Gündem Federasyondan Van çıkarması

Federasyondan Van çıkarması

Paylaş

Merkezi İstanbul'da bulunan Van Dernekleri Federasyonu, Dernek başkanları, iş adamları ve gazetecilerden oluşan yaklaşık 25 kişilik bir heyetle Van ve Erciş'i ziyaret etti

Depremin olduğu ilk günden itibaren seferberlik başlatan Van Dernekleri Federasyonu, yaptığı kampanyada toplanan 11 tır malzemeyi deprem bölgesine ulaştırdı. Van’a ve Erciş’e yaptığı ziyarette yardımları bizzat ulaştıran Federasyon başkanı Seyithan İzsiz, düzenlediği gezide Van ve Erciş’te bir çok bürokratla da görüşme yaptı.

İlk olarak Erciş Belediye Başkanı Zülfikar Arapoğlu ile görüşen Van dernekler Federasyonu Başkanı Seyithan İzsiz ve heyet, deprem sonrası yapılan çalışmalar hakkında bilgi aldı.

Ziyarette konuşan Van dernekler Federasyonu Başkanı Seyithan İzsiz, “Yaşanan bu felaketi gelip yerinde görmek hadiseyi yerinde yaşamak çok daha farklı, şehre girdiğim ilk dakikadan beri çok farklı bir psikoloji yaşıyorum. Bizler bu memlekette kardeşliğimizi, dostluğumuzu muhafaza ederek dualarımızla sizlerle birlikte olmak için buradayız” dedi.

Bizler bir vücudun azaları gibiyiz. Birimize bir şey olsa onu hep beraber hissederiz yaşarız. Şunu gördük ki ülkemiz birlik beraberlik teşkil ederek Edirne’den Kars’a tek vücut oldu, kenetlendi. Acımız çok büyük, büyük bir doğal afet yaşadık buda cenabı hakkın iradesinde olmuş bir şey. Bu doğal afette de Başbakanımız, hükümetimiz hep beraber oldular. Başbakanımız olaydan 4 saat sonra Erciş’e geldi. Keza yine bakanlarımız, bölge Milletvekillerimiz olay günü burada oldular ve bizleri hiç yalnız bırakmadılar.

Yakın illerin Valileri, belediye başkanları yanımızdalar bizleri hiç yalnız bırakmadılar. Sivil toplum örgütleri ellerinden geldiğince yardımlarını ulaştırdılar, arama kurtarma ekipleri çok hızlı bir şekilde buraya ulaştılar ve çalışmaları halen devam ediyor. Acımız çok büyük tabi ki şu ana kadar ki kaybımız 600’ün üzerinde, 1500 yaralımız var. Bunların içerisinde burada görev yapan öğretmenlerimiz var, kamu görevlilerimiz var. Hepsini rahmetle yad ediyoruz. Erciş 165 bin nüfusa sahip Van’ın en büyük ilçesi, arçı sarsıntılarımız sürekli oluyor günde 15 yada 20 kere sarsıntılar oluyor. İnsanlarımız Endişeli ve korku içinde. 3 tane köyümüzde ölü kaybımız var, büyük bir tahribat var.

Şu ana kadar 10 bin çadır geldi ve dağıtıldı. “Çadırımız yok dışarıda kalıyoruz” söylemleri asılsızdır. Çadır sürekli geliyor ve dağıtıyoruz. Burada istismarda söz konusu, çevre ilçelerden gelip çadır isteyen insanlarımız oluyor bunlara dikkat etmek lazım. Ben belediye başkanı olarak sokak sokak geziyorum, günlerdir uyku uyumuyorum. Diyoruz ki insanlarımız aç kalmasın, soğukta kalmasın, mağdur olmasın. Türkiye’de devletin 150 bin çadır stoku var ve bu çadırların 30 bin tanesi Van bölgesine sevk edilmiş durumda, bir anda başka bir bölgede afet olduğunu düşünürseniz ne olacak o zaman onlara nasıl çadır yetiştirilecek, bunları da düşünmek gerekiyor.

Şu anda yıkılan bina sayımız 195, ağır hasarlı 3500 civarında binamız vardır. Basında ve kamuoyunda çıkan, yıkılan binalar çoğunlukla yeni binalardır söylemine ise, yıkılan binalar 2001- 2003 yıllarına ait binalar ve ruhsatları o dönemlerde verilmiştir. En yakın tarihli yıkılan binamız 2005 yılına aittir. Yani son 8 yılda verilen ruhsatlı yıkılan bina sayısı %7 civarındadır.

Yaşanan 7,2 çok büyük bir depremdir. Biz buna rağmen şükrediyoruz, kaybımız daha fazla olabilirdi. Fakat depremin gündüz olması, havanın güzel olması ve insanların çoğunluğunun dışarıda olması büyük bir şanstır bizler için. Şehir merkezinde sanki bir bölge daha fazla etkilenmiş. Özellikle Bizim Ağrı-Van çevreyolu dediğimiz bölge taşlık olduğu için fazla tahribat yok. Zeminin taşlık değil de toprak olduğu yerlerde ise daha fazla hasar var. Tabii bunlar uzmanlar tarafında araştırılacak.

Gıda yardımları ise çok koordineli bir şekilde yapılıyor. Erciş’te bulunan şeker fabrikasında depolarımız vardır. Orda topluyoruz, tasnif ediyoruz ve ihtiyaç sahiplerine ulaştırıyoruz. Hatta bazen köy muhtarlarını da çağırıyoruz karşılıklı tespitlerde bulunarak yardımları yapıyoruz” dedi.

Yapılan yağmalar ile ilgili de konuşan Arapoğlu “Bunlar bilinçli bir şekilde yapılıyor ve bizleri yıpratmaya çalışılıyor. Bunları yapanların çoğu Ercişli Vanlı olmayan vatandaşlardır. Çevre illerden gelen insanların çoğunlukta olduğunu gözlemliyoruz. Biz tabii bu durumlara çok fırsat vermiyoruz. Gelen yardımları koordineli bir şekilde depolara indirtiyoruz ve sahiplerine ulaştırıyoruz” dedi.

Daha sonra AK Parti Van Milletvekili Gülşen Orhan ile Afet Koordinasyon merkezinde görüşen Van dernekler Federasyonu Başkanı Seyithan İzsiz ve beraberindeki heyet, federasyonun başlattığı ve elde edilen 11 tırlık malzemenin Van’a ve Erciş’e ulaştırıldığını söyledi. Van dernekler Federasyonu Başkanı Seyithan İzsiz, “Van Fed olarak İstanbul’da yedi ayrı noktada kriz masalarımız var ve 11 tır malzememiz ihtiyaç sahiplerine ulaştırılmak üzere yola çıkarıldı. Özellikle hemşehrilerimizin yoğun olduğu bölgelerde belediyeler ile ortaklaşa yardım çadırları kurduk. Ciddi bir anlamda federasyonun hesabında biriken nakdi yardımımız olacak. Bizler de yaşanan bu afetten dolayı son derece üzgünüz, elimizden geldiğince yardıma desteğe her zaman hazırız. Bir telefonun ucunda olduğumuzu sakın unutmayınız. Biz tabi buraya gelip olayları birebir yerinde yaşayarak gördük ve daha çok şey yapmak istiyoruz” dedi.

AK Parti Van Milletvekili Gülşen Orhan ise, “Öncelikle Türkiye’nin dört bir yanında ayrı ayrı kuruluşlardan ayrı ayrı gruplardan gelen yardımlar için gerçekten minnettarız. Özelde de Başta size ve dernek başkanlarımıza teşekkür ediyorum. Tabii sizler Vanlısınız, yüreğiniz burada, fakat bu felakette herkes kendini Vanlı gördü. Sürece teknik açıdan baktığımız zaman devlet hakikatten deprem sonrası başta başbakanımız ve bakanlarımız buradaydı. Can havliyle bir iş bölümü yapıldı. İlk etapta yardım çalışmaları ve çadır ihtiyaçları giderildi.

Tabi havanın kötü mevsimin kış olması ayrı bir talihsizlikti ve işimizi daha da zorlaştırdı. Ben burada özellikle barınma sorunu üzerine çalışıyorum. Çok büyük bir ekibimiz var ve ciddi anlamda seferberlik oluşturduk. Ağırlık Van merkeze bağlı olan ve ciddi anlamda hasar gören yerle bir olan köylerimize verdik. Sistemimiz başlı başına bir köykent oluşturmak. Hızla bu köylere gidip enkazları kaldırmak ki, buna başladık. İlk etapta yıkılan evlerimizin yerine prefabrik konut yapmak ve daha sonrasında köyleri eski haline getirmek için başlatacağımız çalışmalar olacak.

Şu anda konteynirlerimiz geliyor, iş adamlarımızdan bu anlamda büyük destek alıyoruz. Van merkez, Erciş ve köylerimizde hasar tespit çalışmalarımız devam ediyor. Şu anda geçici de olsa herkese çadır dağıttık. Fakat bizim yapmaya çalıştığımız kışı atlatabilecekleri prefabrik evleri oluşturmak. Buradan çağrımız bize konteynir, kalıcı çadır ve prefabrik yapacak, gönderecek iş adamlarımız lütfen biraz acele etsinler. Kış mevsiminde olduğumuzdan dolayı kar nerdeyse kapıda, yağmurlar ve kar başladığında o zaman hepimiz çok üzüleceğiz çünkü ortaya hoş olmayan manzaralar çıkacak” dedi.

Yapılan yardımların yerine ulaşamaması ve koordinasyon bozukluğu ile ilgili söylentilere de cevap veren Orhan, “Bu koordinasyonsuzluğun 3 tane önemli nedeni vardır. Birincisi mevsim şartları, ikincisi artçı depremlerin sürekli şiddetli bir şekilde devam etmesi, üçüncüsü ise oluşturulan provokasyonlardır. Halkımız her şeyi devletten, bizden bekliyor, ama bazı yardımların yerine ulaştırılması zaman istiyor.

Havaalanında yolcu seferleri iptal edildi. Nedeni ise, gelen yardımlar kargo uçaklarıyla gelmesi oldu. Yardım uçaklar resmen sıraya girdi.

Önceliğimiz çok hasar olan köylerdi. Oradaki barınma sorununu çözdük, şimdi ise Van merkeze başladık. Hasar gören ve yıkılan köy sayımız 30 civarında. Van merkezde yıkılan bina sayısı ise 6 tane.

Basın, insanlarımızın kenetlemesi adına çok güzel çalışmalar yaptı. Gerek görsel gerekse yazılı basına sizin vezninizde teşekkür ediyorum” dedi.

Daha sonra Van ve Erciş sokaklarında yıkılan evleri tek tek gezen Van dernekler Federasyonu Başkanı Seyithan İzsiz ve beraberindeki heyet, yarımların devam edeceğinin müjdesini verdi.