Zafer Çağlayan'ın gözü Japonların 62 milyar dolarında

a
a
Cuma, 26 Kasım 2010 - 05:00

Devlet Bakanı Zafer Çağlayan’la ne zaman karşılaşsak “Hakancığım, sana ne zamadır sözüm var, mutlaka televizyon programına geleceğim” diyor. Karşılıklı gülüşüp ayrılıyoruz ama yine gelemiyor. Çünkü kabinenin en yoğun isimlerinden biri. Bakanlıktaki yakın çalışma ekibini perişan eden bir hıza sahip. Sabah çok erken güne başlayıp geceyi ertesi güne bağlayabiliyor. Neredeyse hiç eve uğramadan karış karış dünyayı dolaşarak Türkiye’ye yeni yatırım bulmak için uğraşıyor. Dikkat ederseniz, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın hemen bütün dış seyahatlerindeki fotoğraf karelerinde o da var.

Neyse ki geçenlerde oturup son günlerde nelerle uğraştığını dinleme fırsatı buldum.

[[HAFTAYA]]

Türkiye ile Japonya arasındaki dış ticareti patlatmanın yollarını araştırdığını anlattı. Söylediklerinde çok haklı. Çünkü Japonya gibi dünyanın ikinci büyük ekonomisi durumundaki dev ülkenin, Türkiye ile ticareti tam anlamıyla cüce seviyesinde. Örneğin Japonya her yıl 550 milyar dolarlık ithalat yapıyor ancak Türkiye’nin burada neredeyse adı bile geçmiyor. Japonya 62 milyar dolarlık gıda ithalatı yaparken Türkiye’nin bu ülkeye gıda ihracatı sadece 102 milyon dolar! Düşünebiliyor musunuz durumun vahametini? Zafer Çağlayan bu açığı keşfetmiş ve Anadolu’daki büyük gıda üreticilerini alarma geçirmiş. Japonlara da “Dış ticarette bize karşı bu kadar kapalı kalmaya devam ederseniz, size darılırız” diye son sözünü söylemiş. Şimdi Japonlar, Mersin ve İzmir’e gıda alım heyetleri gönderiyor. Japon sanayi devi Itochu da Türkiye’den çok büyük miktarda salça almak için başvurmuş. “Kalite standartlarını tutturabilirsek önümüzde muazzam bir pazar açılıyor” diyebiliriz. Zira bir başka sektörde 50 milyar cirolu Japon şirketi Aeonon da Türkiye’den konfeksiyon ve ev tekstili ürünleri almak için bekliyor.

Mercedes’ten yatırım müjdesi

Almanya’nın en prestijli otomotiv markalarından Mercedes 3 Aralık 2010 tarihinde Türkiye’de önemli bir yatırım kararı açıklayacak. Henüz bu konuyla ilgili resmi açıklama yapılmadığı için projenin detaylarını buradan duyurmak istemiyorum. Ancak yeni yatırımın Türkiye- Almanya ve dünya arasında önemli bir ekonomik köprü olacağını şimdiden söyleyebilirim. Mercedes zaten Türkiye’de uzun yıllardır otobüs ve kamyon üretimi yapan bir kuruluş. Bu sayede ‘Daimler Ailesi’ bünyesinde “Mercedes Benz Türk şirketi” giderek önemli bir yer ediniyor. Firma, otobüs üretimini İstanbul’da, kamyon üretimini ise Anadolu’nun göbeğindeki Aksaray’da yapıyor. Bu tesisler sadece üretim merkezi olarak değil, bir araştırma-geliştirme (ARGE) üssü olarak da Avrupa’ya hizmet veriyor. İstanbul ve Aksaray’daki tesislerde gerçekleştirilen üretimin büyük bölümü ihraç ediliyor.

Mercedes, Türkiye’de 9 ton ve üzeri kamyon pazarında yüzde 42’lik payla lider durumda. Otobüs alanında da firmanın en büyük yatırımlarından biri Türkiye’de. Bugün dünyanın en uzak noktalarında bile “Made in Turkey- Türkiye Yapımı” Mercedes marka otobüsler görebilirsiniz. İstanbul-Hoşdere’deki otobüs fabrikası için sadece 2010 yılında 44 milyon euroluk yatırım yapılmış. Bugüne kadar 340 milyon euro harcanan bu fabrika 2011’in ortalarından itibaren tamamen yenilenmiş olacak.

Cumhurbaşkanı Abdullah Gül geçenlerde Londra’da yaptığı açıklamada Türkiye’nin uluslararası ölçekteki yerini tarif ederken “BRIC ülkeleri + T” ifadesini kullanmıştı. Bir başka ifadeyle Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin gibi dünyanın en hızlı gelişmekte olan ülkelerine Türkiye’nin de katılmakta olduğunu vurgulamıştı. Mercedes’in 3 Aralık’ta açıklayacağı yatırımın Türkiye’yi BRIC+T’ye doğru bir adım daha yaklaştıracağını düşünüyorum.

Cem TV’de ‘Nöbetçi Gasteci’

Yarın saat 15.00-16.20 arasında Cem TV’de yayınlanan “Nöbetçi Gasteci” programına konuk olacağım. Kemal Hamşioğlu’nun hazırlayıp sunduğu programda medyadaki son gelişmeler ve siyasetçilerin iletişim dünyasıyla ilişkileri ele alınacak. İzlemenizi tavsiye ederim.