Antioksidan deposu yeşil çayın etkilerini artırmak için böyle içmek gerekiyormuş!

İltihaplanmaya, serbest radikal hasarına, UV hasarına ve kansere karşı koruma sağlayan flavonoidler, fenolik bileşikler ve diğer antioksidanlar açısından zengin olan yeşil çayın faydalı olabilmesi için kaynar suda demlenmemesi gerekiyormuş. İşte yeşil çayın doğru demlenme ve içme yöntemi...

01 Kasım 2021, Pazartesi 11:13 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Uluslararası Kardiyoloji Dergisi'nde yayınlanan büyük ölçekli bir araştırmaya göre, günde birkaç fincan fincan yeşil çay içmek kalp hastalığı riskini önemli ölçüde azaltmaya, kan lipidlerini iyileştirmeye ve vücut ağırlığını azaltmaya yardımcı oluyor.

Ayrıca yeşil çay içenlerde, içmeyenlere oranla daha düşük kolestrerol seviyesi ve kan basıncı görülüyor.

Üstelik bu etkinin erkeklerde çok daha belirgin olduğu ifade ediliyor.

Nutrients dergisinde yer alan bir başka inceleme, yeşil çay polifenollerinin cildi UV hasarına karşı koruduğunu ve bunun da yaşlanmayı yavaşlatmaya ve cilt kanseri gelişme olasılığını azaltmaya yardımcı olabileceğini gösteriyor. 

Yeşil çay aynı zamanda iyi bir vitamin, mineral, kafein ve amino asit kaynağı. Ancak yeşil çayın bileşimi ve antioksidan seviyeleri, fermantasyon derecesine ve yapraklarının yaşına ve boyutuna bağlı.

Gıda Bilimi ve Teknolojisi Dergisi'nde yayınlanan bir araştırmada yeşil, siyah ve oolong çayları için birkaç demleme yöntemini karşılaştırıldı. Bilim adamları, soğuk suda demlemenin, başta yeşil ve siyah çeşitler olmak üzere tüm çaylarda fenolik bileşikleri ve antioksidan aktiviteyi arttırdığını buldu.

Bu bulgular, soğuk demlenmiş yeşil çayın, sıcak demlenmiş çaydan daha yüksek kateşinler, flavonoidler ve diğer antioksidanlar içerdiğini gösteriyor. 

Ayrıca, soğuk yeşil çay daha az kafein içeriyor, bu da kafein duyarlılığı olan kişilerin yeşil çayı daha rahat tüketmesini sağlayabiliyor.

Basitçe söylemek gerekirse, soğuk demlenmiş çay size kahve, siyah çay veya sıcak yeşil çay ile ilgili gerginlik ve endişe düzeyi vermiyor.

Soğuk yeşil çay tarifi

Soğuk yeşil çay tarifi

Soğuk demlenmiş buzlu çay tarifi:

  • Suyla dolu bir bardağa bir veya iki poşet çay koyun (yaklaşık 340 gr). 
  • 10 dakika veya daha uzun süre demlenmesini bekleyin.
  • Çay poşetlerini çıkarın.
  • İçine dilediğiniz kadar buz ekleyip tüketin.

Diğer bir seçenek ise daha fazla antioksidan içerdiğinden 1 veya 2 yemek kaşığı gevşek çay yaprağı kullanmaktır.

Çünkü poşet çaylarda zamanla bozulma eğilimi gösteren kateşinler ve diğer fitokimyasallar genellikle daha düşük oranda kullanılır.

Daha uzun sürede demlemek yeşil çayın antioksidan kapasitesini artırıyor

Daha uzun sürede demlemek yeşil çayın antioksidan kapasitesini artırıyor

Çay üreticileri bitki çaylarını iki veya üç dakika demleme yapılmasını önerir. Öte yandan mevcut araştırmalarda elde edilen kanıtlar, daha uzun demleme sürelerinin yeşil çayın antioksidan kapasitesini artırabileceğini düşündürüyor.

Gıda Bilimi Dergisi'nde yayınlanan bir araştırma yeşil çaydaki antioksidanları korumada uzun süreli soğuk demlemenin en etkili olduğunu gösteriyor.

Daha uzun demleme süreleri toplam polifenol içeriğini ve dolayısıyla çayın sağlık yararlarını artırıyor.

Araştırmacılar, besin değerini korumak için çayı en az 10 dakika demlemeyi öneriyor.

Çok sıcak içecek tüketmek gırtlak kanserine zemin hazırlıyor

Çok sıcak içecek tüketmek gırtlak kanserine zemin hazırlıyor

Soğuk demlenmiş yeşil çay içmenin bir başka avantajı da yemek borusu kanseri riskinizi azaltma olaslılığı...

Çünkü çok sıcak içecek tüketmek bu ölümcül hastalığa bağlanıyor.

International Journal of Cancer'da yayınlanan bir araştırma, günde en az 700 mililitre sıcak demlenmiş çay içmenin tıkanma hissi ve yutkunma zorluğu belirtileri ile kendini gösteren özofagus kanserinin riskini yüksek oranda artırabileceğini ortaya koyuyor.

Araştırmacıların belirttiği gibi, çay polifenolleri, 90 derecenin üzerindeki sıcaklıklarda yok oluyor. Bu, soğuk suda demlemenin neden yeşil çaydaki antioksidan seviyelerini korumaya ve hatta artırmaya yardımcı olduğunu açıklıyor. 

Ayrıca kaynar suda demlenmeyen yeşil çayın tadı, sıcak demlenmiş çaya göre daha az acı oluyor. Tek dezavantajı, daha düşük gallik asit ve kafein seviyelerine yol açması ancak bu kimi zaman, özellikle kafein duyarlılığı olan ama yeşil çayın faydalarından yararlanmak isteyen kişiler için bir avantaj haline dönüşebilir.

ÖZET

  • Yeşil çayn en fazla 90 derecelik suda demlenmesi gerekiyor. Aksi durumda faydalı etkileri azalıyor.
  • Suyun kaynama derecesi 100 derece. Yeşil çayı demlemek için su kaynadıktan çay suyunun altını kapatıp en az 1-2 dakika beklemek gerekiyor.

Yine de çok fazla yeşil çay içmenin serbest radikal seviyelerini artırabileceğini ve DNA hasarına, kalp hastalığına ve hatta kansere yol açabileceğini belirtmek önemlidir. Diğer her gıdanın tüketiminde olduğu gibi bitki çaylarında da ılımlı tüketim anahtar kelimemiz olmalıdır.

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER D vitamini zayıflatır mı?