Emniyet kemeriyle ilgili 13 önemli bilgi

Emniyet kemeri ani frenleme veya çarpışma durumlarında oluşan yaralanma ve ölüm olaylarını önlemeye yönelik kullanılan bir güvenlik ekipmanıdır. Trafikte güvenli bir yolculuk yapmaya ve emniyet kemerinin sizi nelerden koruyabileceğine dair bilgileri derledik

24 Şubat 2017, Cuma 14:24
A A
Emniyet kemerinin çalışma mantığı

Emniyet kemerinin çalışma mantığı

Emniyet kemerinin çalışma prensibi, frenleme veya çarpışma anında sürücü veya yolcu üzerine etkiyen kuvvetin, kemer aracılığıyla vücuda yayılarak etkisiz hale getirilmesini sağlamaktır. Böylelikle vücut koltuğa sabitlenmiş olur. Bunun sonucunda da çarpmalardan kaynaklanan yaralanma ve ölümler önlenmiş olur.

İkinci çarpışma

İkinci çarpışma

Çarpışmalar veya ani frenleme sonucunda duran araçta hareket halindeki bedenlerin duramayarak aracın torpido, ön cam, direksiyon ve benzeri kısımlarına çarpmalarıdır. Emniyet kemeri kullanılmaması durumunda kazazedelerde meydana gelen yaralanmaların ana sebebi ikinci çarpışma ya da bir diğer tabirle beden çarpışmasıdır.

Emniyet kemeri kaza veya ani fren durumunda, araçla aynı hıza sahip bedeninizin yine araçla aynı anda durabilmenizi sağlayarak, vücudunuzu araç içinde çeşitli yerlere çarpmamanızı sağlayarak, yaralanmaları önler.

Sürücüler genelde uzun yola çıkarken emniyet kemerini hatırlar

Sürücüler genelde uzun yola çıkarken emniyet kemerini hatırlar

Genel olarak sürücüler emniyet kemerlerini, uzun süreli ve özellikle de şehirler arası olan yolculuklarda kullanmayı yeğlerler. Özellikle de araçlarının maksimum hızını denemek için en uygun mekan olarak gördükleri otoyolları kullanacakları yolculuklar öncesinde emniyet kemerlerini takarlar.

Şehir içi, otoyollardan daha riskli

Şehir içi, otoyollardan daha riskli

Oysa ki araştırmalar şehir içi yollardaki kaza riskinin, şehirlerarası yollar veya otoyollara oranla çok daha yüksek olduğunu göstermiştir. Bu da çok normaldir. Çünkü araç yoğunluğunun çok olduğu ve buna ek olarak yaya hareketlerinin de sıkça görüldüğü şehir içi yollarda kaza riskinin yüksek olması beklenen bir sonuçtur.

Şehir içinde kaza riski daha yüksek

Şehir içinde kaza riski daha yüksek

Otoyollarda 1 olan kaza riski şehirler arası yollarda 3 iken şehir içi yollarda 5 olmaktadır. Bu sonuç şehir içi trafikte emniyet kemeri kullanılmamasının ne derecede hatalı olduğunu göstermektedir.

80 km hız sonrası emniyet kemerinin koruyucu etkisi azalır

80 km hız sonrası emniyet kemerinin koruyucu etkisi azalır

Yapılan araştırmalar emniyet kemerinin etkinliğinin 80 km/saat’ten sonra son derece sınırlandığını göstermektedir. Yine araştırmalar, emniyet kemeri kullanımının özellikle düşük hızlarda ve düşük çarpışma hızlarında, yani şehir içlerinde daha koruyucu olduğunu söylemektedir.

Kazada göğüs kafesi ve karın bölgesi direksiyona çarpar

Kazada göğüs kafesi ve karın bölgesi direksiyona çarpar

Konumunuza göre araç içinde çeşitli yerlere çarparak yaralanmanız söz konusu olabilir. İnsanlar genellikle göğüs kafesi ve karın bölgelerini direksiyona çarparlar. Bu çarpışmalarda iç organlarda büyük tahribatlar meydana gelmektedir. Bu tahribatlar, iç kanamalara yol açabilir.  

Yavaş gitmek hiçbir şeyi değiştirmez

Yavaş gitmek hiçbir şeyi değiştirmez

Araştırmalar, emniyet kemeri kullanılmaması durumunda 30 km/saat hızda olan çarpışmalarda vücutta oluşan hasarı 1 birim olarak tanımlarken; 50 km/saat olan çarpışmalarda bu hasar 9 katına çıkmaktadır. Emniyet kemeri kullanıldığında ise böylesi bir hasar oluşumu söz konusu olmamakta veya büyük oranda engellenebilmektedir.

Emniyet kemeri yarı yarıya riski azaltır

Emniyet kemeri yarı yarıya riski azaltır

Emniyet kemeri kullanımı, kaza sonrası özel araçlar içinde meydana gelen ölümleri % 45, ağır yaralanmaları ise % 50 azaltmaktadır. Emniyet kemerinin aynı hususlarda hafif kamyon sürücüleri üzerindeki etkileri ise daha çarpıcıdır. Çünkü emniyet kemeri kullanımı araç içi ölümlerini % 60, ağır yaralanmaları ise % 65 azaltmaktadır.

Kazalarda en çok baş ve boyun yaralanmaları görülür

Kazalarda en çok baş ve boyun yaralanmaları görülür

Ölümle sonuçlanan kazalarda oluşan yaralanmalar incelendiğinde yoğunlaşma, % 48 ile baş-boyun yaralanmaları, % 37 ile göğüs-karın-kalça yaralanmaları ve % 8 ile omurga ve göğüs duvarı yaralanmaları üzerinde oluşmaktadır.

Emniyet kemeri nasıl takılmalı?

Emniyet kemeri nasıl takılmalı?

Emniyet kemeri göğüs kemiğinin üzerinden geçecek şekilde çapraz olarak gövdemizi sarmalıdır. Emniyet kemeri gövdemizi alttan leğen kemiği üzerinden sarmalıdır. Emniyet kemerinin leğen kemiğinin biraz yukarısından geçmesi durumunda karın boşluğunda yer alan mide, karaciğer ve bağırsaklar gibi organlar direkt olarak yoğun bir basınç etkisi altında kalacaktır.

Emniyet kemerinin sıkılığı ve oturma pozisyonu

Emniyet kemerinin sıkılığı ve oturma pozisyonu

Emniyet kemerinin sıkıca bağlı olup olmadığını kontrol etmeniz gerekir. Eğer çarpışma veya ani frenleme halinde emniyet kemeriniz gereken sıkılıkta gövdenizi kavramıyorsa, öncelikle başınız ve göğüs kafesiniz olmak üzere, gövdenizi araç içinde çeşitli yerlere çarpma riskiniz artabilir. Koltukta gövdenizin sırt kısmını tamamen koltuğa yaslamış olarak oturmalısınız. Yana yatık olarak oturuyorsanız veya aracınızın koltuk ayarını, oturuş şeklinizi bozacak şekilde ayarladıysanız emniyet kemerinin koruyucu özelliği daha düşük olacaktır.

Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.