Yılbaşı sofrası hasta etmesin

Çukurova Üniversitesi Tıp Fakültesi (ÇÜTF) Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı Başkanı Prof.Dr. Muhsin Akbaba, çok çeşitli yiyeceklerin yer aldığı yılbaşı sofralarında fazla miktarda besin tüketilmesinin bünyeyi rahatsız edeceğini söyledi

Salı, 29 Aralık 2009 - 11:41

Yılbaşı sofrası hasta etmesin

Prof.Dr. Muhsin Akbaba, 31 Aralık’ta güne mutlaka kahvaltı yapılarak başlanması gerektiğini kaydetti. “Nasıl olsa akşam çok yiyeceğim” düşüncesiyle gün boyu kişinin kendisini aç bırakmaması gerektiğini belirten Prof.Dr. Muhsin Akbaba, ara öğünlerin konulması ve kişinin yılbaşı sofrasına aç oturmaması önerisinde bulundu. Prof.Dr. Akbaba, “Öğle yemeğinde daha hafif ve düşük kalorili besinleri tercih ediniz. Gün içersinde yeterli sıvı alın. Mutlaka 8- 10 bardak su tüketiniz” dedi.

Prof.Dr. Muhsin Akbaba, yılbaşı sofrasına oturmadan, çorba, salata, yoğurt ve meyveden oluşan küçük bir öğünün açlık hissini bastıracağını, bunun da sofrada fazla tüketimi engelleyeceğini vurguladı. Prof.Dr. Akbaba, sofrada mutlaka yeşil salatanın bulundurulmasını ve az yağlı, sebze ağırlıklı, peynir veya yoğurtla hazırlanmış mezelerin tercih edilmesi gerektiğini söyledi. 

KIZARTMA YERİNE HAŞLAMA YİYİN 

Yılbaşı sofrasında kızartma veya kavurma yöntemleriyle yapılmış besinler yerine haşlama, ızgara, buğulama ya da fırında pişmiş besinlerin tüketimini öneren Prof.Dr. Muhsin Akbaba, şunları kaydetti: “Kırmızı et yerine tavuk, balık ya da hindi tüketiniz. Hindi, tavuk gibi etlerin derilerini ve görünen yağlarını tüketmeyin. Aç karnına asla alkol tüketmeyiniz. Alkol tüketimini sınırlandırın ve tüketim sırasında bol bol su tüketiniz. Unutmayın ki rakı, viski, votka gibi içkilerin alkol oranları şarap ve biraya göre daha yüksektir. 

Tatlı yerine meyve tüketmeyi tercih edin. Mevsim meyveleriyle hazırlanmış güzel bir meyve salatası iyi bir seçenek olabilir.Tatlı seçimlerinizde dikkatli olunuz. Şerbetli hamur tatlılarının yerine sütlü tatlıları veya meyve tatlılarını tercih edebilirsiniz.”

BOL BOL SU TÜKETİN 

Yılbaşında alkolü çok tüketen kişilerin sabah kalktıklarında 1- 2 bardak su içmesi ve gün boyunca aldıkları su miktarını 10- 12 bardağa kadar çıkartmaları gerektiğini belirten Prof.Dr. Muhsin Akbaba, böylece alkolün vücuttan atımının kolaylaşacağını kaydetti. Fazla alkol tüketiminin kan şekerini düşüreceğini ve bu nedenle güne mutlaka kahvaltı yapılarak başlanması gerektiğini ifade eden Prof.Dr. Akbaba, öğle ve akşam yemeklerinde de yağsız ve hafif gıdaların tercih edilmesini önerdi. 

Prof.Dr. Muhsin Akbaba, yılbaşında hamileler, ülser- karaciğer hastaları ve şeker hastalarının alkol almamalarını, tükettikleri besin çeşidine ve miktarına da dikkat etmeleri gerektiğini söyledi. 

Prof.Dr. Akbaba, “Et, tatlı, hamur işi, kuruyemiş, cips ve alkolün birlikte ve fazla alınması hazımsızlık, şişkinlik gibi mide- bağırsak sorunlarına neden olabilir. Ayrıca tansiyonun yükselmesi kalbin yükünü artırır. Kalp- damar hastalığı olanların da bu konuda mutlaka dikkatli olması gerekiyor” diye konuştu.

Kübra POLAT/ADANA, (DHA)