Bağımlılık yapan 7 besin ve sağlıklı alternatifleri

Bazı besinleri yedikçe yiyesiniz geliyor, kendinizi bir türlü durduramıyorsunuz ve 1-2 gün yemediğinizde hemen yokluğunu hissediyorsunuz değil mi? Yapılan birçok çalışma, bazı yiyeceklerin, özellikle rafine şeker ve yağ bakımından zengin olanların veya monosodyum glutamat gibi katkı maddesi içerenlerin bağımlılık yaptığını gösteriyor. Uzman Diyetisyen Aslıhan Küçük Budak, hangi besinler bağımlılık yaptığını ve onların yerine hangi alternatifleri koyabileceğimizi anlattı.

16 Kasım 2020, Pazartesi 10:33 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News
Paketli patates cipsi- Ev yapımı cips

Paketli patates cipsi- Ev yapımı cips

Hazır patates cipsleri içerdiği yüksek oranda tuz ve yağ sayesinde zevk merkezi hipotalamusu uyararak daha fazla yeme isteği uyandırır. Bunlar yerine evde yapılmış patates cipsi veya pancar cipsi, nohut cipsi gibi alternatifleri deneyebilirsiniz.

Pancar cipsi yapılışı

Pancarları kabuğunu soyduktan sonra ince ince dilimleyin. Dilimlenmiş pancarları bir kaseye alıp sarımsak, zeytinyağı, tuz ve karabiberle harmanlayın ve 10 dk bekletin. Önceden ısıtılmış 200 derecelik fırında, yağlı kağıt serilmiş fırın tepsisinde 15-20 dk, 5 dakika da fırın kapağı açık şekilde pişirin ve afiyetle tüketin.

Hazır köfte- Ev yapımı köfte

Hazır köfte- Ev yapımı köfte

Hazır köftelerin içerisinde bulunan monosodyum glutamat, eklendiği gıdayı oldukça lezzetli hale getirerek o gıdanın kontrolsüzce tüketilmesine ve bağımlılık yapmasına neden olur. Bu nedenle içeriğinden emin olduğunuz ev yapımı köfteyi tercih etmek en doğrusudur. Ayrıca Çin tuzu olarak da bilinen monosodyum glutamat; hazır gıdalara, fastfoodlara, cipslere, soslara, hazır çorbalara, krakerlere, sosislere, salamlara ve benzeri gıdalara da eklenir.

Hazır patlamış mısır- Ev yapımı patlamış mısır

Hazır patlamış mısır- Ev yapımı patlamış mısır

Paketli patlamış mısırlarda bulunan yüksek yağ ve tuz oranı aynı cipslerde olduğu gibi zevk merkezi hipotalamusu uyararak daha fazla yeme isteği uyandırır. Bunlar yerine evde az yağlı ve az tuzlu bir şekilde patlattığınız mısırı tercih edebilirsiniz.

Üstelik hazır patlamış mısırın 100 gramı 530 kcal ve 24 g yağ içeriyorken; evde 1 tatlı kaşığı yağ ile patlattığınız mısır 100 gramında 338 kcal ve 5 gram yağ içeriyor.

Beyaz ekmek- Tam buğday unlu ekmek

Beyaz ekmek- Tam buğday unlu ekmek

Pirinç, beyaz un, patates, şeker gibi glisemik indeksi yüksek besinler beyinde yedikçe yeme isteği uyandırır ve yedikten kısa bir süre sonra acıkmanıza neden olur. Beyaz ekmek yerine tam buğday unlu ekmek; pirinç yerine bulgur tercih ederek bu bağımlılık hissinden kurtulabilir ve uzun süre tokluk sağlayabilirsiniz.

Paketli dondurma- Ev yapımı dondurma

Paketli dondurma- Ev yapımı dondurma

Çoğu paketli dondurmada bulunan yüksek fruktozlu mısır şurubunun beyinde madde bağımlılığı ile aynı etkiyi yarattığını gösteren çalışmalar mevcut. Paketli dondurmalar yerine dondurmanızı evde kendiniz yapabilirsiniz.

Fıstık ezmeli muzlu dondurma yapımı

1 adet olgun muzu ezin, 5-6 adet doğranmış fındık, 1 çay kaşığı bal ve 1 çay kaşığı kakao ekleyip, karıştırın, dondurun ve afiyetle tüketin.

Kola- Sade maden suyu

Kola- Sade maden suyu

Kola içeriğindeki kafein, şeker veya yüksek fruktozlu mısır şurubu nedeniyle güçlü bir bağımlılık yapıcı etkiye sahip. Kola yerine sade maden suyu tercih edebilirsiniz böylece bir bağımlılıktan kurtulacak aynı zamanda sade maden suyunun mineral içeriğinden faydalanmış olacaksınız.

Mısır gevreği- Yulaf ezmesi

Mısır gevreği- Yulaf ezmesi

Mısır gevrekleri içeriğindeki şeker ve çıtır çıtır oluşunun verdiği haz hissi nedeniyle bağımlılık yapan besinlerden. Mısır gevreği yerine yulaf tercih edebilirsiniz. Süt, yulaf karışımının içerisine bir de meyve ekleyerek tatlandırabilirsiniz.

Sağlık içerikleri sadece bilgilendirme amaçlıdır, tanı ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.
Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Strese bağlı yüksek tansiyon belirtileri nelerdir? Tansiyonu zıplatan 7 sebep