Çocukları diyet bağımlısı kültürden uzak tutmak: Çocuklar nasıl 'beden olumlama' bilinciyle yetiştirilir?

Hiç hayatının merkezine tartıdaki kilosunu koyan bir insan oldunuz mu? Gün aşırı tartıldığınız, her yemekten sonra pişmanlık duyduğunuz, günde defalarca aynaya baktığınız bir döneminiz oldu mu? Olduysa bunun ne kadar yorucu olduğunu deneyimlemişsinizdir. Çocuğunuz varsa emin olun, onun beden algısının onun da hayatında birinci sıraya yerleştiğini bilin. Peki çocuklar bu kaygıdan nasıl uzak şekilde yetiştirilir?

14 Ocak 2021, Perşembe 18:05 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News
Mağazalarda karşılaşmışsınızdır. Belki de o anne ve çocuktan biri sizdiniz

Mağazalarda karşılaşmışsınızdır. Belki de o anne ve çocuktan biri sizdiniz

Bir mağazanın floresan ışıkları altında bir çocuk huzursuz bir şekilde otururken anne kendisini aynada inceliyordur.

Nasıl durdu üzerimde?
Çok iyi görünüyor anne.
Eskiden inceciktim. Keşke şu göbeğimi kesip atabilsem. 


Sizce bu şekilde büyüyen, aynada kendisine bakarken mutsuz olan bir ebeveyne sahip çocuk kendi görüntüsünden nasıl mutlu olabilir. Azıcık bir şişkinlikte kendisini çirkin hissetmeye meyilli, kilo aldığında dar kıyafetlerden giymekten kaçan bir ergen olarak büyümez mi... Üstelik tüm algılarının bedenleri üzerinde olduğu bir dönemde. 

Çocukların, özellikle de ergenlerin sosyal medya platformlarında gördükleri fenomenlerin, selfielerin ne kadar etkisinde kaldığına dair haberler okumuşsunuz, uzmanların uyarılarına kulak kabarttıysanız durumun ciddiyetinin farkında olmalısınız. Dış dünya tarafından dayatılan güzellik algıları, çocukların bedenleri hakkında memnuniyetsizliklerine sebep olurken beslenme bozukluklarına neden olabiliyor. 

Tableti, telefonu, televizyonu her açtığında 'mükemmel' görünen insanlarla karşılaşan çocuk bir de evde mükemmel görünmeye çabalayan anne babayla birlikte olursa senaryo daha da kötüye gidiyor. Peki ne yapmalı? Sürekli tartılan, aynada saatlerce kendisine bakan bir anne olmamak, çocuğunun kilosuyla barışık olmasını sağlayacak bir anne olmak için ne yapmalı?

1. Tartıyı ortadan kaldırın

1. Tartıyı ortadan kaldırın

Gündelik olarak tartılmak, çocuklarınıza kilonun hayatta birinci öncelik olduğu mesajını verir. Yaygın inanışın aksine kilo, kişinin sağlığı hakkında ipucu veren birincil unsur değildir. Hayatınızda sayıdan ibaret bir değeri önceliğiniz yapacağınıza gerçek değerlere bakın. Aileniz, arkadaşlarınız, kendi gelişiminiz. Tartınızı gündelik olarak kullandığınız bir eşya gibi banyonun baş köşesinde tutmak yerine dolapların içine gizleyin.

 2. Sosyal medya anasayfanızda bir temizlik yapın

2. Sosyal medya anasayfanızda bir temizlik yapın

Araştırmalar, sosyal medyada takip ettiğiniz kişiler ne kadar çeşitli olursa diğer insanlara hoşgörünün de o kadar artacağını gösteriyor. Takip ettiğiniz insanlar arasında sıfır bedenler de olsun, büyük bedenler de. Sizi kendinizi sorgulamanıza yol açan, kendinizi kötü hissetmenize neden olan herkesi takibi bırakın. Tüm modellerin photoshopla incecik yapıldığı, sivilcelerinin silindiği moda sayfalarını da. 

 3. Yiyeceklere kötü etiketi yapıştırmayı bırakın

3. Yiyeceklere kötü etiketi yapıştırmayı bırakın

Pek çok ebeveynin çocuklarını iyi besleyememek konusunda kaygıları var. İstiyorlar ki daha sağlıklı beslensinler. Ancak çocuklarınızın yediği bir çikolata kekin de, bir havucun da besin değeri var. Yani çocuğunuzun vücudunun çikolatalı kekten alacağı şekere ve karbonhidrata da ihtiyacı var. Evet, bazı besinlerin daha yoğun değerleri var ancak neticede hepsinden gıda alınır. Çocuklarınıza sağlığın fiziksel, duygusal ve ruhsal bir bütünlük olduğunu öğretin. Hepsini korumak hayati. Bazen bir çikolatalı kek, sizi duygusal açıdan doygunluğu eriştirir. 

 4. Çocuklarınıza yemek konusunda baskı yapmayı kesin

4. Çocuklarınıza yemek konusunda baskı yapmayı kesin

Çocuklarınızı yiyeceklerle ödüllendirmeyi, cezalandırmayı bırakın. Yemek yemesi çocuklarınıza yalvarmayı da kesin. Çocuklarınızı yemek yeme konusunda zorlamayın, çocuğunuza güvenin, ne kadar yemek istediğine o karar verebilir, çocuğun yemek seçimi her gün farklı olabilir, bir gün aşırı iştahlı olup diğer gün hiçbir yemekle ilgilenmeyebilir. Hangi yemeğin ne zaman pişeceği anne-babanın kararı olabilir ama ne kadar yemek istediği çocuğunuzun kararıdır. Çocuklar 1- 2 öğün eksik yediğinde açlıktan ölmezler, bu konuda kendinizi suçlu hissetmeyin. Beslenme konusunda sorumluluk almayı öğrenmeliler. 

 5. Kendinizle çocuklarınızla konuştuğunuz gibi konuşun

5. Kendinizle çocuklarınızla konuştuğunuz gibi konuşun

Yediğiniz bir yiyecek, düşünmeden söylediğiniz bir söz için en son utanç duyduğunuz bir zamanı hatırlayın. Bu utanç anlarında iç sesiniz sizi daha da utandırabilir. Kendinize ne kadar acımasız cümleler kuruyorsunuz? Çocuğunuzla böyle konuşur musunuz, sanmıyoruz. Bir dahaki sefere, tek oturuşta yediğiniz bir paket cipsin ardından bir derin nefes alın ve kendinize daha affedici bir dil kullanın. 

 6. Çocuklarınıza 'Şişman' kelimesinin asıl anlamını öğretin

6. Çocuklarınıza 'Şişman' kelimesinin asıl anlamını öğretin

Çocukken hepimizin şişman kelimesi konusunda beyni yıkandı. Şişman olmak tıpkı uzun ya da kısa olmak, mavi gözlü ya da kahverengi gözlü olmak, düz ya da kıvırcık saçlı olmak gibi bir fiziksel özelliktir. Diyet bağımlısı kültürümüz nedeniyle şişman kelimesinin aynı zamanda tembel, yemek konusunda açgözlü, sevilemez ve değersiz anlamına da geldiğini zannettik. İnsanların kilosundan utanmasının önüne geçmek, şişman insanları utandırmaya son vermek için evde bir konuşma yapmanız gerekiyor. Çocuklarınıza şişman olmanın kötü ve sağlıksız olmak anlamına gelmediğini öğretin. Çocuklarınıza her ölçüde bedenin mümkün olduğunu ve hepsinin sağlıklı ve güzel olabileceğini hatırlatın. 


 7. Kilonuz ve diyetiniz hakkında konuşmayın

7. Kilonuz ve diyetiniz hakkında konuşmayın

Kıyafetleriniz, bir sonraki diyetinizi konuşmak yerine kendi değeriniz hakkında konuşun. Çocuklarınızla önem verdikleri konular hakkında konuşun. Kibar olmanın önemi, cesur olmak, hata yaptığında yeniden ayağa kalkmak kilo vermek yerine konuşacağınız konuların başında gelsin.


 8. Kendinizi kısıtlamadan yiyin

8. Kendinizi kısıtlamadan yiyin

Listedeki muhtemelen en önemli madde, bu. Diyet yapmamak ve kendini kısıtlamadan yemek. Diyetler genellikle işe yaramaz, kendinizi duygusal ve fiziksel olarak tehlikeye atmanıza neden olabilir. Üstelik çocuklarınızın önünde. Çocuklarınızla yiyebileceğiniz kadar çok çeşitli sebze ve meyve deneyin. Yemekten nasıl keyif alınacağını ve sofraların insanları nasıl birbirine bağladığını gösterin.

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Kilo vermedeki büyük yardımcınız öğle yemeği: Öğle yemeği alışkanlığı nasıl kazanılır?