FODMAP diyeti nedir, FODMAP diyeti nasıl yapılır?

FODMAP diyeti, son yılların popüler beslenme şekillerinden biri olarak karşımıza çıkıyor. FODMAP diyeti tahıl ve baklagil gibi bazı besinlerde bulunan karbonhidrat türlerinin beslenmede en aza indirgenmesine dayanıyor. FODMAP diyeti bu şekilde gaz, şişkinlik, mide ağrısı, ishal, kabızlık gibi sindirim sistemi problemlerini çözer. FODMAP listesini internette aramak yanlıştır, zira doktor kontrolünde uygulanması önerilir. Peki FODMAP diyeti nasıl yapılır, FODMAP diyetinin faydaları nelerdir? FODMAP diyetine başladığınız süre içinde bunu net şekilde görme fırsatı yakalayacaksınız. İşte FODMAP diyeti nedir, FODMAP diyeti nasıl yapılır? Sorularının cevapları!

18 Haziran 2020, Perşembe 10:40 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

FODMAP, tahıl ve baklagil gibi bazı besinlerde bulunan karbonhidrat türleridir. Yapılan çalışmalar FODMAP ile gaz, şişkinlik, mide ağrısı, ishal, kabızlık gibi sindirim semptomları arasında güçlü bir bağ olduğunu gösterir. Düşük FODMAP diyetleri, yaygın sindirim bozuklukları olan birçok kişide kayda değer fayda sağlayabilir. 

FODMAP diyeti nedir?

FODMAP diyeti nedir?

  • FODMAP “fermente edilebilir oligo-di-mono-sakkaritler ve polioller” anlamına gelir. Bunlar sindirime dirençli kısa zincirli karbonhidratlardır. 
  • Kan dolaşımı tarafından emilmek yerine bağırsak bakterilerinizin de bulunduğu bağırsağınızın uç bölgesine ulaşırlar. 
  • Bağırsak bakterileriniz bu karbonhidratları yakıt için kullanarak hidrojen gazı üretir, bu da hassas bireylerde sindirim semptomlarına sebep olur. 
  • FODMAP'ler ayrıca bağırsağınıza sıvı çekerek ishale neden olabilirler.
  • Herkes FODMAP'lere duyarlı olmasa da, irritabl bağırsak sendromu (IBS) olan insanlar arasında çok yaygın görülen bir durumdur.


Kısıtlanması gereken FODMAP besinleri

Kısıtlanması gereken FODMAP besinleri

Oligosakkaritler: Tam tahıllı, kepekli buğdaylı ürünler; baklagiller Soğan, sarımsak, enginar gibi fruktandan zengin besinler Lahana, Brüksel lahanası gibi galaktanlar.

Disakkaritler: Süt ve süt ürünleri Monosakkaritler: Fruktoz içeriği yüksek besinler; elma, armut, şeftali, karpuz, kuru üzüm gibi meyveler ile bal. Paketli olarak satılan ürünlerde yer alan yüksek fruktozlu mısır şurubu da bu gruba dahil.

Polyoller: sorbitol, mannitol, laktitol, ksilitol, eritritol, maltitol ve izomalt gibi şeker alkolleri. Bunlar yapay tatlandırcılarda bulunmaktadır. Bazı hastalarda diyeti uygulamaya başladıktan sonraki hafta şikayet ve semptomlarda iyileşmeler görülürken, bazı hastalarda ise birkaç hafta beklemek gerekmektedir.Bu noktada kişinin kendi kendini takip edebilmesi çok önemlidir.

  • Sindirim semptomlarından yeterince kurtulduğunuzu düşünüldüğünde ikinci aşamaya geçilebilmektedir. Bu diyetle 8 haftaya kadar bağırsak semptomlarında iyileşme görülmediyse; tekrar tahlil ve tetkikler yaptırılmalıdır.


Düşük FODMAP diyetini kimler uygulayabilir?

Düşük FODMAP diyetini kimler uygulayabilir?

  • Düşük FODMAP diyeti gaz, şişkinlik, karın ağrısı, ishal ve kabızlık sorunları yaşayan İrritabl Bağırsak Sendromu (IBS) hastalarında araştırılmıştır. 
  • Stres de IBS’de önemli bir faktör olabilir. Bazı araştırmalara göre, IBS'li kişilerin yaklaşık %75'i düşük FODMAP diyetinden fayda sağlamıştır. 
  • Çoğu durumda semptomlarda büyük düşüşler ve yaşam kalitesinde iyileşmeler görülmüştür. Ayrıca Crohn hastalığı ve ülseratif kolit gibi inflamatuar bağırsak hastalıkları (IBD) olan kişiler için de düşük FODMAP diyetinin yararlı olabileceğine yönelik öneriler bulunmaktadır.

Yüksek FODMAP bulunan besinler

Yüksek FODMAP bulunan besinler

Meyveler: Elma, elma püresi, kayısı, böğürtlen, kiraz, konserve meyve, hurma, incir, armut, şeftali, karpuz

Tatlandırıcılar: Fruktoz, bal, yüksek fruktozlu mısır şurubu, ksilitol, mannitol, maltitol, sorbitol

Süt ürünleri: Süt (inek, keçi ve koyun), dondurma, yoğurt, krema, yumuşak ve taze peynirler (ricotta vb.), peynir altı suyu ve whey protein takviyeleri

Sebzeler: Enginar, kuşkonmaz, brokoli, pancar, Brüksel lahanası, lahana, karnabahar, sarımsak, rezene, pırasa, mantar, bamya, soğan, bezelye, arpacık soğanı

Baklagiller: Fasulye, nohut, mercimek, barbunya fasulyesi, soya fasulyesi

Buğday: Ekmek, makarna, kahvaltılık gevrekler, tortilla ekmeği, waffle, kraker, bisküvi

Diğer tahıllar: Arpa ve çavdar

İçecekler: Bira, şarap, yüksek fruktozlu mısır şurubu içeren içecekler, süt, soya sütü, meyve suları

FODMAP diyetinde rahatlıkla yiyebileceğiniz düşük FODMAP'lı besinler

FODMAP diyetinde rahatlıkla yiyebileceğiniz düşük FODMAP'lı besinler

  • Etler, balık ve yumurta
  • Tüm yağlar
  • Çoğu bitki ve baharat
  • Yağlı tohumlar: Fındık, badem, kaju, yer fıstığı, çam fıstığı, susam (Antep fıstığı hariç)
  • Meyveler: Muz, yaban mersini, greyfurt, üzüm, kivi, limon, lime, mandalina, kavun, portakal, ahududu, çilek
  • Tatlandırıcılar: Akçaağaç şurubu, stevia
  • Süt ürünleri: Laktozsuz süt, sert peynirler
  • Sebzeler: Biber, havuç, kereviz, salatalık, patlıcan, zencefil, yeşil fasulye, kale, lahana, marul, Frenk soğanı, patates, turp, ıspanak, taze soğan (sadece yeşil), kabak, tatlıpatates, domates, şalgam
  • Tahıllar: Mısır, yulaf, pirinç, kinoa
  • İçecekler: Su, kahve, çay

Düşük FODMAP diyeti nasıl yapılır?

Düşük FODMAP diyeti nasıl yapılır?

  • Yüksek FODMAP besinleri birkaç hafta boyunca tamamen ortadan kaldırmanız önerilir.
  • Sorunlarınızın nedeni FODMAP'ler ise birkaç gün gibi kısa bir sürede rahatlama yaşayabilirsiniz. Birkaç hafta sonra bu besinlerden bazılarını teker teker yeniden ekleyebilirsiniz.
  • Bu şekilde hangi besinlerin semptomlarınıza neden olduğunu belirlemeniz mümkündür.
  • Belirli bir besinin sindiriminizi bozduğunu görürseniz, beslenmenizde kalıcı olarak bu besinden kaçınabilirsiniz.
  • FODMAP besinlerin çoğu oldukça sağlıklı kabul edilir ve bazı FODMAP'ler sağlıklı bağırsak bakterilerinizi destekleyen sağlıklı prebiyotik lifler olarak işlev görürler. Burada dikkat edilmesi gereken en önemli konu, bunun bir zayıflama diyeti olarak algılanmaması ve bu tür karbonhidratları tolere edebilen insanların FODMAP besinlerden kaçınmaması gerektiğidir.

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Kabızlığı önlemek için yapabileceğiniz 6 basit egzersiz