Türkiye'de kişi başına düşen güzellik harcaması 40 Euro’ya çıktı

Güzellik pazarında en büyük pay yüzde 24 ile cilt bakımı kategorisinde. Her yıl büyümeye devam eden sektörde en fazla harcamayı ise Z kuşağı yapıyor. Makyaj kategorisindeki satılan her 10 üründen 4’ünü Z kuşağı alıyor.

Türkiye güzellik pazarı her geçen yıl giderek büyümeye devam ediyor. 2024’te 158 milyar TL’ye ulaşan pazarın önümüzdeki yıllarda genç nüfus, güzelliğe olan ilginin artması, hızlı dijitalleşme gibi etmenlerle ivmelenmeye devam etmesi bekleniyor. Öyle ki 2025 Avrupa güzellik pazarının büyümesine en büyük katkıyı yüzde 16 ile Türkiye’nin yapacağı belirtiliyor. Gelecek 3 yıllık dönemde, büyümede özellikle gençler (yüzde 45), erkekler (yüzde 30) ve ileri yaş tüketicilerin (yüzde 20) etkisinin artması öngörülürken, sektöre en büyük katkıyı ise ‘gen Z’ yani Z kuşağının vermesi bekleniyor.

CİLT BAKIMI İLK SIRADA
Tekno-güzellik şirketi L’Oréal Türkiye’nin, Ipsos işbirliğiyle güzellik pazarına yönelik birden fazla araştırmayı derleyerek hazırladığı ‘Ayna Ayna Söyle Bize: Güzellik Pusulası Nedir Ülkemizde?’ adlı çalışmasına göre, Türkiye’de kişi başına düşen güzellik harcaması 40 Euro (yaklaşık 1.500 lira) ile düşük seviyelerdeyken, Avrupa’da bu rakam 92 Euro’ya ulaşıyor. Türkiye güzellik pazarında en büyük payı yüzde 24 ile cilt bakımı kategorisi oluşturuyor. Onu sırasıyla saç bakımı, makyaj ve hijyen, parfüm ve saç boyası takip ediyor. Türkiye’de kadınlar, güzellik bütçelerinin üçte biri ile en büyük kısmını makyaj kategorisine ayırıyor.

YÜZDE 45’LİK BÜYÜME ETKİSİ
Araştırmaya göre, Z kuşağı olarak adlandırılan genç kadınlar yeniliklere en açık grup olarak öne çıkarken, Türkiye yüzde 15 temsiliyet oranı ile Avrupa’nın en büyük Z jenerasyonu nüfusuna sahip ülkesi olarak öne çıkıyor. Farklı ürünleri denemekten çekinmeyen Z kuşağı, denedikleri yeni ürünleri rutinlerine de ekliyorlar. 3 yıllık büyüme tahminlerinde bu kuşağın büyümeye etkisi yüzde 45 olarak belirleniyor. Makyaj kategorisindeki satılan her 10 üründen 4’ü Z kuşağı tarafından satın alınıyor.

ON 4 YILDA 2 KATINA ÇIKTI
Sektörde hızlı tüketim ürünleri kategorisinin payı yüzde 60’ken, lüks tüketim yüzde 15, dermokozmetik yüzde 10 ve profesyonel ürünler yüzde 5 paya sahip. Yaşlanma karşıtı ürünlerin kullanımı 3 yılda 2 kattan fazla artış gösterirken, yılın yaklaşık 3’te 1’inin güneşli olduğu Türkiye’de yalnızca 10 kişiden 1’i güneş kremi kullanıyor. Estetik operasyonlara sıcak bakanların oranı yüzde 45’e dayanıyor ve estetik operasyona olan ilgi son 4 yılda 2 katına çıkmış durumda. Türkiye’de kadınlar en fazla parayı yüzde 33 ile makyaja harcıyor.

EN ÇOK E-TİCARETTEN
Türkiye güzellik sektöründeki yüzde 25’lik payı ile pazar lideri konumunda bulunan L’Oréal Türkiye’nin Ülke Genel Müdürü Sinem Sandıkçı Gökçen, “Türk kadınlarının yüzde 54’ü güzellik harcamalarının yüzde 83’ünü gerçekleştiriyor. Kadınların yüzde 60’ı güzel olmanın bakımlı olmaktan başladığına inanıyor” dedi. Güzellik dünyasının geleceğini ise dermokozmetik ve lüks ürün kullananların şekillendirdiğini belirten Gökçen, “Lüks ürün kullanıcılarının yüzde 58’i güneş bakım ürünleri kullanımını da aksatmıyor. Bu kullanıcıların serum kullanım penetrasyonları da diğer kullanıcılara oranla 5 kat daha fazla. Öte yandan güzellik ürünleri yüzde 40’lık oranla en çok e-ticaretten satın alınıyor. Her 10 kadından 7’si online alışverişte fiyat karşılaştırması yapıyor” diye konuştu.

ERKEKLERİN İLGİSİ ARTIYOR
Araştırmaya göre, her 10 erkekten 9’u bir güzellik ürünü kullanıyor. Henüz pazardaki payları yüzde 15 seviyelerinde olsa da önümüzdeki 3 yıllık dönemde büyümeye olan katkılarının yüzde 30 civarı olacağı öngörülüyor. Her 10 erkekten 7’si bir cilt bakım sorununa sahip ama sadece 2’si cilt bakım ürünü kullanıyor. Erkeklerin en çok kullandıkları güzellik ürünleri tıraş ürünleri, deodorant, parfüm, saç şekillendiriciler.

İŞTE TÜRKİYE’NIN GÜZELLİK PUSULASI
* Kadınların güzellik alışverişlerinde aldığı 3 üründen 1’i makyaj ürünü oluyor.
* Her 10 kadından 9’u en az bir makyaj ürünü kullanıyor
* Her 10 kadından 6’sı; cilt, dudak ve göz makyajını bir arada yapıyor.
* Her 10 tüketiciden 5’i için uzun kirpik vazgeçilmez.
* Her 3 makyaj yapan kadından 1’i en az 1 lüks ürün kullanıyor.
* Her 10 kadından 4’ü 3 adımlı cilt bakım rutinine sahip.
* Artan stresle beraber son 2 senede hassas cilt tanımlaması 2’ye katına çıkarak yüzde 37’ye ulaştı.
* 114 günü güneşli geçen Türkiye’de 10 kişiden sadece 1’i güneş ürünü kullanıyor.
* Her 10 kadından 6’sı ilk saç boyasını kuaförde yaptırıyor.
* Her 10 kadından 8’i, saç sorunuyla mücadele ederken, ortak sorun olarak saç dökülmesi öne çıkıyor.
* Kadınlar ilk kez saçını ortalama 23 yaşında boyamaya başlıyor ve yüzde 60’ı ilk boyamayı kuaförde yaptırıyor.
* Ortalama 33 yaşında beyazlar belirirken yaş ilerledikçe saç boyama oranı düşüyor.

Türkiye’deki kadınların sadece yüzde 9’unu oluşturan 2.5 milyon kadın toplam güzellik harcamalarının yüzde 43’ünü yapıyor. Güzellik ürünleri kullanan kadınlar günde 70 dakikasını ayna karşısında geçirirken, kadınlar 1 yılda ortalama 17 günlerini güzellik rutinine ayırıyor.