 1 saat 15 dakikada gidecek. Hızlı tren halen Eskişehir- Ankara arasındaki 206 kilometrelik parkurda kullanılıyor. Ankara ile Sivas arasındaki 466 kilometrelik hattın tamamlanmasıyla vatandaşlar başkentten Sivas’a 2,5 saatte gidebilecek. Bakan Binali Yıldırım 2023 yılına kadar 14 bin 531 kilometre daha demiryolu yaparak 25 bin 536 kilometre demiryolu ağına ulaşmayı hedefliyor. Yıldırım şu ana kadar demiryollarına 9 milyar dolar yatırım yaptıklarını söyledi.

Ankara YHT Garı
Başkentteki Yüksek Hızlı Tren (YHT) Garı için yakında ihaleye çıkılacak. Dünya çapında modern kompleks içinde alışveriş ve eğlence merkezleri inşa edilmesi planlanıyor. Ulus’taki mevcut gar diğer tren hatlarına ev sahipliği yapmaya devam edecek.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder