Motosiklet satışları yıllık 1 milyon adetlere oturdu

Yerli üreticiyi korumak üzere atılan vergisel adımlarla birlikte motosiklet üretim ve ihracatının geliştirilmesi hedefleniyor.
Mehmet Ali Kantarcı
Yılda yaklaşık 65 milyon motosiklet üretilen global motosiklet sektörünün önümüzdeki 10 yılda bunu 90 milyon adete yükselteceği öngörülüyor. Türkiye karayollarında bulunan 31.4 milyon taşıtta motosiklet sayısı ise 6.2 milyon. Yani taşıtların yüzde 20’sini motosiklet oluşturuyor. Düzenlemelerin motosikletlerin de artık göz önünde bulundurularak yapılması daha güvenli ve konforlu bir trafik olması anlamını da taşıyor. Başta vergi olmak üzere devreye alınan uygulamalarla motosiklet üretim adetlerinin artırılması özendirilmeye çalışılıyor. Japon Honda da Türkiye’de yeniden imalata geçme konusunda fizibilite yaparken Doğan Trend Tayvan’lı Kymco markasını üretmek için TSE’den onay bekliyor.
400 BİN YERLİ ÜRETİM
Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, ülkemizdeki yerli motosiklet üretim sayısının yıllık 400 bin gibi düşük bir oranda olduğunu belirterek, şöyle konuştu: “Devamlı gelen vergiler ve sektörün önündeki bariyerler nedeni ile son 3 yıl öncesine kadar yıllık motosiklet satışları 100-150 bin üzerine hiçbir zaman çıkamadı. Ancak son 6 yılda ilgili Bakanlıkların destekleri ile sektörün önündeki bariyerlerin kaldırılmasına yönelik yeni düzenlemelerin hayata geçirilmesi ile sektör büyük bir atılım gösterdi. Son üç yılda satılan motosiklet sayısı 40 yılda satılan motosiklet sayısını geçti. Bugün her yıl 1 milyonun üzerinde motosiklet satılıyor. 2025’te 1 milyon civarında motosiklet satılacağını tahmin ediyoruz.”
ENDÜSTRİYEL DÖNÜŞÜM
Motosiklet sektörünün bir endüstriye dönüşmesinde, yüksek katma değer ve istihdam yaratmak adına şu anda pazarda bir güven oluştuğunu kaydeden Öztürk, “Yan sanayinin gelişmesi ile yerli üretici sayıları da arttı. Bu artış daha da büyüyerek devam ediyor. Bugün AB’de satılan motosikletlerin yüzde 48’i Türkiye’de de satılıyor. Burada hedef AB’ye ihracat. Devletimizin yerli üreticiyi korumak üzere attığı vergisel adımları saygıyla karşılıyoruz. Bu adımlar yatırım kararlarını daha da cazip hale getirecektir. Ancak, ani ve sert regülasyon değişiklikleri pazarın tüm bileşenlerini etkileyecektir” diye konuştu.
EK MALİYET GELDİ
Yılbaşında motosikletler için uygulamaya alınan ek vergi ve gözetim vergilerinin orantısal oranda artmadığını söyleyen Öztürk, şöyle devam etti: “Özellikle küçük cc yani halk tipi ithal bir araca yaklaşık 3 bin dolarlık ek bir maliyet getirdiğini gözlemliyoruz. Örneğin 31 Aralık’ta 100 bin TL olan 125cc bir scooter modeli, yeni uygulamayla birlikte 210 bin TL seviyesine çıktı. Sektörde yer alan markaların, üretim planları, işçilik planları, parça satın alma sözleşmeleri, lojistik sözleşmeleri vs. gibi tüm anlaşmalarını yeni yıldan önce tamamladığını biliyoruz. Bu durumdan sadece ithalatçı markalar değil tüm sektör paydaşları da etkilenecektir.”
EYLEM PLANI AÇIKLANIYOR
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya’nın 12 Mart’ta başlayacak Motobike İstanbul fuarında Motosiklet Denetimleri Eylem Planı’nı açıklaması bekleniyor. Öztürk, uzun bir süredir ilgili kurumlarla bu yeni düzenleme kapsamı üzerinde titizlikle çalışıldığını belirterek, ”Burada amaç ‘Trafikte Sıfır Can Kaybı’ ilkesiyle hareket ediliyor. Bu yeni yasa ile dünyamızın da en büyük dramı olan trafik kazalarının önemli ölçüde azalacaktır” dedi.
YENİ PCX YOLLARA İNDİ
Şehir içinde hem bireysel hem de ticari kullanıcıların beklentilerini karşılamaya hazırlanan yeni Honda PCX125, standart ve gelişmiş donanım özelliklerine sahip DX versiyonu ile satışa çıktı. İlk kez 2010’da yollara çıkan PCX125 şehir içi kullanıma uyumlu tasarımı, trafikte kolay kullanımı ve saklama alanı gibi donanımsal özellikleri ile Honda’nın en sevilen scooter modellerinden biri oldu. Scooter segmentinde tasarımı ve yakıt ekonomisi ile dikkat çeken modelin tüm versiyonlarında gri ve beyaz, DX versiyonunda ise ayrıca lacivert ve kırmızı renk seçenekleri mevcut.
KONFOR VE KULLANIM KOLAYLIĞI
PCX125’in imzası haline gelen gövde tasarımı, önden arkaya doğru ilerleyen güçlü karakter çizgisi ve blok şeklinde temel gövde rengi ile bütünleşiyor. Yeni tasarımı ile zarif çizgiler eklenen modelin ön granajı, üst kısımdan aşağıya doğru incelirken aynı zamanda karartılmış ön cam granajı, etkili bir rüzgar koruması sağlıyor. Yeni PCX125’in tam LED aydınlatması ve farların ince ‘V’ şeklindeki tasarımı dikkat çekiyor. Yeni tasarımda kaplanan geniş gidonlar, şehir içi sürüşlerde üstün manevra kabiliyeti sunuyor. Standart versiyonda önemli bilgileri sürücüye aktaran LCD ekran sunulurken; PCX125’in yeni DX versiyonunda parlak güneş ışığında görüşü artırmak üzere optik kaplamaya sahip yeni 5 inçlik tam renkli TFT ekran yer alıyor.
TAMAMEN YERLİ RAKUN CITY GÖRÜCÜYE ÇIKIYOR
Tamamen Türk mühendisleri tarafından tasarlanıp üretilen Rakun City, 12-15 Mart 2025 tarihlerinde İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşecek Motobike 2025 İstanbul’da tanıtılacak. Ford Otosan bünyesinde 2018’de bir inovasyon projesi olarak başlayan ve daha sonra ticarileşen Rakun markası, Pro2 ve Pro3 modelleri ile bireysel ve filolar için iş amaçlı çözümler sunuyordu. 2024 yılında fikri mülkiyet haklarının, Ford Otosan (Gembox), Devinno A.Ş. Altınay Elektromobilite, Letven Capital ortaklığı ile kurulan Actio Mobilite şirketine devrolmasıyla yeni bir dönem start aldı.
SERİ ÜRETİME GEÇECEK
2025 yılı başında yayınlayan elektrikli motosiklet ithalatına yönelik hazırlanan yönetmelik sonrası, Türkiye pazarına yerli bir ürün olarak yeni bir soluk getireceklerini ifade eden Actio Mobilite Pazarlama ve Ticari Lideri İlker İyicik, şunları söyledi: “Muadil uluslararası marka & modellerine göre benzer kalitede ancak daha ulaşılabilir fiyatta olacak Rakun City, Türkiye’de şehir içinde hem ulaşım hem de iş amaçlı motosiklet kullanan müşterilerimize yönelik, kullanım maliyetinde getireceği avantajlar ve çevreye duyarlılığı ile öne çıkacak. Bu yılın son çeyreğinde seri üretimde olmasını planlıyoruz.”