Ekonomi Bayram tatilinde yola çıkarken hem güvenlik hem ekonomi

Bayram tatilinde yola çıkarken hem güvenlik hem ekonomi

Paylaş
Bayram tatilinde yola çıkarken hem güvenlik hem ekonomi

Trafiğe kayıtlı araç sayısı 30 milyona dayandı. Okulların kapanması ve Kurban Bayramı tatilinin 9 güne çıkarılmasıyla birçok vatandaş kendi aracıyla birlikte tatile, memleketine veya yazlıklarına gidecek. Özetle araç sahipleri bu tatilde çok yol alacak. Uzun yola çıkmadan önce alınacak basit önlemler hem güvenlik hem yakıt ekonomisi sağlar. Ayrıca aracın ekonomik ömrü de önlemlerle uzar. Peki hazırlık nasıl yapılmalı? Nelere dikkat edilmeli? Ekonomik sürüş nasıl yapılır? Merak edilen detayları sizin için hazırladık...

LASTiKTE DOĞRU HAVA BASINCI

Haberin Devamı

Aracın yola tutunmasını sağlayan hayati parçası lastiklerin hava basıncı, diş derinliği, kullanım yılı güvenli yolculuk için çok önemli. Lastiklerde diş derinliği yasal sınırı 1.6 milimetre olsa da daha erken lastik değiştirilmesi, aracın yola daha iyi tutunmasını sağlar. Uzun yıllar kullanılan, soğuksıcak hava değişimine maruz kalan lastikler bir süre sonra sertleşir. Bu sertleşme nedeniyle virajlarda ya da ani hareketlerde araç kayma yapar. Bu da ciddi risk yaratır. Lastiklerin doğru hava basıncında olup olmadığı yakıt tüketimini en çok etkileyen unsurdur. Hava az olursa, lastik zor yuvarlanır ve yakıt tüketimi artar. Hava basıncını akaryakıt istasyonlarında sık sık kontrol edin. Halen kış lastiği takılı araçları trafikte görmek mümkün. Bu sıcak havalarda uzun yola çıkarken kışlık lastikleri mutlaka değiştirin. Stepnenizi veya lastik tamir kitini de kontrol etmeyi unutmayın.

Haberin Devamı

FARLAR HAYATi ÖNEMDE

Yola çıkmadan önce tüm farların yandığından emin olmalısınız. Özellikle sinyal ve fren lambaları uzun yolda hayati öneme sahip. Birinin arızalı olması, otobanlarda sizin görünürlüğünüzü azaltır ve kazalara davetiye çıkarır. Farların temiz olması da görüş kalitesi için önemli.

SOĞUTMA SUYU SEVİYESİ

Aracınızın birçok basit kontrolünü siz de yapabilirsiniz. Araç soğutma suyunun seviyesi bunlardan biri. Yeni araçlarda rodaj döneminde soğutma sıvısında azalmalar olabilir. Zamanla buharlaşan su nedeniyle hararet oluşma riski artar. Su seviyesinde eksilme varsa ‘min-max’ yazan yerin arasında olacak şekilde içme suyu eklenebilir. Yolculuklarda hararet saati de sık sık kontrol edilmeli.

MOTOR YAĞI KONTROLÜ

Son dönemde artan parça ve servis maliyeti nedeniyle araç bakımları arasındaki süre uzuyor. Aslında masraftan kaçmak için tercih edilen bu yöntem daha büyük maliyetlere davetiye çıkarabilir. Bu yüzden periyodik bakım yaptırmaktan kaçınmayın. En önemlisi de motor yağını vaktinde ve kilometresinde değiştirin. Yağın azalması veya özelliğinin bozulması sürtünmeyi azaltacağından hem mekanik sorun çıkartır, hem performans düşer hem de yakıt tüketimi artar.

Haberin Devamı

HAVA FİLTRELERİNİ UNUTMAYIN

Afrika’dan gelen toz bulutları, yağmursuz geçen günlerde yollarda oluşan tozlar... Evdeki elektrik süpürgelerinin filtreleri tıkandığında nasıl emiş gücü azalıyorsa, araçlardaki hava filtrelerinin tozlarla tıkanması da motorun performansını düşürür, yakıt tüketimini yüzde 10-15 artırır. Öte yandan havaların ısınmasıyla birlikte klimalar daha çok çalışıyor. Özellikle gündüz uzun yola çıkanlar sürekli klima açacak. Bu yüzden polen filtrelerinin de temiz olması sağlık açısından önemli.

SİGORTASIZ YOLA ÇIKMAYIN

Son dönemde Zorunlu Trafik Sigortası ile kasko fiyatlarında yaşanan fiyat artışları, sigorta yaptırmayan sürücülerin artmasına neden oldu. Son veriler yaklaşık 6 milyon aracın trafikte sigortasız dolaştığına işaret ediyor. Trafik sigortası karşı tarafa verilecek hasarları karşılar. Bu nedenle çok önemli. 3-4 bin liradan kaçarken daha yüksek maliyetlere katlanmak zorunda kalırsınız. Üstelik bayramda denetimler artacağı için 690 liralık ceza ile karşılaşılabilir. Kasko zorunlu olmasa da uzun yola çıkarken aylık, muafiyetli gibi seçenekler değerlendirilebilir.

Haberin Devamı

HGS LİMİTLERİNE DİKKAT!

Kurban Bayramı tatili nedeniyle Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM) sorumluluğundaki otoyol ve köprü geçişlerinden ücret alınmayacak ancak karar, yap-işlet-devret projelerini kapsamıyor. Bu nedenle HGS limitlerinizi kontrol edin. Otomatik limit tamamlama talimatı vererek eksi HGS bakiyesinden kurtulursunuz. Kaçak geçiş yaptığınızla ilgili şüphe oluşursa e-Devlet’ten ‘kaçak geçiş’ arama sonucundan sorgulama yapabilirsiniz. Bakiye yetersiz olduğu durumlarda ortaya çıkan kaçak geçişlerde ise 15 gün içinde yeterli bakiye yüklerseniz cezalı duruma düşmezsiniz.

GAZ PEDALININ KONTROLÜ SİZDE

Uzun kilometreler yapacaksanız yakıt tüketim kontrolü bütçeniz için önemli olacaktır. Aile bireylerinin ve valizlerin etkisiyle araçların ağırlığının artması tüketimi yukarı çeker. Çok yüksek hızlar da tüketimi artırır. Yakıt ekonomisi için şu basit önlemleri alabilirsiniz:

Haberin Devamı

* Gaz pedalına birden yüklenmeyin. Aracın sabit devirde hızlanmasını sağlayın.
* Uzun yolda sabit hızda yakıt tüketimi düşer. Hız sabitleme (cruise control) kullanın.
* Eğimli yollarda aracın gaza dokunmadan kendi kuvvetiyle yol almasını sağlayın.
* Otoyol hız limitlerinin aşılmaya başlandığı noktada yakıt tüketimi artar.

ELEKTRİKLİYSE FAZLA YÜKLENMEYİN

* Özellikle elektrikli araçların kendi kuvvetiyle süzülmesini sağlayın.
* Elektrikli araçların bataryası hızlı kullanımda çabuk boşalır, yüksek hızlardan kaçınılmalı.
* 50 kilometre hızın üstünde araçların camlarını kapalı tutun. Açık camlar 100 km/saat hızda yüzde 3-4 ekstra yakıt tüketimine yol açar.
* Doğru hava basıncı yüzde 5 tasarruf etmenizi sağlar.
* Havalar bu sıralar çok sıcak. Bu nedenle sabah erken ve serin saatlerde yola çıkmak size ekonomi yaptırır. Hem klimayı çalıştırmazsınız hem de trafik yoğunluğu az olur.

YÜKSEK HIZA ALDANMAYIN

Özellikle 120 km’nin üzerindeki hızlar kaza riskini ve ceza kesilme ihtimalini artırır. 100 km hızla 100 km’lik bir yol 1 saatte gidilir. 120 km hızla aynı yolu 50 dakikaya, 130 km hızla 46 dakikaya, 140 km hızla 42 dakikaya gidersiniz. Yani 120 km ile gitmek yerine 140’la gitmek 100 km’lik yolda sadece 8 dakika kazandırır. Bu süre alınan riske değmez. Ayrıca hız ne kadar artarsa yakıt tüketimi de o kadar artar. Araçla örneğin 120 km hız limiti olan yollarda 110-120 kilometre/saat hızında yol almaya çalışın. Yüzde 10 payla yasal sınır 132 olsa da hızınızı artırmayın.