Yenilseler de yenseler de 4 büyükler kazanıyor

Dört büyükler derbilerde sahada yenilse de, ekonomik olarak hep kazanıyorlar

a
a
Pazartesi, 30 Kasım 2009 - 13:17


Yenilseler de yenseler de 4 büyükler kazanıyor

Dört büyükler derbilerde sahada yenilse de, ekonomik olarak hep kazanıyorlar. Türkiye'de dört büyük kulübün kasasına 12 derbide bilet satışından (kombine gelirleri hariç) 17 milyon TL giriyor.

İstanbul Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası'nın (İSMMMO) 'Derbi Ekonomisi' araştırmasına göre derbiler, sportif sonuçları kadar futbol ekonomisinin de sürükleyici gücü olmasıyla dikkat çekiyor. Türkiye'de yıllık 1 milyar TL'yi (500 milyon euro) bulan futbol ekonomisinin yüzde 2.5'i yalnızca derbilerdeki bilet ve taraftar mağazası satışlarından oluşuyor.

FUTBOL İÇİN HARCIYORLAR

İSMMMO'nun araştırmasına göre, süper ligde 'dört büyükler' olarak anılan Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş ve Trabzon'un birbirleriyle yaptığı derbi maçlarında taraftarın heyecanı doruğa çıkıyor. Taraftar derbi günlerinde futbol konuşmakla kalmıyor aynı zamanda futbol için de harcıyor. Araştırmaya göre dört büyük kulüp, kombine biletleri hariç derbi günü bilet satışlarından 17 milyon TL gelir elde ediyor. Dört büyük kulübün taraftar mağazalarının 12 derbide toplam ciroları 6.5 milyon TL'yi buluyor.

İSMMMO'nun derlediği 'Derbi Ekonomisi' araştırmasının sonuçları şöyle:

LOKOMOTİF MAÇ GELİRLERİ

*Fenerbahçe, kendi sahasında oynadığı derbilerde, 52 bin kişilik Şükrü Saraçoğlu Stadı'nın biletlerinin yarısını satışa sunuyor. Bu biletlerin satışından da (kombineler hariç) 2.5 milyon TL'lik gelir elde ettiği tahmin ediliyor.

*Beşiktaş, kendi stadında oynadığı derbi maçlarında 32 bin kişilik İnönü Stadyumu'nu dolduruyor. 2009-2010 sezonunda bu biletlerin 16 bini kombine olarak satılırken, sponsor firmalara da 4 bin bilet ayrılmış durumda. Bu yüzden derbi zamanları genelde 12 bin bilet satışa çıkıyor. Kulüp yönetiminden alınan bilgiye göre, derbilerde Beşiktaş'ın kasasına maç bileti gelirlerinden 2 milyon TL giriyor.

*Galatasaray'ın da 22 bin 500 kişilik Ali Sami Yen, stadının yaklaşık 12 bin 500 biletinin sezon başında kombine olarak satıldığı düşünülürse, derbi maçlarında Sarı Kırmızılı yönetim, 10 bin bileti satışa sunuyor. Kulüp yönetimi 10 bin biletin satışından derbilerde kasalarına yaklaşık 750 bin TL girdiğini açıklıyor.

*Trabzonspor'un maçlarını oynadığı 23 bin kişilik Avni Aker Stadyumu'nun 12 bin bileti sezon başında kombine olarak satılmış. Kalan 11 bin bilet derbilerde satışa çıkıyor. Kulüp yönetimi, derbilerde bilet satışından ortalama 400 bin TL gelir elde edildiğini belirtiyor.

*Her takımın kendi sahasında 3 derbi maçı oynadığı düşünüldüğünde dört büyük kulübün yalnızca derbi maçlarından bilet (kombineler hariç) hasılatı olarak kasalarına yaklaşık 17 milyon TL giriyor.

EN ÇOK FB TARAFTARI HARCIYOR

Derbiler taraftarı, takımının lisanslı ürünlerini alması için de ateşliyor. Derbilerde en çok Fenerbahçe taraftarı alışveriş yapıyor. Fenerbahçe'nin Türkiye genelinde 64 Fenerium mağazası bulunuyor. Normal zamanlarda Fenerium'ların toplam günlük cirosu 100 bin TL'yi bulurken, Fenerbahçe-Galatasaray derbisinin oynandığı 25 Ekim'de Fenerium'ların günlük cirosu 600 bin TL'ye çıktı.

Galatasaray da lisanslı ürünleri 2002 yılının eylül ayında ilkini açtığı Galatasaray Store mağazalarında satıyor. Halen 39 mağaza, 2 tır, 2 mobil araç, 2 internet sitesiyle toplam 45 noktada hizmet veren Galatasaray Store'un günlük cirosunun 50-70 bin TL arasında olduğu tahmin ediliyor

Beşiktaş, Kartal Yuvası mağazalarıyla taraftarına lisanslı ürünlerini ulaştırıyor. Geçen yılın lig şampiyonu Beşiktaş'ın Türkiye genelinde 34 Kartal Yuvası mağazası bulunuyor. Kartal Yuvası'nın günlük cirosu 20 ila 35 bin TL arasında değişirken, derbi günlerinde satışlar 150-200 bin TL'ye kadar çıkıyor.

Trabzonspor'ın Türkiye genelinde 12 TS Clup mağazası bulunuyor. TS Clup'ların normalde günlük toplam satış cirosu 25-30 bin TL olurken, derbilerde TS Clup'un cirosunun 2 kat artığı belirtiliyor. Ortalama 50 bin TL'lik cirosunun TS için 300 bin TL'lik derbi ekonomisine katkıda bulunduğunu hesaplayabiliriz. Bu arada, Trabzon'a ağırlıklı olarak yazlık turistlerin geldiği dönemlerde TS Clup mağazalarının günlük satışlarının toplam 100 bin TL'yi gördüğü de oluyor.

Türkiye'de dört büyük kulübün taraftar mağazalarının cirosu yıllık 80 milyon dolara ulaşırken; derbilerde taraftarların bu mağazalardan toplam 6.5 milyon TL'lik alışveriş yaptığı hesaplanıyor.

GÖRÜNMEYEN EKONOMİ

Derbilerin bir de görünmeyen ekonomisi var. Bir sezonda 12 derbi olduğu ve bunların da 3'ünü her takımın kendi sahasında oynadığı dikkate alındığında, sırf stadlara gitmek için bütün bir sezon boyunca 388 bin kişinin hareket halinde olduğu kabul etmek gerekiyor. Kişi başı ulaşım maliyetinin en az 5 lira olduğu düşünüldüğünde 2 milyon TL'lik bir ulaşım gideri ortaya çıkıyor. Kişi başı yemek, içecek gibi giderlerin en az 10 TL olduğu kabul edilirse, yaklaşık 4 milyon TL'lik bir yiyecek ekonomisine katkı sağlandığı görülüyor. Tabii üst gelir grubuna dahil taraftarların harcamaları bu rakamların çok üstünde. 

DHA