Yoksul gençlerin umudu oldu

Sabancı Grubu'ndan ayrıldıktan sonra diğer faaliyetleriyle birlikte ZTV'yi kuran Demet Sabancı Çetindoğan, 7 milyon öğrenciye ulaştı

Pazar, 22 Ağustos 2010 - 05:00

Yoksul gençlerin umudu oldu

Röportaj: İNCİ NEŞELİ ÖZOĞLU
MediaSA Başkanı Demet Sabancı Çetindoğan, İngitere’de gördüğü işletme eğitiminin ardından 20 yıl boyunca Sabancı Holding’e bağlı TekSA, BosSA, YünSA gibi tekstil birimlerinde çeşitli görevlerde bulundu. Merhum Hacı Sabancı’nın kızı olan Çetindoğan, 20 yılın ardından kendi işini kurma vaktinin geldiğine karar verdikten sonra farklı arayış içine girdi. Bugün faaliyetlerini perakendede Demsa, Harvey Nichols, medyada Fashion TV, ZTV ve sağlık alanında ONKİM gibi kuruluşlarda sürdüren Çetindoğan sorularımızı yanıtladı.


Holdingden ayrıldıktan sonra ilk ne yaptınız?

Sabancı tekstil grubunda çalışırken, Fashion TV’nin el değiştireceğini duydum. Fashion TV hem moda ve tekstille ilgiliydi. Hem de benim istediğim alan olan medyada faaliyet gösteriyordu. Fashion TV’nin yayın haklarını aldık. Grubun ardından ilk farklı çıkışımız 2005’te Fashion TV ile oldu.
Fashion TV’yi alınca ‘Eğitimde ne yapabiliriz?’ diye düşündük. Yaptığımız araştırmada televizyonun gençlere ulaşmada pratik ve kolay bir yol olduğunu görünce eğitim kanalı açmaya karar verdik. Derslerin çekimi 1 yıl sürdü. ZTV, sosyal proje olarak 2007’de yayına başladı. Çıkış noktamız sınavlara hazırlanan, gelir seviyesi düşük olduğu için dersaneye gidemeyen, ders alamayan gençlere takviye sağlamaktı.

Televizyondan eğitim zor değil mi?

Dersler, gençlerin en son vakit ayırmak istediği zamanlardır. TRT’de örneklerini gördüğümüz tahta ve sabit öğretmenden ibaret dersler gençlerin ilgisini çekmiyor. Biz dersleri daha renkli hale getirmek istedik.
Öğretmenleri gençleştirerek onları kendilerine daha yakın bulup iletişim kurabileceklerini düşündük. Dersleri 25 dakikaya çektik. Dil derslerini sosyal bir mekanda, sohbet sırasındaymış gibi tiyatro havasında veriyoruz. Hayata hazırlıyoruz

Bugün gelinen nokta nedir?

Gençlere yönelik olarak başladık ama şu anda ev kadınlarından, çalışan beylerden, Kamu Personeli Seçme Sınavı’na (KPSS) hazırlanan memurlardan oluşan geniş bir kitleye ulaştık. ZTV’de sadece ders değil, daha eğlenceli, gençleri hayata hazırlayacak, sosyal, kültürel gelişimlerini sağlayacak programları da devreye soktuk.
Üniversite tanıtımları, başarı hikayeleri, takı tasarımı, biyografi programları ve ülke tanıtımları var. Engelli birçok öğrenci bizi takip ediyor. Yurtdışındaki Türk ailelerin çocukları izliyor. Anne-baba eğitimine yönelik bilinçlendirme programları var. 24 saat yayın yapıyoruz. Uydu ve D-Smart’tan ulaşılabiliyor. Gençler televizyonda kaçırdığı dersleri istediği saatte www.ztv.com.tr’den izleyebiliyor. Bu yıl 4’üncü eğitim yılına başlayacağız.

Nasıl finanse ediyorsunuz?

Bizim desteğimizle hayata geçmiş bir proje ama uzun yıllar devam edebilmesi için kendi kaynakları üzerinde durması lazım. Kaynak yaratmak için reklam şirketi kurduk ve reklam almaya başladık.
Biz ‘Türkiye’nin eğitim ve gençlik kanalıyız’ diyoruz ve birçok kuruma hitap ediyoruz. ZTV’nin sosyal sorumluluk projesi olduğunu bildiği için firmalar sıcak bakıyorlar. ODTÜ’yü kazanan çocuklar var

Nasıl geri dönüşler alıyorsunuz?

Sadece ZTV izleyerek Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ni (ODTÜ), fen lisesini kazanan çocuklarımız var. Ev kadınlarından da mail alıyoruz. Çalışmak için yurtdışına giden, orada yaşayan Türk ailelerin lisanlarını pekiştirmek için ZTV izlediğini duyuyoruz. 13 markanın Türkiye temsilcisi

Perakendede ne yapıyorsunuz?

Hazırgiyimdeki çıkış noktamız Demsa idi. Demsa, Gianfranco Ferre, D&G, Just Cavalli, Brandroom, Mothercare, ELC, Laura Ashley, Guess, Fornarina, Etam, Charles&Keith gibi 13 dünya markasını bünyesinde barındırıyor.
2009’da Harvey Nichols’un Türkiye haklarını aldık. 82 perakende mağazamız var. 2010 sonuna kadar Demsa bünyesinde 5 mağaza daha açarak 87 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz. Demsa’nın ciro hedefini ise 225 milyon lira olarak belirledik. B grubuna ekledi ciroyu katladı

Harvey Nichols nasıl gidiyor?

Harvey Nichols Türkiye’de gelir düzeyi çok yüksek müşteriye hitap eden bir marka olarak konumlandırılmıştı. Çok pahalı ve giyim ağırlıklıydı ve sadece manken bedenleri vardı. Biz bu imajı değiştirdik.
Demsa’ya bağlı markaları Harvey Nichols’a alarak giyimle ilgili müşteri aralığımızı hem fiyat hem beden olarak değiştirdik. Ev bölümünü ekledik. Kafe açtık. Bu da cirolarımızı artırdı. 150 liradan başlayan fiyatlarımızla herkes alışveriş yapabiliyor. 5.5 milyon dolara villa satıyor

Gayrimenkulde de faaliyetleriniz var...

Boğaz’ın en güzel noktalarından birinde, 14 villadan oluşan Kandilli Konakları ile başladık. Yakında satışa çıkacak. Kaba inşaatı bitti, bahçe peyzajı yapılıyor. İnsanlara tamamen bitmiş değil, kaba inşaatı bitmiş olarak satmayı düşünüyoruz.
İnsanların yaşam şartlarına, ihtiyaçlarına göre vilayı kendilerinin finalize etmesinin daha doğru olduğunu düşünüyoruz. Çünkü herkesin zevki farklı. Villa fiyatları manzara, metrekareye göre 3.5 milyon dolardan başlıyor, 5-5.5 milyon dolara kadar çıkıyor. Haliç’teki müzenin tabloları hazır

Müze çalışmaları ne aşamada?

Haliç’te sıfırdan bir bina yapacağız. Dünyaca ünlü mimar Zaha Hadid projeyi çiziyor. Açılış ise 2012 başını bulur. Nitelik olarak çok önemli bir koleksiyon oluşturduk. 1500’e yakın tablomuz var. Onları artık sanatseverlerle paylaşmak lazım. Kordon kanında 1000 örneğe ulaştı

ONKİM’den de kısaca bahseder misiniz?

Ben babamı kanserden kaybetmiştim. Kök hücre ile ilgili çalışmaları takip ediyordum. Birçok önemli hastalığın tedavisinde kök hücrenin önemli rol oynayacağını öğrendim. 2006’da kordon kanı bankası ONKİM’i kurduk.
En kolay kök hücre toplama yeri kordon kanı. Bebeğin doğum anında aradaki kordondan alınıyor. İşlemin ne anneye ne de bebeğe zararı var. 40’tan fazla hastalıkta kök hücrenin tedavi edici özelliği kullanılıyor. 2 yıldır bine yakın kordon kanı örneği topladık. Aile saklatmak için ilk etapta 2500 TL ödüyor. Sonrasında her yıl 100 euro da saklamanın devamı için alınıyor. Sağlık Bakanlığı’na göre 15 yıl saklanma limiti var.