Emlakçı seçerken bunlara dikkat!

Ev alım-satımı zor bir süreç. Bu süreci tek başına yönetemeyenler, emlakçılara başvuruyor. Ancak 2018’de çıkan yönetmelik sonrasında herkes emlakçılık yapamıyor. Siz de bir emlakçıya danışacaksanız, yetki belgesinden, ücretlere kadar sorgulayın.

09 Eylül 2019, Pazartesi 08:00 Son Güncelleme:
A A

Gayrimenkul alım-satımında ‘sahibinden’ satış tercih edildiği gibi çoğu kişi de bu işi emlakçılar/ danışmanlar ile çözmek istiyor. Ancak Türkiye’de gayrimenkul ticareti alanında faaliyet gösteren yaklaşık 300 bin kayıtsız emlakçı olduğu tahmin ediliyor. Taşınmaz ticaretini düzenlemek için 5 Haziran 2018’de Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik yayımlandı. Yönetmelikte emlakçılık bir standarda oturtuldu.

Ancak doğru emlakçıyı bulmak için yine de bu bilgileri sorgulayın.

KOMİSYON NE KADAR?

KOMİSYON NE KADAR?

Emlakçı ile çalışırken en çok kafa karıştıran konulardan biri komisyonlar. Hizmet bedeli olan bu komisyonu hem alıcı hem de satıcı ödüyor. Ev alım satımında ya da kiralamada emlak danışmanlarına ödenen komisyonlar yönetmelikle düşürüldü.

Eskiden satış bedeli üzerinden alıcı yüzde 3, satıcı yüzde 3 olmak üzere toplam yüzde 6 komisyon ödenirken, artık alıcı ve satıcı yüzde 2 ödüyor. Toplam komisyon evin bedelinin yüzde 4’ünü geçemiyor. Kiralamalarda ise komisyon en çok bir aylık kira bedeli olacak.

YETKİ BELGESİ VAR MI?

YETKİ BELGESİ VAR MI?

Yönetmelik, taşınmaz ticaretinde yetki belgesini zorunlu kıldı. Yetki belgesini 18 yaşını doldurmuş, en az lise mezunu, iflas etmemiş, konkordato ilan etmemiş, hüküm giymemiş kişiler alabiliyor. Emlakçılara 5 Haziran 2018’den itibaren yetki belgesi alabilmeleri için 18 ay süre verilmişti. Bu sürenin yılsonunda biteceğini hatırlatalım. Ayrıca işletmede pazarlama ve satış personeli olarak çalıştırılan kişilerin sorumlu emlak danışmanı veya emlak danışmanı ulusal yeterliliklerine dayalı mesleki yeterlilik belgelerinden birine de sahip olması gerekiyor.

EN AZ 30 METREKARE

EN AZ 30 METREKARE

Emlakçılık faaliyeti yürüten işletmelere yönelik de bazı şartlar var. Örneğin, faaliyetin yürütüldüğü net alanın en az 30 metrekare olması gerekiyor. Ayrıca dosyalama işleminin fiziksel olarak yapılması durumunda arşiv bölümünün bulunması şart. Hizmetin düzenli, sistemli ve hızlı bir şekilde verilmesini sağlayacak miktar ve özellikte masa, dolap, koltuk ve benzeri malzeme ile bilgisayar, internet, telefon, tarayıcı ve faks gibi teknik donanıma sahip olunması gerekiyor. Emlakçıların meslek odasına kayıtlı olmaları ve Gelir veya Kurumlar Vergisi mükellefi olmaları da önemli.

BAKKAL MANAV YOK

BAKKAL MANAV YOK

Taşınmaz ticaretine yönelik hizmet verilen işletmede, taşınmaz ticaretine konu hizmetler dışında ticari faaliyette bulunulamaz. Bir dönem ilçelerde bakkal, manav gibi tüm esnaflar emlak danışmanlığına soyunmuştu. Yönetmelikle bu yasaklandı. Yani, çalıştığınız emlakçı sadece bu işi yapmalı.

EV GÖSTERME ÜCRETLİ DEĞİL

EV GÖSTERME ÜCRETLİ DEĞİL

Emlakçılar, taşınmazı gösterme hizmeti karşılığında herhangi bir ücret talep edemez. Ancak işletmenin bulunduğu ilçe sınırı dışında verilen taşınmaz gösterme hizmeti için taşınmazın gösterildiği kişiden ulaşım masrafı talep edilebilir.

TAPU İŞLEMLERİNİ YÜRÜTMELİ

TAPU İŞLEMLERİNİ YÜRÜTMELİ

Hangi hizmetleri verebilirler?

● Taşınmaz alım satımı ve kiralaması konusunda pazarlama faaliyetinde bulunmak ve aracılık yapmak.

● Alım satım ve kiralamaya konu taşınmazla ilgili inceleme, araştırma ve raporlama yapmak.

● Taşınmazın rayiç satış veya kira bedeli hakkında bilgi vermek.

● Tapu işlemlerine aracılık etmek.

● Alıcı veya kiracı ile sözleşme yapmak, kira bedeli ödemeleri ile abonelik işlemlerini takip etmek, taşınmazın tamiri, bakımı ve onarımı gibi hizmetlerin verilmesini sağlamak ve bu hususlarla ilgili süreç hakkında iş sahibini bilgilendirmek.

● Taşınmazla ilgili danışmanlık ve yönetim hizmeti vermek.

● Taşınmaz ticaretine ilişkin diğer hizmetleri yürütmek.

MELTEM KARA SÖYLEYENOĞLU/ POSTA

Sıradaki haber yükleniyor...