Bitter çikolata gününde, bitter çikolatayla ilgili ilginç gerçekler

Çoğu zaman günah keçisi olarak görülen ve yemekten kaçındığımız çikolata aslında düşündüğümüz kadar zararlı olmayabilir. Ancak gerçek bitter çikolata olması koşuluyla. Gelin Dünya Bitter Çikolata Günü'nde bitter çikolatayla ilgili ilginç bilgilere ve faydalarına bir göz atalım...

10 Ocak 2019, Perşembe 11:55
A A

Bitter çikolata aslında sağlık açısından birçok faydaya sahip bir besin. Yapıldığı kakaonun olumlu özelliklerini bünyesinde barındıran bitter çikolata, kakao oranı ne kadar yüksek olursa o kadar faydalı. Önce bu konuda Prof. Dr. Osman Müftüoğlu'nun yazdıklarına bakalım:

ÇİKOLATANIN İÇİNDE NELER VAR?

ÇİKOLATANIN İÇİNDE NELER VAR?

Prof. Dr. Osman Müftüoğlu öncelikle çikolatanın içeriğine değiniyor: "Saf kakaodan üretilen, üretim sürecinde içine sağlığa zararlı yağlar, rafine karbonhidratlar, kimyasal katkılar eklenmeyen koyu -siyah- renkli çikolatalar “bitter çikolata” olarak biliniyor. Bunlar sağlıklı ve faydalı atıştırmalıklar. Nedeni şu: Çikolatanın üretildiği temel madde kakao faydalı besinsel unsurlardan son derece zengin bir doğal mucize. İçinde bol miktarda mineral (magnezyum, çinko, demir, manganez, kalsiyum, bakır, kükürt, potasyum) ve vitamin (B1, B2, B3, B5, B8 ve E vitaminleri) var. Ayrıca kakao yağının da zeytinyağı gibi vücuda yararlı bir yağ olan oleik asitten ve bazı faydalı doymuş yağlardan zengin olduğu biliniyor. Bitter çikolatanın çok güçlü bir antioksidan aktivitesi de var ve bu gücün yaban mersini, açai gibi meyvelerden bile daha fazla olduğu gösterilmiş. Zaten bu nedenle de bitter çikolata ile kalp hastalığı riskinin azalması ve beyin fonksiyonlarında iyileşme sağlanması arasında bağlantı kuranlar var. Özetle çikolatanın “bitter” olanı sağlıklı kabul edilebilecek bir atıştırmalık, iyi bir keyif seçeneği."


HANGİ BİTTER?

HANGİ BİTTER?

Müftüoğlu, daha sonra da hangi bitter çikolatayı seçmemiz gerektiği konusunda aydınlatıcı bilgiler veriyor: "Bitter çikolatalar koyu renklidir ve kakaoya sadece yağ ve de mini minnacık oranda şeker eklenerek üretilir. Açık kahverengi sütlü çikolatalardan temel farkı çok az süt ürünü içermeleri ya da -ki doğrusu budur- hiç süt ve şeker içermemeleridir.Ama genel olarak kakao içeriği yüzde 70 ve daha yüksek olan çikolatalar “bitter” çikolata olarak adlandırılır.Bitter çikolatalar arasında seçim yaparken mümkün olduğu kadar az sayıda katkı maddesi içerenler (süt, şeker) tercih edilmeli, kakao oranı yüksek olanlara öncelik verilmelidir.Kakao tozu ve kakao yağı kabul edilebilir katkılardır. Bitter çikolatanızı seçerken de içinde trans yağ bulunmayanları tercih edin."

BİTTER ÇİKOLATANIN FAYDALARI

BİTTER ÇİKOLATANIN FAYDALARI

  • Bitter çikolata daha az şeker içerdiği için diğer çikolata türlerine göre daha sağlıklıdır. Ayrıca kan basıncını azalttığı için kalp krizi riskini de azalttığını söylemek mümkündür.
  • Kakao anti bakteriyel bir etkiye sahiptir ve bu sayede diş çürüklerine karşı koruma sağlar. Yani dişlerimizi çürüten şey aslında çikolata değil, içinde bulunan şekerdir.
  • Yorgunluğu azaltır ve fiziksel performansı geliştirir.

  • Bitter çikolatanın yüksek antioksidan içeriği sayesinde, düzenli olarak tüketenlerin yaşam beklentisi dahi artmaktadır.
  • Birçok kişi buna inanmasa da çikolatanın içeriğindeki antioksidanlar kilo vermemize yardımcı olur ve bizi tatmin eder.
  • Hamilelik döneminde tüketildiğinde, stresinizi azaltır ve moralinizi düzeltmenize yardımcı olur.

  • Cildi nemlendirip kırışıklıkların önlenmesine yardımcı olduğundan pek çok güzellik ürününün içeriğinde bulunur.
  • Çikolatanın, hafıza ve konsantrasyonu arttırma yeteneği vardır. Bunun sebebi ise, yedikten sonra iki-üç saat boyunca beyne giden kan akımını arttıran flavonoid içeriğidir.


  • Çikolatanın doğal bir analjezik olması; onu yemenin, farklı ağrıları önleyip tedavi etmesi anlamına gelir.
  • Çikolata, vücutta iyi huylu bakterilerin büyüme ve gelişimine olanak sağlayan bir gıdadır.

Tüm bu faydaları bir yana, siz yine de yediğiniz bitter çikolatanın içinde az da olsa şeker ve yağ olduğunu dikkate almaktan vazgeçmeyin. Faydalı da olsa fazla tüketilen besinler zararlı hale gelebilir ya da size kilo aldırır. Ölçülü olmayı elden bırakmayın.

Sıradaki haber yükleniyor...
SIRADAKİ HABER Posta Gazetesi Haydar Dümen’e sorulan yeni sorular (10 Ocak 2019)