Türkiye dünyayı 'demir ağlarla' bağlayacak

Türkiye’de son dönemde demiryolu yatırımları hız kazandı. Tabi bu durum tesadüf değil. Lojistikte alternatif Orta Koridor ve Kalkınma Yolu Koridoru gibi güzergâhların öne çıkması, bu noktada Türkiye’nin stratejik konumu ülkenin demir ağlarla örülmesini destekliyor. Demiryolu yatırımlarını hızlandırdıklarını belirten Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, “13 bin 919 km demiryolu ağımız var. 4 bin 500 kilometre demiryolu yapımı devam ediyor” dedi.
BİLAL EMİN TURAN
Türkiye, 27-29 Haziran tarihleri arasında İstanbul’da düzenlenecek ‘Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’na hazırlanıyor. 50’den fazla ülkenin bakan nezdinde temsil edileceği, Dünya Bankası’nın desteklediği ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın ev sahipliğinde gerçekleştirilecek olan forumun açılışını Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın yapması bekleniyor. Önceki gün Karayolları Ortaköy Sosyal tesislerinde bir araya geldiğimiz Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, bu foruma konu olacak olan ülkemizin jeostratejik konumunu güçlendirecek ulaştırma projeleriyle ilgili önemli bilgiler verdi.
HER KRİZDE FIRSAT DA VAR
Pandemiyle dünyada değişen dengeler, Rusya- Ukrayna savaşı ve tarife savaşlarıyla zirveye çıktı derken 13 Haziran’da İsrail-İran savaşı patlak verdi. İşte böyle bir ortamda tedarik zincirinin kopmaması için alternatif ulaşım yolları arayışı hız kazandı. Doğu-Batı arasındaki ticaretin kesintisiz sürmesini sağlayacak Orta Koridor ve Kalkınma Yolu Koridoru’nu gündemine alan Türkiye, işte tam bu noktada dikkatleri üzerine çekiyor. “Türkiye jeopolitik konumu güçlü bir ülke. Artık jeostratejik olarak da önemli bir ülke konumuna geldik” diyen Uraloğlu’nun gündeminde de bu iki koridor vardı.
13 GÜNDE AVRUPA’DA
Bakan Uraloğlu, mevcut durumda Doğu-Batı arasındaki yüklerin halen yüzde 90-95’inin Süveyş Kanalı ve Ümit Burnu üzerinden geçtiğine işaret ederek, “Kanallarda yaşanan sıkıntılar nedeniyle alternatif olarak, özellikle demir yolu güzergâhları öne çıkıyor” dedi. Uraloğlu, Uzak Doğu’dan çıkan bir yükün Avrupa’nın en batısına kadar gidiş haritalarını göstererek, “Bugün Süveyş Kanalı’ndan giden bir yük yaklaşık 35 günde, Ümit Burnu’nu dolaşıyorsa, ki kaç yıldır sıkıntı var, 45 günde ulaşıyor. Kalkınma Yolu bittiğinde 25 günde taşınabilecek. Orta Koridor’u etkin bir şekilde kullandığımızda ise 18 güne hatta 13 güne kadar düşürmüş olacağız” diye konuştu.
50 MİLYAR DOLARI BULACAK
Hazar Denizi geçişli Orta Koridor, ülkemizden geçecek 2 bin 262 kilometrelik bir demir yolunu temsil ediyor. Bakan Uraloğlu, “2 bin 262 kilometreyi bitirdiğimizde 50 milyar dolarlık bir yatırım yapmış olacağız. Üretime etkisinin 114 milyar dolar olacağını ve yıllık da yaklaşık 144 bin kişiye istihdam imkanını sağlayacağını öngörüyoruz. Orta Koridor’la 21 ülkeden geçen bir demir yolu, kesintisiz bir hat olmuş olacak ve bu demir yolunun Avrupa’ya gidişe kadar geçtiği tek NATO ülkesi de biziz. Çin ve Avrupa arasındaki demir yolu taşımalarının gelecekte en az yüzde 30’unun demir yoluyla taşınacağını öngörüyoruz” ifadelerini kullandı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, demiryolu üzerindeki ticaret hacminin 75 milyar dolar olacağını, Türkiye’de beklenen yük taşıma kapasitesinin minimum 6.5 milyon tona çıkacağını öngördüklerini söyledi.
293.5 MİLYAR DOLAR
Ulaştırma projelerine 23 yılda yapılan toplam yatırım.
29 BİN 742 KİLOMETRE
Bölünmüş yol uzunluğu.
TEK BİR HATTA BAĞLI KALAMAYIZ
24 milyar dolarlık yatırımla hayata geçecek olan Kalkınma Yolu Koridoru’nun ise Irak’ın Basra Körfezi’ndeki Fav Limanı’ndan başlayıp 1200 km ile Ovaköy’e, Türkiye’de de Kapıkule’ye kadar giden ve üç denize de bağlantısı olacak olan bir koridor olduğunu belirten Bakan Uraloğlu, Orta Koridor, Kalkınma Yolu Koridoru gibi alternatiflerin çeşitlendirilmesi gerektiğini söyledi. Uraloğlu, şöyle devam etti: “Bakın bugün İsrail’in İran’a saldırması sonucunda Hürmüz Boğazı’nın kapatılması konuşuluyor. Dolayısıyla Hürmüz Boğazı kapatıldığı zaman Fav limanı gelecekteki beklenen kapasitenin altına düşebilir. O zaman bizim elimizde Orta Koridor’un güçlü olarak durması lazım. Deniz yollarının güçlü olarak durması lazım. Yani tek bir hatta bağlı kalamayız.”
28 BİN 500 KİLOMETREYE ÇIKACAK
Orta Koridor ile Kalkınma Yolu projelerinin kalbinde demiryolu yatırımları bulunuyor. Bu sebeple son dönemde ülkemizin her noktası demir ağlarla örülüyor. Son 23 yılda karayollarına 176.3 milyar dolar, demiryollarına ise 63.8 milyar dolar yatırım yapıldığını belirten Uraloğlu, şöyle devam etti: “Demiryolları biraz geride kalmıştı. Bundan sonra demiryollarına hiçbir şey esirgemeden devam edeceğiz. Şu anda 13 bin 919 km demiryolu hattımız var. Yaklaşık 4 bin 500 kilometrelik demiryolu inşası devam ediyor. Bunun 4 bin kilometrelik bölümünü 2028’e kadar hizmete alacağız. Hedefimiz 28 bin 500 kilometre demiryolu.”
13.919 KİLOMETRE
Demiryolu ağı uzunluğu.
3.796 KİLOMETRE
Toplam otoyol uzunluğu
MARMARAY’A ALTERNATİF YAVUZ SULTAN SELİM
Çin’den çıkan yük trenlerinin hali hazırda günde 4 tanesinin Marmaray’dan geçebildiğine dikkat çeken Uraloğlu, “Niye? Çünkü yaklaşık 18-20 saat 300 tren seferiyle, 600-700 bin vatandaşımızı taşıyoruz. Bunun haricinde kalan 4-6 saatlik bölümünde hem günlük bakımı yapıyoruz hem de sadece 4 tane yük trenini geçirebiliyoruz. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü planlarken, dört gidiş dört geliş sekiz karayolu şeridini planladık ve ortasından da çift hatlı demir yolunu bırakmıştık. Şimdi Gebze’den başlayıp Sabiha Gökçen Havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, İstanbul Havalimanı, Çatalca’ya yani Halkalı Kapıkule’ye bağlanacak olan hızlı tren hattımıza 120 kilometre uzunluğunda bağlantı sağlamış olacağız. Burasını açtığımız an artık bu koridorda bir kapasite problemi kalmamış olacak. Yaklaşık 5 milyar dolarlık da bir yatırımdan bahsediyoruz.”
-
Meteoroloji Türkiye'nin en sıcak illeri için yağmur uyarısı verdi! Yaz ortasında kuvvetli sağanak geliyor
-
İstanbul Valiliği açıkladı! Şile'de belediye başkan vekili seçimi tarihi belli oldu
-
İstanbullunun sıcakla imtihanı! Dışarı çıkanlar zor anlar yaşadı
-
Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan memurlara yarı zamanlı çalışma müjdesi
-
'Faladdin' ve 'Binnaz' fal uygulamaları kurucusu Sertaç Taşdelen hakkında karar verildi