Asansörlü evde oturanlar dikkat!
Asansörler güvenli taşıma aracı olsa da bakım yapılmadığında sorun yaşanabiliyor. Aylık ve periyodik bakımların mevzuata ve standartlara uygun yapılması çok kritik. Peki nelere dikkat edilmeli, süreç nasıl işliyor, ücreti nedir? İşte detaylar...
MELTEM KARA
Asansörler; tasarımı, imalatı, montajı, satış sonrası hizmetlerinden oluşan tüm aşamalarıyla kendine has mevzuatı düzenlenmiş taşıma araçları olarak kullanılıyor. Bu ürünler her ne kadar tehlikeli sınıf ürün grubunda olsa da mevzuat gerekleri uygulandığında güvenlik açısından herhangi bir sorun teşkil etmiyor. Bu aşamada hem asansörü monte eden ve servis-bakım hizmeti veren hem de asansörün bulunduğu mahaldeki bina sorumlusunun dikkat etmesi gereken hususlar bulunuyor.
AYLIK VE YILLIK BAKIM
Asansör ve Yürüyen Merdiven Sanayicileri Derneği (AYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Fevzi Yıldırım, asansörlerin kullanımı ve bakımı konusunda yapılması gerekenleri anlattı. Asansörlerin mevzuatta belirtildiği şekilde imal ve tesis edilip, muayenesi yapıldıktan sonra ilgili kurumca tescili yapılarak piyasa arz edildiğini ve kullanıma açıldığını belirten Yıldırım, bakım aşamalarını şöyle sıraladı:
* Asansörden sorumlu servis firması ile bina sorumlusu arasında aylık bakım sözleşmesi yapılır. Yapılan aylık bakımlar bakım defterine kaydedilerek bina sorumlusu tarafından takip edilir.
* Asansörler ilgili kurumun protokol yaptığı A Tipi Muayene kuruluşları tarafından her yıl periyodik muayeneden geçer. Bunun takip sorumluluğu da bina sorumlusuna aittir.
3 YIL GARANTI KAPSAMINDA
Fevzi Yıldırım, bakım sözleşmesi yapılırken dikkat edilmesi gerekenleri de şöyle anlattı: “Asansörler piyasaya arz edildikten sonra 3 yıl süreyle garanti kapsamındadır. Garantinin geçerli olabilmesi için bu süre içinde yapılacak servis ve bakım hizmeti asansörü monte eden firma tarafından yapılmalıdır. Takip eden süreçte bakım sözleşmeleri aynı veya farklı bir firma ile her yıl tekrarlanır. Asansörlerin bakımlarının düzenli olarak yapılıp yapılmadığının ve asansörün güvenli hale getirilmesinin sorumluluğu bina sorumlusuna aittir.”
MÜHÜRLENEN ASANSÖR YENİDEN NASIL AÇILIR?
Yıldırım, mühürlenerek hizmetten men edilen asansörün yeniden kullanılabilmesi için izlenecek yolları şöyle anlattı: “Düzeltme işleminin başlatılabilmesi için bina sorumlusu tarafından ilgili idareye ve işlem sonrası gerekli takip kontrolü için A tipi muayene kuruluşuna başvurulur. Düzeltme işlemi için gerekli izin süreci mühür bozma tutanağı ile başlatılır. Düzeltme süresi 45 işgününden fazla olamaz. Bu süre içerisinde yükümlülükler, bina sorumlusu ile asansör monte eden veya onun yetkili servisi arasında yapılacak sözleşme ile belirlenir. Bu süre zarfında yükümlülükleri yerine getirmeyen taraf sorumlu tutulur ve bakanlık tarafından idari para cezası uygulanır.”
3 MİLYAR DOLARLIK ENDÜSTRİ
Montaj, bakım, onarım ve servis firmaları ile aksam üreten tedarikçiler, A Tipi muayene kuruluşları ve onaylanmış kuruluşların da aralarında olduğu geniş bir faaliyet alanını kapsayan Türkiye asansör endüstrisi, 3 milyar dolar ciroya ulaştı. Son yılların dış ticarette cari fazla veren sektörlerinden birisi olan endüstri, asansör aksamı satışında dünyada 5’inci sıraya yükseldi. İhracatı 300 milyon doların üzerine çıktı. Sektörün önemli buluşma noktası olan 19. Uluslararası Asansör İstanbul Fuarı’nda da yeni ihracat kapıları aralanacak. Fuar, 15-18 Mayıs 2025’te Tüyap Beylikdüzü’nde yapılacak.
RENKLİ ETİKETLER NE ANLAMA GELİYOR?
Asansörlerin, periyodik kontrol sonuçları kusursuz, hafif kusurlu, kusurlu ve güvensiz olmak üzere 4 grupta değerlendirilir.
* Kusursuz olarak tanımlanan asansöre, YEŞİL renkli bilgi etiketi iliştirilir. Güvenli bir şekilde kullanılabilir.
* Hafif kusurlu olarak tanımlanan asansöre, MAVİ renkli bilgi etiketi iliştirilir. Asansör kullanılabiliyor ancak bir sonraki periyodik kontrole kadar tespit edilen kusurların giderilmesi gerekiyor.
* Kusurlu olarak tanımlanan asansöre, SARI renkli bilgi etiketi iliştirilir. 120 gün içinde eksiklerin giderilmesi gerekir.
* Güvensiz olarak tanımlanan asansöre, KIRMIZI renkli bilgi etiketi iliştirilir. Asansörün kullanımına izin verilmez. Uygunsuzlukların en fazla 60 gün içerisinde giderilmesi bina sorumlusunca sağlanır. Bu sürenin bittiği tarih itibarıyla en fazla 3 işgünü içerisinde A tipi muayene kuruluşu tarafından takip kontrolü yapılır.
* Kırmızı etiketli asansörde uygunsuzluklar giderilmezse asansör, ilgili idare tarafından ana besleme sisteminden elektriğinin kesilerek mühürlenmesi yoluyla hizmetten men edilir. Mühürlü asansör kullandırılırsa, doğabilecek can ve mal kaybından bina sorumlusu mesuldür.