EkonomiElektrikli araç kullananlar dikkat!

Elektrikli araç kullananlar dikkat!

Paylaş
Elektrikli araç kullananlar dikkat!

Elektrikli araçlarda son dönemde yangın riski endişe yaratıyor. Ancak uzmanlar bu yangınların fosil araç yangılarından fazla olmadığını belirtirken, hem şarj hem de yangında alınabilecek önlemleri tek tek sıraladı.

2030 yılına gelindiğinde dünyada satılan araçların yüzde 60’ından fazlasının elektrikli olması beklenirken, Türkiye’nin 2035’te elektrikli araç sayısının 4 milyon 214 bin 273’e ulaşacağı öngörülüyor. Ayrıca şu an Türkiye’de 160 binin üzerine elektrikli araç yollarda. Ancak son dönemlerde sıkça görülmeye başlanan ve zor söndürülen elektrikli araç yangınları, insanları bu otomobiller konusunda endişelendiriyor.

Haberin Devamı

YÜKSEK VOLTAJLI LİTYUM PİL

Uluslararası Enerji Ajansı’nın hesaplamalarına göre her 100 bin araçtan hibritlerde 3 bin 474, benzin ve motorinle çalışanlarda 1.529, elektriklilerde ise 25’inde yangın çıkıyor. Elektrikli araçların çevre ve insan sağlığı açısından olumlu etkileri bulunmasına rağmen, yangın ve yüksek voltaj tehlikeleri gibi potansiyel riskleri de buluyor. Bununla birlikte bu araçlarda kullanılan batarya sistemleri, lityum bazlı piller riskleri daha da artıyor.

ZEHİRLİ GAZ DA ÇIKIYOR

Konuyla ilgili bilgi veren endüstriyel yangın ve itfaiye hizmetleri şirketi Falckon’un Genel Müdürü Anıl Yamaner, “Benzin ve motorinle çalışan araçların aksine, elektrikli taşıtlar yanıcı elektrolitler içeren yüksek voltajlı lityum iyon piller kullanır. Bu, elektrikli araç yangınlarının söndürülmesini zorlaştırır. Bir elektrikli araç alev aldığında, pilin yüksek voltajı termal kaçak yaratabilir; bu durumda pil takımı ısınır ve diğer hücreleri tutuşturarak uzun süreli bir yangına yol açar. Bu termal kaçak, itfaiyeciler için ciddi bir risk oluşturan büyük miktarda zehirli gaz açığa çıkarabilir” dedi.

Haberin Devamı

KONTEYNER EN İYİ ÇÖZÜM

Elektrikli araçların elektrik çarpması tehlikesi oluşturabildiğini de belirten Yamaner, “Bu tür yangınları suyla söndürmek alışık olduğumuz sonuçları vermez. Konteynere daldırma şu an en iyi çözüm” dedi. Yangın veya kaza durumunda elektrik kaçaklarının oluşması nedeniyle müdahalede bulunan ekiplerin, elektriğe kapılması sonucunda yaralanma veya ölümlerin meydana geldiğini ifade eden Yamaner, “Elektrikli araçlar yeni ve piller çok uzun süre yanabilir. Bu yüzden uzmanlaşmış bir yaklaşım gerekiyor” dedi.

GÜVENLİ MESAFEYE ÇEKİLİN

Anıl Yamaner, elektrikli araç yangınlarında nasıl müdahale edilmesi gerektiğini şöyle açıkladı:

1-İtfaiyeyi arayın: Yangından çıkan duman zehirli olduğu için güvenli bir mesafeye gidip profesyonelleri bekleyin. 300 metre tecrit mesafesi sağlanır.

2-Soğutma: İtfaiyeciler genel sıcaklığı düşürmek için yanan araca su püskürtür. Kesinlikle köpük uygulaması yapılmamalı. Bu yangınlarda 11-30 ton arası su kullanılır.

Haberin Devamı

3-Yangının kendi kendine sönmesine izin vermek: Bu yöntem hızlı ve makul derecede etkilidir ancak araba yanarken havaya çok fazla zehirli duman salar.

4-Yanan aracı suya daldırmak: Bu yaklaşımla, itfaiyeciler yanan aracı suyla dolu büyük bir metal konteynere koyabilirler. Bu yöntem toksik akış sorununu da ortadan kaldırır.

5-Yangın battaniyeleri: Yangın battaniyeleri de elektrikli araç yangınlarında faydalı olacaktır.

GENELLİKLE PARK HALİNDE ŞARJDA GERÇEKLEŞİYOR

Beefull Büyümeden Sorumlu Başkan Yardımcısı Alper Arın da “Bu araçlardaki yangın riski fosil yakıtlı araçlardan çok da farklı değildir. İstatistiklere bakılırsa elektrikli araçlarda yanma olayı büyük oranda park halinde meydana geldiği görülecektir. Bu itibarla aracın yanması çoğunlukla aracın batarya yönetim sisteminde gerçekleşen hatalardan kaynaklandığı görüşü ağırlık kazanacaktır” dedi. Arın, apartman ve evlerdeki elektrikli şarj istasyonu konusunda dikkate edilmesi gereken konuların altını çizdi:

Haberin Devamı

EVDEKİ FİŞE TAKMAK RİSKLİ

Elektrikli araçların yaygınlaşması, enerji altyapısının daha dayanıklı ve ölçeklenebilir bir şekilde yeniden değerlendirilmesini gerektiriyor.

Teknik olarak evdeki fişe takarak aracı şart etmek mümkün ancak bu yöntemi önermiyoruz. Çünkü şarj süresi çok uzuyor. Ayrıca bu şekilde şarj etmek sigortayı attırabilir ve elektrik şebekesini yıpratabiliyor.

Şarj edilecek elektrikli otomobilin ihtiyacına uygun ve kabul görmüş standartları destekleyen doğru şarj cihazının seçilmesi gerekiyor.

ASIL TEHLİKE BURADA

Toplu konut yönetimlerinin elektrikli araç şarj kurulumları için bu şirketlerden hizmet alması hem ekonomik hem de teknik açıdan her zaman en sağlıklı yöntem olacaktır.

Elektrikli araç şarj şirketinin kurduğu şarj istasyonlarında zarar altyapı kaynaklı ise sorumlusu elektrikli araç şarj şirketinin sorumluluğu ve yükümlülüğü vardır.

Elektrikli araç sahibi evine bireysel EV şarj kurulumu yapıyorsa o tüketici bu süreçten birey olarak kendisi sorumludur. En çok risk gördüğümüz yer de bireysel şarj kurulumlarıdır.

Haberin Devamı