Yaşam "Bir Delinin Hatıra Defteri", 250. kez perde açtı

"Bir Delinin Hatıra Defteri", 250. kez perde açtı

Paylaş
"Bir Delinin Hatıra Defteri", 250. kez perde açtı

Erdal Beşikçioğlu'nun oynadığı tek kişilik oyun, kapalı gişe oynuyor. Oyunun biletleri 1,5 dakika içinde bitiyor

Ankara Devlet Tiyatrosunun kapalı gişe oynayan, "Bir Delinin Hatıra Defteri" adlı yapıt, 250. kez perde açtı.

Haberin Devamı

Eserin Akün Sahnesindeki özel temsili Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, Devlet Tiyatroları Genel Müdürü Lemi Bilgin, Bakanlık yetkilileri, gazete,
televizyon ve ajansların Ankara temsilcileri, kültür sanat muhabirleri ile çok sayıda gazeteci izledi.

Nikolay Vasiliyeviç Gogol’un "Bir Delinin Hatıra Defteri", Sylvie Luneau ile Roger Coggio tarafından uyarlandı. Coşkun Tunçtan’ın Türkçeleştirdiği yapıtın proje tasarımı ve yönetmenliğini Cem Emüler üstleniyor.

Eserde, 1960’lı yıllarda Türk tiyatrosunun büyük ustası Genco Erkal’ın iki farklı yorumla sahneye getirdiği "Aksenti İvanoviç Poprişçin" karakterini
Erdal Beşikçioğlu canlandırıyor. Tek kişilik oyunun dekor ve giysi tasarımı Sertel Çetiner’in, ışık düzeni Seyhun Ayaş ile Zeynel Işık’ın, müzik, ses ve
efekt tasarımı da Tayfun Gültutan’ın imzasını taşıyor.

Haberin Devamı

Gogol’un içinde yaşadığı Rus toplumunun genel yapısını ve bireylerini büyük bir dikkatle tahlil ettiği eser, yazarın birbirinden ilginç gözlemlerini
yansıtması açısından önem taşıyor. Hayatın gerçeklerini kabul edemeyen ve hezeyanlar içinde olan bir adamın adım adım deliliğe giden dramını gözler önüne seren yapıtta Beşikçioğlu, sahneye kurulan özel bir vinçle seyirci karşısına çıkıyor.

Stüdyo Sahne’nin açılış oyunu olarak 4 Ocak 2008’de perde açan eser, "Bir delinin" tuttuğu günlükten hareketle toplum, sosyal statüler, ilişkiler ve
dönemin siyasi yapısını masaya yatıran psikolojik içerikli bir başyapıt niteliğini taşıyor.

-Bakan Günay ile Beşikçioğlu arasında sıcak sohbet-

Temsilin ardından gazetecilere değerlendirmede bulunan Bakan Günay, eseri yıllar önce Genco Erkal’ın yorumuyla izlediğini, yıllardır sahnelenen bu klasik yapıtın Ankara Devlet Tiyatrosu versiyonunu da sahne tekniği yönünden başarılı bulduğunu söyledi.

Günay, "Erdal Beşikçioğlu’nun performansı gerçekten çok yüksek. Müthiş bir oyuncu olduğunu bir kez daha sergiledi" yorumunu yaptı.

Beşikçioğlu’nun eser boyunca bir vinç üzerinde sahnede olmasına atıfta bulunan Günay, "Karlı bir kış gecesinde heyecanlı bir tiyatro oyunu izledik"
dedi.

Haberin Devamı

Bakan Günay, temsil için bilet bulamadıklarını söyleyen gazetecilere, "Bilet bulamadığınız zaman bana söyleyin. Genel müdürü tanıyorum" diye espri
yaptı. Bunun üzerine, Genel Müdür Bilgin, "Maalesef 1,5 dakika içinde biletler bitiyor. 10 gişemiz aynı anda açılıyor. Dün gece bir seyirci geldi, ’ben gişede
yatacağım’ dedi" sözleriyle, eserin gördüğü yoğun ilgiye dikkati çekti.

Günay, daha sonra yanına gelen Erdal Beşikçioğlu’nu tebrik etti. Beşikçioğlu, gazetecilerin vinç üzerindeki tehlikeli sahnelerde yer almaktan çekinip çekinmediğini sorması üzerine, "Akün Sahnesinde biraz hafif içimiz kamaşıyor. Ama Stüdyo Sahne’de her yer bizim, orada hiç korkumuz yok. Gerçi
düşünürseniz sokakta yürürken de risk vardır" karşılığını verdi.

Bilgin’in, sanatçının bir kez düştüğünü ifade etmesi üzerine Beşikçioğlu, "Düşmedim hocam, kontrollü atladım" diye espri yaptı.

-Bakan Günay ile Beşikçioğlu hemşehri çıktı-

Erdal Beşikçioğlu, eserde izleyiciyle kontak kurup kurmadığını soran gazeteciye de, "Seyirciyle fazla iletişime geçmemek istiyorum, o dünyadan
kopmamak için" yanıtını verdi.

Haberin Devamı

Eserin sahnelenmesi sırasında cep telefonu çaldığını da dile getiren sanatçı, "İki telefonumuz çaldı. Onu duydum" diye sitem etti.

Uyuyan izleyicileri görüp görmediğinin sorulması üzerine ise Beşikçioğlu, "Onları da zaman zaman uyandırıyoruz" dedi.

Bakan Günay’ın, "Bir şey daha sormak istiyorum. Ordulu olduğunuz doğru mu sizin?" sorusu üzerine Beşikçioğlu, "Evet, Ordu, Ünye, Hamidiye" karşılığını verdi. Ordu’da da bir Beşikçioğlu ailesinin olduğunu belirten Günay, "Çok yaygın ve geniş bir ailedir, onlardansınız diye düşündüm" diye konuştu.

Günay’ın, Ünye’ye arada gidip gitmediği yönündeki sorusunu da Beşikçioğlu, "Arada fındığa gidiyoruz tabii" diye yanıtladı.

-Kadir İnanır’ın sağlık durumu-

Devlet Tiyatrolarının Ordu’daki sahnesinin açılışına Beşikçioğlu’nu davet eden Günay, kültür merkezinin açılışına ünlü sanatçı Kadir İnanır’ın geldiğini
anımsattı.

Kadir İnanır ile telefonda görüştüğünü belirten Günay, "Bugün görüştük Kadir İnanır’la, biliyorsunuz biraz bir rahatsızlık geçirdi. Korkulacak bir şey yok. Morali de çok iyi" dedi.

Haberin Devamı

Günay, "Kadir İnanır bana, ’Ordu’da biraz üşüttüm’ dedi. O üşütmenin de vesile olduğunu ve kontrole gittiğini söyledi. ’Eğer üşütmeseydim belki hastalık
devam edecekti’ dedi. Konuştum, gayet iyi, morali çok iyi. Zaten badireleri atlatacak kadar sapasağlamdır her bakımdan" diye konuştu.

Beşikçioğlu’nun rol aldığı "Behzat Ç." adlı televizyon dizisinin de gündeme geldiği sohbet sırasında Günay, yoğunluğundan dolayı televizyon dizilerini fazla izleyemediğini söyledi. Günay, dizinin Ankara’yı gündeme getirmesi açısından iyi bir gelişme yaşandığını söyledi.

Beşikçioğlu’nun "Behzat Ç." olarak bilindiğini ifade eden Günay, kendisinin de "Çocuklar Duymasın" dizisinin bir bölümünde Müzekart’ı anlattığını anımsattı. Günay, bu deneyimini ise şöyle aktardı:

"Ben Müzekart’ı kaç yıl anlattım, anlattım, sonra belki 5 dakika bu Çocuklar Duymasın’a, Birol (Güven) rica etti, girdim. İyi bir şey yapmışım. Anlattım orada çocuklara, dizinin bir bölümünde. Ertesi gün bizim müzeye gittim, ’nasıl gidiyor Müzekart’ dedim. ’Siz Çocuklar Duymasın’a çıktıktan sonra çok arttı’ dediler.

Sahneden geldim arkadaşlar, Ordu’da lisede başlamıştık, sahneye çıkardım. Buzlar Çözülmeden, Açık Denizde oyunlarında yer aldım. Moliere oynamıştım. Sonra işte siyaset ağır bastı. Sahneden koptum. Aslında siyaset ve tiyatro birbirine benziyor. En azından sahne ve kulisi."

Daha sonra Bakan Günay, sanatçı Beşikçioğlu ve basın mensupları birlikte fotoğraf çektirdi.