Çocukları demir yönünden zengin gıdalarla besleyin

Çocukların bebeklik döneminden itibaren demir içeren besinlerle beslenmesi çok önemlidir. Ancak küçük çocuklar her zaman demir içeren besinleri yemek istemeyebilir. Diyetisyen Nurdan Balakçı demir içeren gıdaları ve çocuklara bunları nasıl yedirebileceğimiz anlatıyor, pratik bilgiler veriyor...

11 Şubat 2019, Pazartesi 12:34 Son Güncelleme:
A A

Emeklemekten yürümeye geçen ya da yeni yeni yürümeye başlayan çocuklar, yiyecekler konusunda fazlasıyla seçicidir. Kendisine uzatılan kaşığın içindekilere karşı ağzını sımsıkı kapatan, başını çevren hatta yemeyi reddedip ağlama krizine grenler genellikle bu yaş grubu çocuklardır.


Durum böyle olunca, onları ihtiyaçları doğrultusunda beslemek de zordur. Özellikle de demir içeren gıdaların tadını da zaten pek sevmedikleri için, en fazla demir eksikliği yen yürümeye başlayan çocuklarda gözlemlenir.

Diyetisyen Nurdan Balakçı, "Çaresiz değilsiniz" diyor ve küçük çocukların beslenmesi ile demir alımlarının desteklenmesi konusunda ipuçları veriyor.


DEMİR YETERLİĞİNİ ÖLÇTÜRÜN

DEMİR YETERLİĞİNİ ÖLÇTÜRÜN

Demir eksikliği, ülkemizdeki 0-6 yaş grubunun yarısında gözlemleniyor. Bu çok yüksek bir oran ve ileriki yaşlar için de bebeklikten itibaren tehdit oluşturuyor. Aslında bu eksikliğin bazı belirtiler de var. Ailelerin bu konuda uyanık olması gerekiyor. Örneğin demir eksikliği çeken çocukların ten rengi soluktur. Eller ve ayakları da genellikle soğuk olur. Bir başka belirti çabuk yorulmaları... Kalp atışları normalden hızlıdır ve kasları da zayıftır. Bütün küçük çocuklar yiyecek olmayan şeyler ağzına götürebilir ama demir eksikliği çeken çocuklar hemen her şey ağzına götürme eğilimindedir. Bu belirtiler gözlemlemeye gerek de yok aslında. 9-12 aylıkken birinci ve yaklaşık 15 aylıkken ikinci kez çocukların demir yeterliliği ölçülebilir.

PEKİ, KÜÇÜK ÇOCUKLAR NE KADAR DEMİR ALMALI?

PEKİ, KÜÇÜK ÇOCUKLAR NE KADAR DEMİR ALMALI?

Dünya Sağlık Örgütü, iki yaş altı her çocuğun günde 12,5 mg demir alması gerektiğini söylüyor. Bu miktarı alabilecekleri k tür yiyecek grubu var: Et ve özellikle deniz ürünleri ile sebzeler… Ancak et ve deniz ürünlerinden alınan demir vücutta daha çabuk işleme girdiği için, çocuk bu gıdaları sevmiyorsa sebze türü gıdalardan daha fazla yedirmek gerekir.

DEMİR ZENGİNİ 11 BESİN

DEMİR ZENGİNİ 11 BESİN

Diyetisyen Nurdan Balakçı, “Küçük çocuklar demir içeren gıdaların tadını sevmeyebilir. O yüzden dönüşümlü olarak yedirmek gerekir’’ diyor ve demir zengini 11 gıdayı sıralıyor: 

Demir içeren kahvaltılık gevrekler: Yetişkinler için olanlarını değil çocuklar için olanları tercih edin.

Yulaf ezmesi: Üzerine tarçın ve kahverengi şeker serpip kuru üzüm de eklerseniz daha lezzetli olacaktır.

Et: Küçük çocuklar et yemeyi sevmeyebilir. Eti şekilli olarak kesin. Kurabiye kalıpları işinize yarayacaktır. Tavuk nugget'ları et yemeyen çocuklar bile sever. Ancak aşırı tuz ve doymuş yağ risk nedeniyle evde hazırlayın, hazır olanları almayın. Hindi etini de deneyebilirsiniz.

Fıstık ezmesi: Alerjisi yoksa krem fıstık sürülmüş tam buğday ekmeği dilimleri de yaklaşık 1 mg demir almasını sağlar

Kabuklu yemişler: Fıstık ve kaju fıstığı dahil kabuklu yemişlerin tamamında demir, protein ve diğer mineraller bulunur. Ancak küçük çocukların boğazına kaçma tehlikesine karşı asla bu tür kuruyemişleri çiğnemeyi öğrenmeden vermeyin.

Balık: Hem demir hem de protein kaynağıdır. Kalp ve beyin sağlığı için de gereklidir. Ekmek arası olarak yedirebilirsiniz ancak kızartma yapmanızı önermiyoruz.

Bitter çikolata: Tam bir demir deposudur. Sütlü çikolataya alışkınsa, eritip fıstık ezmesine de karıştırabilirsiniz

Yumurta: Lop yumurtada 1 mg demir bulunur. Bütün halde yiyemiyorsa dilimleyip üzerine kekik, tuz ve limon serperek servis edebilirsiniz. Hatta ekmek arası yumurtanın üzerine ketçap dökerek de yedirebilirsiniz.

Sebzeler: Sebze yememek tipik bir küçük çocuk davranışı... Bu sorunu aşmak için işte size birkaç öneri: Sebzeleri smoothie olarak hazırlayabilirsiniz, püre haline de getirebilirsiniz, içine karıştıracağınız bir yemek kaşığı bal da tat katacaktır.

Meyveler: Kuru üzüm, kayısı kurusu, kiraz, karpuz, kuru erk de demir zengini meyvelerdendir. Bunları püre haline getirip buzdolabında sevimli kalıplar içinde dondurup buzlu şeker olarak verebilirsiniz veya yoğurduna karıştırabilirsiniz.


Sıradaki haber yükleniyor...
SIRADAKİ HABER Kırmızı etin yeni bir faydası ortaya çıktı