Bebeğinizi aylara göre besleyin!

Bebeğinizi beslerken aylara dikkat edin! Doğru ve dengeli beslenme konusunda pek çok spekülasyon var. Doğal, organik, ekonomik derken işler gerçekten karmaşıklaşıyor. Aslında en çok dikkat etmemiz gereken ilk şey, doğru besini doğru zamanda yemek. Diyetisyen Canan Aksoy size aylara göre bir liste hazırladı. Buzdolabınıza asabilirsiniz.

26 Ekim 2018, Cuma 09:41 Son Güncelleme:
A A
Bebeğinizi aylara göre besleyin!

Artık pek çok sebze ve meyvenin ne zaman mevsimi olduğunu ayırt edemez hale geldik. Gelişen tarım teknolojileriyle beraber, her meyve ve sebzeyi yılın on iki ayında da bulmamız mümkün.

Mevsimlerle beslenme şeklimiz arasında ciddi bir bağlantı var, doğada mevsimlere göre ihtiyacımız olan besinleri bize sunuyor. Sezonunda seçtiğiniz sebze ve meyveler hem besin ögeleri açısından daha sağlıklıdır hem de kimyasal gübreye daha az maruz kalmış olacaklarından daha iyi tercihlerdir. Bu yüzden besinleri mevsiminde seçmek çocuklarımızın yedikleri besinlerden daha fazla yararlanabileceği anlamına geliyor.

KIŞ AYLARINDA

Soğuk denizde yetişen balıkların w-3 değerleri daha yüksek olur. Deniz soğukluğunun düşmesiyle yağlanan balıklara çocuklarınızın sofrasında en az haftada 2 gün olacak şekilde yer verin.

W-3 yağ asitleri bağışıklık sistemini güçlendirdikleri gibi, beyin ve sinir dokusu gelişimi üzerinde de çok etkindirler. Nar kış meyveleri içinde ki tek kırmızı meyvedir, antioksidan seviyesi yüksektir. Narı temizlemeye üşenmeyin, temizlenmiş narla cevizi karıştırarak çok keyifli ve sağlıklı bir ara öğün yaratabilirsiniz.

Havaların iyice soğuduğu bu ayda, içinde sülfürlü bileşikleri yüksek miktarda bulunan lahana, karnabahar yemeklerine çocuklarınızın yemeklerinde mutlaka yer verin. Kokusundan dolayı yemekte zorluk çekiyorlarsa etli yemekler şeklinde veya çorbaların içinde de kullanabilirsiniz.

İLKBAHARA DOĞRU

İlkbaharın başlamasıyla beraber, sebze ve meyvenin en az bulunduğu aya giriyoruz. Kurubaklagil yemekleri ve çorbaları bu dönemde yüksek posa içerikleri, bitkisel protein içermeleri açısından sofralarımızda daha sık yer alabilir. Kurubaklagil yemeklerini bulgur pilavıyla kombinlerseniz, çok daha iyi – kaliteli protein emilimi gerçekleşmektedir. Klasik tatların yeri ve sağlıklı menülerinizde yerini alsın, kuru fasulye-bulgur pilavı-yoğurt dengeli bir protein-karbonhidrat-yağ içeriğiyle beraber, mineral ve vitamin açısından da zengin bir menüdür.

C vitaminden yüksek, posası yüksek ama sofralarımızda pek değeri bulunmayan kuşkonmazı çorbalarınızın içinde rahatlıkla kullanabilirsiniz. Enginar nisanla beraber tezgahlarda yerini almaya başlayan karaciğer dostu bir sebzedir. Enginarlı yemeklerle çocuklarınızın tanışmasını sağlayın. Balık avlanma yasağı bu ayın ortasında başlar, son zamanlarının tadını çıkarın. Balık kızartıldığı zaman içeriğinde bulunan w-3 yağ asitlerinden artık yararlanamaz hale geliriz. Kalkanı fırında yağsız pişirmeyi deneyin.

Sebze ve meyve çeşitliğinin artmaya başladığı bahar aylarında, meyve ve sebzelerinizi mümkün olduğunca renkli kullanın , her renk farklı bir antioksidan içerir. Et yemeklerinin yanında sebze- meyve bulundurmak , etin içindeki demirden yararlanmayı artıracaktır.

YAZ ZAMANI

Yazla beraber artan sebze çeşitliliğinden çocuklarınızı yararlandırın. Zeytinyağlı veya etli sebze yemeklerine menülerinizde her gün mutlaka yer verin. Sebze tüketimi obeziteyi önlediği gibi , kolon kanseri riskini düşüren , kabızlığı önleyen posa, vitamin ve mineral içeriğine sahiptir. Balığın zor bulunduğu, avlanmanın yasak olduğu bu dönemlerde balıktan vazgeçmeyin. Somon balığı sebzelerle çok güzel yakışır. Somon balığını sebzeyle yağsız sote edip menülerinize ilave edin. Hava sıcaklıklarının artmasıyla beraber, daha sulu meyvelerin sofralarımızda yerini almaya başladığı aydır Ağustos. Çocuklar sıvı kaybından yetişkinlere göre daha fazla etkilenirler, ara öğünlerde bol sulu meyvelere yer vermek, hem sıvı ihtiyacını karşılamaya yardımcı olacaktır, hem de A ve C vitamininden çocuklarımızın daha fazla yararlanmasını.

SONBAHAR GELİNCE

Sonbaharın son ayı olan kasım, soğukların kendini iyice hissettirdiği kış hastalıklarının yüzünü gösterdiği bir ay, bu yüzden de bağışıklık sisteminin güçlü olması gerekir.

Narenciye ve balığa menülerinizde mutlaka yer verin. Taze cevizin rahatlıkla bulunduğu bu aylarda iyi yağlar içermesi, mineral içeriğinin zenginliği açısından ceviz tüketmeye özen gösterin.

ONLARSIZ OLMAZ

Yumurta çocukların genelde çok sevdiği besinlerden biridir. İyi bir protein kaynağının olmasının yanı sıra, demir, çinko ve E vitamininden de zengin olan yumurtayı, yumurtalı sebze yemekleri şeklinde de kullanabilirsiniz.

Yağlı kuruyemişlerin tazesinin en bol olduğu eylül ekim aylarında , ara öğün olarak taze ceviz ve fındık tüketimi , beyin ve sinir gelişimine yardımcı olacağı gibi antioksidan içeriği açısından da zengindir. Kavrulan yağlı kuru tohumlar yerine tazelerini ve kavrulmamış olanlarını tercih edin.

Tatlı olarak meyve tatlılarını veya sütlü tatlıları kullanmak hem yağ içeriği daha düşük hem de daha besleyici olacaktır. Ayvanın bol olduğu bu dönemde ayva tatlısı çocuklarınıza değişik bir lezzet ve besleyici bir tatlı olarak kullanılabilir.

HANGİ AYDA HANGİ BESİN

OCAK

● Balık: Hamsi, kalkan, torik, , lüfer

● Sebze: Brüksel lahanası, kırmızılahana, turp, havuç, lahana, ıspanak, pazı, kereviz, karnabahar

● Meyve: Ayva, armut, elma, portakal, greyfurt, nar, mandalina, kivi

ŞUBAT

● Balık: Levrek, gümüş, izmarit, hamsi, kalkan, torik

● Sebze: Brokoli, Brüksel lahanası, karnabahar, pazı, ıspanak, pırasa, turp, kırmızı lahana, havuç

● Meyve: Ayva, elma, portakal, armut, greyfurt, muz

MART

● Balık: Gümüş, izmarit, mezgit, mersin, kalkan, levrek

● Sebze: Ispanak, pırasa, havuç, kereviz

● Meyve: Muz, elma

NİSAN

● Balık: Gümüş, izmarit, kalkan, mersin, morina, levrek, mercan

● Sebze: Kuşkonmaz, bakla, taze soğan, sarımsak, havuç, enginar

● Meyve: Erik, elma, muz

MAYIS

● Balık: Gümüş, izmarit, mercan, mezgit, mersin, levrek

● Sebze: Enginar, bakla, madımak, semizotu, ebegümeci, domates, salatalık

● Meyve: Çilek, yeşil erik, dut, malta eriği

HAZİRAN

● Balık: Akya, kaya balığı, orkinos, istavrit

● Sebze: Bezelye, kabak, taze fasulye, sivri biber, semizotu, domates, salatalık, dolmalık biber,

● Meyve: Kiraz, yeşil erik, malta eriği, dut, kayısı

TEMMUZ

● Balık: İstavrit, sinarit, orkinos, orfoz, sardalya

● Sebze: Barbunya, taze fasulye, kabak, patlıcan, mısır, kırmızı biber, dolmalık biber, sivri biber, domates, salatalık, semizotu, bezelye

● Meyve: Kavun, karpuz, şeftali, kırmızı erik, üzüm, vişne, böğürtlen

AĞUSTOS

● Balık: İstavrit, sinarit, orkinos, sardalya

● Sebze: Bamya, taze fasulye, barbunya, domates, salatalık, sivri biber, kırmızı biber, mısır, patlıcan

● Meyve: Kavun, karpuz, kırmızı erik, şeftali, vişne, böğürtlen, incir, üzüm

EYLÜL

● Balık: Barbunya, çinekop, çipura, kılıç, sardalya, palamut

● Sebze: Mantar, patlıcan, pazı, barbunya, kabak ,kırmızı biber, sivri biber

● Meyve: Fındık, kavun, karpuz, mürdüm eriği, incir, üzüm

EKİM

● Balık: Barbunya, çinekop, tekir, sardalya, palamut, kılıç

● Sebze: Mantar, ıspanak, yerelması, pazı, havuç

● Meyve: Fındık, ceviz, üzüm, elma, muz

KASIM

● Balık: Palamut, mezgit, lüfer, sardalye, gümüş, izmarit

● Sebze: Lahana, brokoli, yerelması, karnabahar, ıspanak, havuç

● Meyve: Mandalina, portakal, elma, Trabzon hurması, kivi, greyfurt, ceviz

ARALIK

● Balık: Çinakop, sarı kanat, lüfer, hamsi, uskumru, palamut, yengeç

● Sebze: Pazı, pırasa , kereviz, kestane, roka, karalahana, lahana, karnabahar, ıspanak

● Meyve: Nar, armut, elma, mandalina, portakal, greyfurt, kivi, muz

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;
Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.