Antienflamatuar diyetle daha uzun yaşayın

Vücudumuzdaki iltihap belirteçlerini azaltan gıdalarla dolu bir diyet yapmak, erken ölüm riskimizi azaltabilir. Vücudu iltihaba karşı koruyan antienflamatuar besinler, sağlıklı yaşamın sırrı olabilir. Antienflamatuar diyet ve antienflamatuar besinler hakkında detaylar haberimizde.

21 Ocak 2020, Salı 10:47 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU

Uzun ve sağlıklı bir yaşam sürmeyi umuyorsanız, antienflamatuar bir diyet yapmak isteyebilirsiniz.

Journal of Internal Medicine'de yayınlanan yeni araştırma, meyve ve sebze gibi yiyecekleri içeren ve çoğunlukla işlenmiş gıdalardan uzak duran bir diyetin erken yaşta daha düşük ölüm riski ile ilişkili olduğunu iddia ediyor.

Araştırma, Polonya'daki Varşova Yaşam Bilimleri Üniversitesi'nde doçent olan Joanna Kaluza tarafından yönetildi. Ekip, yaşları 45 ve 83 arasında değişen 68 bin 273 İsviçreli kadın ve erkeği araştırdı.

Çalışma 16 yıl boyunca insanları takip etti ve çoğunlukla anti-enflamatuar diyetle beslenenlerin kanserden ölme olasılığı yüzde 18 daha düşük, kalp hastalıklarından ölme olasılığının ise yüzde 20 daha az olduğunu ortaya çıkardı.

Antienflamatuar diyet nedir?

Antienflamatuar diyet nedir?

Uluslararası Gıda Bilgi Konseyi Vakfı'nın beslenme iletişimi direktör yardımcısı Ali Webster, antienflamatuar diyet, özellikle antioksidanlar gibi yüksek besin değerli gıdalara odaklanan bir tür diyet olarak tanımlıyor.

Webster, “Ana oyuncular meyve, sebze, baklagiller, sağlıklı yağlar - zeytinyağı ve avokadodan gelenler gibi - balık, fındık ve bitter çikolata gibi gıdalardır. Kırmızı şarap, dozunda tüketildiği takdirde, bu diyetin bir bileşeni olarak kabul edilebilir” dedi.

Antiinflamatuar diyet, Akdeniz diyetine oldukça benziyor.

Diyetisyen Dana Hunnes, çok fazla vitamin, mineral ve renk içeren besinlerin antienflamatuar diyetin bileşenleri olduğunu belirtti. Bununla birlikte, antienflamatuar diyet, sadece ne yediğinizle değil, ne yemediğinizle de ilgilidir.

Webster, tuz, doymuş yağ, şeker ve rafine karbonhidrat bakımından zengin gıdaların sınırlı tüketilmesi veya kaçınılması gerektiğini vurguladı.

Bu tür yiyecekler fazla tüketildiğinde, hemen hemen her türlü kronik hastalığa bağlı olan kanser ve diyabet için daha büyük bir risk oluşturuyor.


“Enflamasyon, en bilgili bilim adamlarının bile tam olarak anlamadığı karmaşık bir süreçtir” dedi Webster. 

“Ancak, meyve, sebze, sağlıklı yağlar ve kepekli tahıllar gibi önerilen miktarda yiyecek yemenin, kardiyovasküler hastalık, tip 2 diyabet ve bazı türler gibi enflamatuar bir bileşeni olan kronik hastalık riskini azaltabileceğini destekleyen bazı araştırmalar var."

Peki, bu yiyecekleri doğal olarak sağlıklı yapan nedir?

Webster bu sorunun cevabını şöyle açıklıyor:

“Öncelikle antioksidanlar. Omega-3 yağ asitleri antioksidan ve antienflamatuardır, ancak daha iyidir. Meyve ve sebzeler antioksidanlar ve antienflamatuvarların paketlenmiş külçeleridir. ”

“Atalarımız, tamamen işlenmemiş, öncelikle bitki temelli bir diyet yapıyorlardı ve evrimsel olarak sağlıklı olmak için bunları yememiz gerekiyordu.”

Süpermarkette aklınızda bulundurmanız gereken şeyler

Süpermarkette aklınızda bulundurmanız gereken şeyler

Taze seçeneklere bağlı kalmak, işlenmiş gıdaların tüketimini daima en aza indirecektir. Dondurulmuş yemekler ve pizzalardan, atıştırmalık yiyeceklerden ve hazır yemekten de kaçınmayı deneyebilirsiniz.

Bununla birlikte, şeker gibi şeylerin ve hatta bazı kırmızı et seçeneklerinin aşırı yendiğinde iltihaplanmaya katkıda bulunabileceğini unutmayın, bu nedenle işlenmiş gıdalardan kaçınsanız bile, anti-inflamatuar bir diyete gerçekten uyması yeterli olmayabilir. 

Doktor Webster, maliyetin bazen bir sorun olabileceğini de sözlerine ekledi.

Çoğunlukla işlenmiş gıdalar, işlenmemiş gıdalara oranla daha ucuzdur. Bu da marketlerde insanları cezbedebilir.

Webster, 'Bir elmanın bir kutu kurabiyeden daha pahalıya mal olabileceğini ve zeytinyağı, fındık ve balıkların bir bakkal bütçesinin önemli bir bölümünü alabileceği, insanı hayal kırıklığına uğratıyor' dedi.

Maliyeti bir kenara bırakacak olursak, kendi sağlığımıza yatırım yapmak en büyük zenginlik olacaktır.

Gerçekten herkesin yararlanacağı bu diyet türüne geçmenin bazı ön maliyetleri olsa da, sağlık bakım maliyetlerinde ve verimliliğinde tasarruf edeceği miktar gerçekten buna değer.

Diyetinize eklemeniz gereken 6 antienflamatuar yiyecek

Diyetinize eklemeniz gereken 6 antienflamatuar yiyecek

Zencefil

Zencefil kronik ve akut iltihaba sahip olan hastalar için muhteşem bir tedavi yöntemidir. Zencefil tüketerek egzersizler sonrası vücutta toplanan iltihapların azalmasına yardımcı olabilirsiniz. Zencefil yağı ile sorunlu bölgeye masaj yapabildiğiniz gibi zencefil kökünden yapılmış çay tüketebilirsiniz.

Zeytinyağı

Zeytinyağı, COX-1 ve COX-2 enzimlerinin üremesine engel olduğu için iltihabın baş düşmanlarındandır. Eğer bir enflamasyon söz konusu ise, sızma zeytinyağını yemeklerinizde ve salatalarınızda tüketebilir; kas kramplarında, şişlik ve iltihaplarda masaj yaparak iltihabın azalmasına yardımcı olabilirsiniz.

Vişne

Vişne sadece iltihabı azaltmakla kalmıyor aynı zamanda kas ağrılarına da iyi geliyor. Her gün düzenli olarak 1,5 bardak vişne tüketmek iltihap belirtilerini azaltıyor. Fakat çok fazla vişne tüketmenin uykuya ve ishale sebep olabileceğini unutmayın.

Zerdeçal

Zerdeçal içeriğinde kurkumin maddesi ile vücut iltihabını önlemede etkili bir yöntemdir. Vücudunuzda bulunan iltihabı önlemek ve azaltmak için zerdeçal tozunu yemeklerinize ekleyebilir; ya da zerdeçal çayı tüketebilirsiniz.

Sarımsak

Sarımsak iltihabın kurumasına büyük oranda etki eden antibiyotik özelliklere sahiptir. Sarımsak, günlük olarak 2-3 diş olarak tüketilebilir. Sarımsak tüketilirken aç karna tüketilmesine dikkat edilmelidir. Bunun yanı sıra salatalara da eklenebilir.

Somon balığı

Somon balığı eikosapentaenoik asit (EPA) ve dokosaheksaenoik asit (DHA) içeriği ile vücuttaki iltihabın azalmasına yardımcı olur. Bunun yanı sıra Omega 3 ile yağ asitleri açısından zengin bir besin kaynağıdır.


Sıradaki haber yükleniyor...
SIRADAKİ HABER Hamburger ülkesi Amerika, sağlıklı beslenme yönetmeliğini iptal ediyor