Ekonomiİkinci el oto pazarında bahar bereketi

İkinci el oto pazarında bahar bereketi

Paylaş
İkinci el oto pazarında bahar bereketi

İkinci el otomobil pazarında bahar havası esmeye başladı. İlk çeyrekte yüzde 6’lık büyüme kaydeden ikinci el satışları, özellikle SUV segmentindeki güçlü taleple hareketlendi. Fiyatlar yüzde 15 civarında arttı. ‘Fiyatlar daha da artacak’ endişesiyle talep de öne çekilmeye başladı.

Otomotiv piyasasında hareketli günler yaşanıyor. Sıfır oto satışlarında rekorlar kırılırken bu bereketten ikinci el piyasası da payını almaya başladı. Özellikle döviz kurlarındaki hareketlilik, ticaret savaşları nedeniyle tedarikte sorun yaşanabileceği endişesi ve baharın gelmesi araç almak isteyenleri harekete geçirdi. Türkiye sıfır otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 2025 yılı Ocak-Mart döneminde 276 bin 284 adet olarak gerçekleşti. İkinci elde ise ilk 3 ayda 1.6 milyon adet aracın devri gerçekleşti. Yıl sonuna kadar 8 milyon adet ikinci el aracın yeni sahiplerine devredilmesi bekleniyor. Yaşanan talep artışı ve gelişmelerle birlikte ikinci el otomobil fiyatları da çift haneli artmış durumda. Uzmanlara göre sektörde dengeli bir büyüme bekleniyor.

Haberin Devamı

İLK TERCİH SUV OLUYOR

Otoshops Genel Müdürü Melih Mutlu, ikinci el araçlarda satış ivmesinin bayram tatili sonrası hız kazandığını belirterek, “2025 yılının ilk çeyreğinde ikinci el araç pazarı, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yaklaşık yüzde 6 oranında büyüme gösterdi. Fiyatlar da bir önceki yılın aynı dönemine göre TL cinsinden yüzde 15 oranında arttı. Talep tarafında ise SUV segmenti yüzde 25 oranındaki büyümesiyle ile dikkat çekerek pazarın en hızlı yükselen kategorisi oldu” dedi.

ELEKTRİKLİ DE BOY GÖSTERİYOR

İkinci elde elektrikli ve hibrit araçların toplam pazar içindeki payının henüz yüzde 4 seviyelerinde olduğunu kaydeden Mutlu, şunları söyledi: “2024 yılının ilk çeyreğine göre satış adetlerinde gözlenen yaklaşık yüzde 70 oranındaki artış, bu segmentte güçlü ve hızla ivmelenen bir büyümeye işaret ediyor. İkinci el araç piyasası istikrarlı yapısını koruyor. İkinci el pazarındaki gelişmeler sıfır pazardaki trendleri belirli bir gecikmeyle takip etme eğiliminde.”

Haberin Devamı

EN HIZLI SATILAN MODELLER

Melih Mutlu, en çok tercih edilen modellerle ilgili olarak ise şu bilgileri verdi: “2025 yılının ilk çeyreğinde, ikinci el araç pazarında en yüksek talep SUV ve sedan segmentlerinde yoğunlaşmıştır. SUV segmenti yüzde 25’in üzerinde bir büyüme gösterdi. Sedan segmenti de yüzde 5 civarında artışla pazar payını korudu. Özellikle Nissan Qashqai, Peugeot 3008 ve Volkswagen Tiguan gibi SUV modelleri, en çok tercih edilen araçlar arasında yer aldı. İkinci el otomotiv sektörü 2025 yılını sınırlı ama dengeli bir büyüme ile kapatabilir. Dijital platformların etkisi, dinamik stok yönetimi ve fiyat optimizasyonuna dayalı stratejiler, bu büyümenin sürdürülebilirliğinde kilit rol oynayabilir” diye konuştu.

800 BİN LİRAYLA 1.5 MİLYON LİRA ARASINDAKİLER TERCİH EDİLİYOR

ASF Otomotiv CEO’su Zeynep Fidan Soysal da, mart ayında yaşanan kur artışları nedeni ile sıfır otomobil fiyatlarının yüzde 12-15 arasında artış kaydettiğine dikkat çekerek, “Kur artışları sıfır km araç satış fiyatlarına anında etki yaratırken, bunun ikinci el piyasasına etkisi anlık yansımamakta ve zamana yayılmaktadır. Fiyatlarda yükseliş etkisinin devam edeceğini bekliyoruz” dedi.

Haberin Devamı

0-5 YAŞ ARASI ÖNDE

Türkiye’nin en çok satan 2 modelinin B sınıfında yer aldığını söyleyen Zeynep Fidan Sosyal, şöyle devam etti: “Son 10 yıldır artarak devam eden bir SUV talebi bulunuyor. Ayrıca en çok talep gören modellerin değeri 800 bin ile 1 milyon 500 bin TL arasında ve 0-5 yaş grubundaki araçlar oluşturuyor. Öte yandan sıfır pazarının 1 milyonu aşacağı yönündeki öngörümüzü ilk çeyrek satışları destekliyor."

6 AY 6 BİN KM KURALI

İkinci el otomobil satışlarında ilk tescil tarihinden itibaren “6 ay ve 6 bin kilometre” koşuluyla ilgili de konuşan Soysal, “Bu kural, sektörde faaliyet gösteren firmaları kapsamaktadır ve buradaki sınırlamalar devam etmektedir. Bunun yanı sıra tüzel kişiliği olmayan şahıslarda böyle bir sınırlama olmaması istenilen sonuçların tam olarak alınmasını engellemektedir. Çünkü alıcılar, kimden araç aldıklarına bakmaksızın benzer risklerle karşı karşıya kalmaya devam edebiliyorlar” dedi.

Haberin Devamı