Akdeniz diyeti neden yılın en iyi diyetleri listesine girdi? İşte bilimsel sonuçlar

Akdeniz diyeti US News & World Report'un hazırladığı en ideal diyetler listesinde üst sıralarda yer alıyor. Diğer diyetlerle karşılaştırıldığında , Akdeniz diyeti en iyilerinden biri olarak kabul ediliyor. "Hangi diyeti yapmalıyım?" diye soranlara işte yanıtımız. Son yıllarda tüm dünyada bir anda patlayan ve hızla popülaritesi artan "Mediterranean diet" yalnızca kilo vermenizi sağlamıyor, bilimsel araştırmalarla kanıtlanmış bir çok faydası var. İşte en iyi diyet olan Akdeniz diyetinin faydaları

25 Haziran 2021, Cuma 15:30 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Akdeniz diyeti, şartlı bir diyet planının yerine, yemek yemeyi temel alan beslenme programı olarak tanımlanır ve Akdeniz'e kıyısı olan ülkelerde sık görülen yeme alışkanları üzerinden gider. Yurtdışında oldukça popüler olan ve dünyanın en iyi diyetleri listesine giren bu diyet ile sağlıklı kilo vermenin ötesinde sağlıklı bir yaşam çok yakın.

Uzmanlar Ne Diyor

"Akdeniz tarifleri o kadar lezzetli ki, bu lezzetli diyet modelini uzun vadede takip etmek kolay. Ayrıca, odağı kısıtlama zihniyetinden lezzet, topluluk ve bolluk zihniyetine kaydırarak, Akdeniz yaşam tarzını benimsemek daha kolay "

— Kelly Toups, MLA, RD, LDN, Oldways Beslenme Direktörü



30 senedir popülerliğini yitirmedi

30 senedir popülerliğini yitirmedi

Diyet ilk olarak 1970'lerde, en ünlü Yedi Ülke Araştırması ile tanınan bilim adamı Ancel Keys tarafından tanıtıldı. Bu çalışmada Keys, diyetteki yağ alımı ile kalp hastalığı oranları arasındaki bağlantıları inceledi.

Birçoğu Keys'in çalışmasını eleştirmek için hızlı olsa da, çalışmasından bazı önemli çıkarımlar vardı, bunlardan biri Yunanistan'ın Girit bölgesindeki insanların daha yüksek genel yağ alımına sahip olduğunu ancak kalp hastalığı oranlarının daha düşük olduğunu belirlemekti. Keys, beslenme tarzlarının - Akdeniz diyeti fikrinin - bundan sorumlu olduğuna inanıyordu.

Dünya Sağlık Örgütü onaylıyor

Akdeniz diyet piramidini oluşturmak için Harvard Halk Sağlığı Okulu ve Dünya Sağlık Örgütü ile ortaklık kurdu

Akdeniz diyeti nasıl çalışıyor?

Akdeniz diyeti nasıl çalışıyor?

Akdeniz diyeti öncelikle işlenmemiş gıdaları teşvik eder ve aşağıdakilere vurgu yapar:

  • sebzeler
  • Meyveler
  • tam tahıllar
  • Baklagiller
  • Fındık
  • Balık
  • Zeytin yağı

Bu kazanan kombinasyon vitaminler, mineraller, lif, fitokimyasallar ve sağlıklı yağlar sağlar. Bunların hepsi sağlığınız için mükemmeldir.

Bu diyette süt ürünlerine de izin verilir, ancak genellikle daha küçük miktarlarda. Çoğu geleneksel kültürde, süt porsiyonları sıvı sütten ziyade peynir ve yoğurttan yapılır. Kırmızı et tipik olarak sınırlıdır, ancak ara sıra küçük miktarlar dahil edilebilir. Ek olarak, eklenen şekeri atlamak, unlu mamulleri ve tatlı ikramları daha düzensiz hoşgörüler için kullanmak isteyeceksiniz.


Bilimsel olarak kanıtlanmış sağlık yararlarına bakıldığında, Akdeniz diyeti, diyet tercihlerine izin verdiği, yiyecek ve lezzet çeşitliliğini teşvik ettiği ve birçok diyetin karakteristik özelliği olan kısıtlayıcı duyguları ortadan kaldırdığı ve tüm yiyecek gruplarından yiyecekleri içerdiği için sürekli olarak en iyi diyet sıralamasında yer almaktadır. 

Akdeniz diyeti yaşam tarzına göre yemenin tüm sağlık yararlarına ayrıntılı bir bakış.

Kalp krizi riskini azaltır

Kalp krizi riskini azaltır

Akdeniz diyetinin bildiği bir şey varsa, o da kalp-sağlıklı olmaktır . Bu nedenle, US News & World Report tarafından genel olarak "en iyi diyet" ya da "en iyi kalp dostu diye" kategorilerinde sürekli olarak en iyi diyet olarak derece alır.

Nedeni sır değil: Tonlarca bilimsel araştırma, Akdeniz diyetinin kalbiniz için iyi olduğu iddiasını destekliyor. 

ARAŞTIRMALAR KANITLIYOR

Örneğin, 20.000'den fazla yetişkin 2016 çalışmada bir Akdeniz diyeti uygulayan insanların yalnızca %4'ün kalp krizi riski taşıdığını ortaya koydu.

Başka bir çalışma, Akdeniz diyeti uygulayan ve yapmayan kişiler arasında kalp krizi , felç ve kardiyovasküler nedenlerden ölüm riskine baktı . Yaklaşık beş yıl süren çalışma, Akdeniz diyeti uygulayan kişilerde risklerin yaklaşık yüzde 30 daha düşük olduğu sonucuna vardı 

Akdeniz diyetinin kalp için sağlıklı olduğuna hala ikna olmadıysanız, Akdeniz diyeti ile ilgili 29 ayrı çalışmayı inceleyen bu 2019 inceleme incelemesine göz atın. İncelemenin yazarları, Akdeniz diyetinin çeşitli kalp hastalıkları türlerine karşı koruyucu olduğu sonucuna varmıştır


Bilişsel gerileme sorunlarına çare oluyor

Bilişsel gerileme sorunlarına çare oluyor

Akdeniz diyeti izlemenin bilişsel gerilemeyi yavaşlatabileceğini yani Alzheimer hastalığı gibi ilerleyici hastalıkları önleyebileceğini gösteren bazı kanıtlar var . Daha fazla araştırmaya ihtiyaç var, ancak mevcut bulgular kesinlikle umut verici!

ALZHEİMER HASTALIĞINA KARŞI ETKİLİ

Örneğin, Frontiers in Nutrition'da 2016 yılında yayınlanan bir inceleme, Akdeniz diyeti ve beyin sağlığı üzerine 12 çalışmayı analiz etti ve “Akdeniz diyetine daha fazla bağlı kalmanın bilişi iyileştirme, bilişsel gerilemeyi yavaşlatma veya azaltma ile ilişkili olduğuna dair cesaret verici kanıtlar var” sonucuna varmıştır.

2015 yılında yapılan bir araştırma, özellikle Akdeniz diyeti ve DASH Diyetinin bir kombinasyonu olan MIND diyetinin beyin üzerindeki etkilerini inceledi . Araştırmacılar, bu diyetin “bilişsel gerilemeyi önemli ölçüde yavaşlattığını” buldu.

BEYİN SAĞLIĞINI GELİŞTİRİYOR

Akdeniz diyeti ve Alzheimer gibi hastalıklarla ilgili erken araştırmalardan herhangi bir sonuç çıkarmamalısınız, ancak çoğu uzman, Akdeniz diyetinin ve onun versiyonlarının (MIND diyeti gibi) beyin sağlığını iyileştirebileceği konusunda hemfikir görünüyor.



Kalıcı kilo vermede etkili

Kalıcı kilo vermede etkili

Kalıcı şekilde kilo vermek istiyorsanız, Akdeniz diyetine başlamalısınız. Araştırmalar, Akdeniz diyetinin insanların kalıcı şekilde kilo vermesini sağladığını gösteriyor.

Akdeniz diyetinin, insanların neredeyse düşük karbonhidrat diyeti kadar kilo vermesine yardımcı olduğu gösterilmiştir.

32.000'den fazla katılımcı ile 2018 yılında yapılan büyük bir araştırma, abdominal obezite'ye etkilerini göstermiş ve aynı zamanda diğer diyetlerle kıyaslandığında kalıcı etkileri olduğunu göstermiştir.

Haftada bir ila iki kilo tavsiye edilen zaman çizelgesinde ideail kilo kaybı ile, genellikle sadece birkaç hafta içinde kalıcı şekilde kilolardan kurtulmak ve tekrar kilo almaktan korunmak mümkün.


İnme riskini azaltıyor

İnme riskini azaltıyor

Araştırmacıların Akdeniz diyetinin kalp hastalığı vakalarının %6'sını önleyebileceğini tahmin ettiği aynı çalışmada, araştırmacılar ayrıca bir Akdeniz diyetinin inme vakalarının %8,5'ini önleyebileceğini kaydetti. 1

European Heart Journal'da 2016 yılında yapılan bir araştırma, 39 ülkede 15.000'den fazla kişiyi 4 yıldan fazla süre boyunca izledi.

Katılımcıların, akdeniz diyetine ne kadar sadık kaldıklarına bağlı olarak kalp krizi, felç veya kardiyovasküler nedenlerden ölüm riskleri o kadar düştüğü görüldü.

Akdeniz diyeti ile felç riski arasındaki belki de en umut verici bağlantı, bir Akdeniz diyetine geçmenin ve buna bağlı kalmanın kalp krizi, felç ve ölümlerin yüzde 30'unu önleyebileceğini bulan New England Tıp Dergisi'ndeki 2013 araştırmasıdır.

Tip 2 diyabet riskini %19 azaltıyor

Tip 2 diyabet riskini %19 azaltıyor

Makarna ve eski tahıllar gibi karbonhidrat ağırlıklı yiyeceklere vurgu yapan bir diyet planının tip 2 diyabetin yönetilmesine veya önlenmesine yardımcı olması mantıksız görünebilir. Ancak bunu mantıklı kılan birkaç temel faktör var: 

  • Akdeniz diyeti , kan şekerinizi rafine karbonhidratlarla aynı şekilde etkilemeyen sebzelerden tam tahılları ve karbonhidratları vurgular .
  • Diyet ayrıca çok sayıda sağlıklı yağ ve protein içerir.
  • Diyet, tatlıları oldukça fazla sınırlamıştır.
  • Akdeniz yaşam tarzı, diyabet yönetimine yardımcı olan bol miktarda egzersizi teşvik eder .

Dokuz bireysel çalışmanın 2014 yılında gözden geçirilmesi, Akdeniz diyetinin diyabet riski üzerindeki etkisini araştırdı ve araştırmacılar, bir Akdeniz diyetine bağlı kalmanın diyabet riskini %19'a kadar azaltabileceğini buldu

2020'de yapılan bir başka çalışma, Akdeniz diyetine daha yüksek bağlılığın daha düşük tip 2 diyabet geliştirme riski ile ilişkili olduğunu belirterek bu sonuçları doğruladı.

Artritli insanlara fayda sağlar

Artritli insanlara fayda sağlar

Sınırlı kanıtlar, Akdeniz diyetinin artritli kişilerde ağrıyı azaltmaya yardımcı olabileceğini düşündürmektedir . Akdeniz diyetindeki gıdaların çoğu iltihap önleyicidir ve artrit iltihaplı bir hastalık olduğu için yardımcı olabileceği mantıklıdır. 

Artrit Vakfı'nın onayladığı diyet türlü meyveler, zeytinyağı ve koyu yeşil sebzeler gibi besleyici anti-inflamatuar gıdalar içeren gerçeğini gerekçe göstererek, artrit yönetimi ile yardım ettiğini belirtir.

Ayrıca, Ulusal Sağlık Enstitüleri (NIH) önerir omega-3 yağ asitleri 12  enflamatuar hastalıkların yönetimi için ve Akdeniz diyeti çok sağlıklı yağ asitleri içerir. 



Bazı kanserlerde koruyucu

Bazı kanserlerde koruyucu

2017 yılında yapılan bir araştırma incelemesi, Akdeniz diyeti yemenin meme kanseri, mide kanseri, karaciğer kanseri, prostat kanseri ve baş ve boyun kanserine karşı koruyucu bir etkiye sahip olabileceği sonucuna varmıştır.

(Schwingshackl L, Schwedhelm C, Galbete C, Hoffmann Akdeniz Diyetine Uyum ve Kanser Riski: 2017)

2015 yılında yapılan bir başka çalışmada, kadınlarda meme kanserinin önlenmesinde Akdeniz diyeti ile düşük yağlı diyetin etkileri incelendi. Sonuçlar? Özellikle sızma zeytinyağı ile desteklenen bir Akdeniz diyeti, meme kanserine karşı savaşabileceğini ortaya koydu

Tansiyonunuzu ve LDL kolesterol düzeylerinizi düşürür

Tansiyonunuzu ve LDL kolesterol düzeylerinizi düşürür

Kan basıncı ve LDL kolesterol (genellikle basitçe "kötü" kolesterol olarak adlandırılır) sağlığın ve birçok hastalık riskinizin iki önemli göstergesidir. İşaretlerden biri çok yüksek olduğunda, sağlık sorunlarına işaret edebilir veya kendi başına bir sağlık sorunu olabilir. 

Neyse ki, kan basıncınızı ve LDL kolesterolünüzü yönetmenin ve düşürmenin birçok yolu var - Akdeniz diyeti bunlardan biri. 2014 yılında bilim adamları, beslenme alışkanlıklarının belirli sağlık belirteçlerini nasıl etkilediğini anlamak için yaklaşık 800 itfaiyecinin diyetlerini değerlendirdi ve erkeklerin Akdeniz diyetine ne kadar yakın olursa, kolesterol düzeylerinin o kadar iyi olduğunu buldular. 

2019'da Hypertension dergisinde yapılan bir araştırma, Akdeniz diyeti yemenin sistolik kan basıncını düşürebileceği sonucuna kesin olarak varmıştır.

Akdeniz diyeti tercihleri bol bir diyettir

Akdeniz diyeti tercihleri bol bir diyettir

İster vegan , vejeteryan , paleo , glütensiz , süt ürünleri içermeyen veya tamamen başka bir şey olun, Akdeniz diyetinde başarılı olmanın bir yolunu bulabilirsiniz. Elbette diyet, vurguladığı tüm besin gruplarına izin verdiğinizde en iyi sonucu verir, ancak diyet tercihlerinize uyacak şekilde kesinlikle değiştirebilirsiniz. 

Akdeniz diyeti, bol miktarda karbonhidrat, protein, sağlıklı yağlar, meyveler, sebzeler ve hatta ölçülü olarak bazı ikramlar içerdiğinden, çoğu uzmanın kısıtlayıcı olduğunu düşündüğü bir diyet değildir

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Zayıflatan en etkili meyve diyeti