Ekonomi İş dünyasının pusulası sürdürülebilir yaşam

İş dünyasının pusulası sürdürülebilir yaşam

Paylaş
İş dünyasının pusulası sürdürülebilir yaşam

“Bugün insanlığın karşı karşıya olduğu pek çok sorun var. Artık bir krize dönüşen iklim değişikliği, insanlara zarar veren eşitsizlikler... İyileşmek ve iyileştirmek için evimiz olan gezegenimize, bu gezegeni birlikte paylaştığımız tüm canlılara borçluyuz. Bu noktada özel sektörün sorumluluğu her zamankinden büyük. Biz bugün pusulamızı ’sürdürülebilir bir yaşam’ olarak sabitledik.“ Bu sözlerin sahibi Unilever'in Türkiye, Orta Asya ve İran Ev Bakım Kategorisinden Sorumlu Başkan Yardımcısı, Unilever Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi Ali Fuat Orhonoğlu. Sürdürülebilirlik konusunda hayata geçirdiği çalışmalarla öncü olan şirketin faaliyetlerine dikkat çeken Orhonoğlu, Arzu Çekirge Paksoy’un sorularını yanıtladı...

ŞİRKETLER MODEL OLARAK BENİMSEDİ

Sürdürülebilirlik eksenindeki dönüşüm yolculuğunun neresindeyiz?

Unilever olarak 11 yıl önce henüz sürdürülebilirlik iş dünyası için bir gündem değilken bir söz verdik. Öncü rol üstlenmek için radikal bir kararla sürdürülebilirliği işimizin merkezine koyduk. Bu süreçte iş dünyası olarak bir yandan finansal hedeflerimizi yakalamak zorunda olsak da ‘her ne pahasına olursa olsun büyümenin’ sürdürülebilir olmadığı da çok iyi anlaşıldı. Ancak sosyal, çevresel ve finansal hedeflerine aynı anda koşabilen şirketlerin varlığını sürdürebileceği açıkça görüldü. Bunun sonucunda bugün sürdürülebilirliğin iş dünyasında bir model olarak benimsendiğini görmek gerçekten mutluluk verici.

İŞ BÜYÜRKEN ÇEVRESEL AYAK İZİ DE AZALDI

Geride kalan bu süreçte siz nasıl sonuçlar elde ettiniz, neler öğrendiniz?

Biz bu yolculukta gurur duyduğumuz, tüm sektörlere örnek olabilecek sonuçlar elde ettik. Bir yandan işimizi büyütürken bir yandan da çevresel ayak izimizi azaltmanın ve toplum için pozitif değer yaratmanın mümkün olduğunu gösterdik. Küresel olarak baktığımızda 11 yılda sürdürülebilir kaynak kullanımı ve eko-verimlilik adımlarımızla 1.2 milyar Euro’luk maliyetten tasarruf ettiğimizi görüyoruz. Türkiye için baktığımızda bu rakam 77 milyon TL. Benzer şekilde 2021 yılında sadece Türkiye’de büyümemizin yüzde 60’ı amaç odaklı markalarımızdan geldi. Tabii ki bu süreçte hedeflediğimizden daha önce tamamladığımız taahhütlerimiz olduğu gibi istediğimiz gelişmeyi kaydedemediğimiz başlıklar, zorlandığımız noktalar da oldu.

TÜKETİCİNİN BEKLENTİSİ VE GÜVENİ DE BELİRLEYİCİ

Siz süreçleri dönüştürürken markalar bu dönüşümden nasıl etkileniyor?

Günümüzde tüketiciler markalardan her zamankinden daha fazlasını bekliyor. Markaların büyümesi artık tüketici güveninden geliyor. Böyle baktığınızda amaç odaklı markalarımızın portföyümüzdeki diğer markalardan iki kat hızlı büyümüş olması şaşırtıcı değil. Markalarımız portföylerindeki dönüşüme ek olarak iklim kriziyle mücadeleye destekten hijyene kadar pek çok alanda da önemli projelere imza atıyor. Örneğin; Cif Temizken Güzel projesiyle bir yandan şehirdeki yaşam alanlarını güzelleştirirken İstanbul Boğazı’na yerleştirdiği Cif Çöpkapar ile de deniz yüzeyindeki atıkları topluyor. OMO yakın zamanda yeni projesi ‘İyilik için Kirlenmek Güzeldir’i duyurdu. İlk aşamada Ümraniye, Üsküdar ve Beykoz’da okulların önlerine yerleştirilen ünitelerde toplanan plastikleri geri dönüştürerek çocuk parklarının üretiminde kullanıyor. Domestos 10 yıldır devam ettiği Domestos Okul Hijyen Programı ile 81 ilde 8 milyon çocuğun okullarda sürdürülebilir hijyen standartlarına sahip olmasına katkı sağlıyor.

DENEYİMLERİMİZİ TÜM KURUMLARLA PAYLAŞMAK İSTİYORUZ

Öğrendikleriniz işin geleceğine nasıl yön verdi? Bundan sonrası için hedefleriniz neler?

Tüm bu zorluklar bize yeni bir yol haritası çizerken pusula oldu. İnsanlara daha iyi bir yaşam sunmak ve gezegenimizi korumak için çıktığımız yolculukta artık bugün pusulamızı ‘sürdürülebilir bir yaşam’ olarak sabitledik. Çünkü bugün Türkiye’de her evde bir Unilever ürünü var ve aslında bu değişim yaratmak için benzersiz bir fırsat anlamına geliyor. Bu yüzden Sürdürülebilir Yaşam Pusulamız (Unilever Compass) doğrultusunda, tüm paydaşlarımızla birlikte kararlılıkla ilerlemeye devam edeceğiz. Unilever olarak sürdürülebilir iş dünyasının lideri olmak istiyoruz. Edindiğimiz deneyimleri tüm kurumlarla paylaşmayı istiyoruz. Böylelikle arzu edilen etkiye daha kısa sürede varacağımıza inanıyoruz.

GERİ DÖNÜŞTÜRÜLMÜŞ HAMMADDE KULLANIMI

İşin nihayetinde Unilever bir hızlı tüketim ürünleri şirketi. Bu hedefler üretim ve tüketim tarafında nasıl karşılık buluyor?

Unilever Sürdürülebilir Yaşam Pusulası’nın kalbinde iddialı hedefler var. Tüm iş birimlerinin bu hedeflere katkı sağlamak için çalışması bu noktada belirleyici. Ev bakım kategorimizin ‘Temiz Gelecek’ adını taşıyan iş stratejisiyle köklü değişiklikler hedefliyoruz. Dünyanın en büyük sabun ve çamaşır suyu üreticisi olarak küresel tedariki korumak, yönetmek ve sağlamak konusunda büyük bir sorumluluğumuz var. Bu yüzden tüm üretim süreçlerimizi ve portföyümüzü yeniden ele alıyoruz. 2030 yılına kadar ev ve çamaşır bakım ürünlerimizin formüllerindeki fosil yakıtlardan elde edilmiş hammaddeleri çıkarma sözü veriyoruz. Bunun yerine yenilenebilir veya geri dönüştürülmüş hammaddeler kullanacağız. Aynı şekilde ambalajlarımızda kullandığımız plastik miktarını azaltmak, daha iyi plastik kullanmak ve hatta plastik çözümler geliştirmek için çalışıyoruz. Bu 10 yılı aşkın dönüşüm yolculuğu için ihtiyaç duyduğumuz yenilikçi teknoloji ve bileşenlerin araştırmalarına da küresel olarak 1 milyar Euro’luk bir kaynakla destek veriyoruz.

İlandır