Gizli buzlanma nedir?

Gizli buzlanma nedir?

12 Ocak 2011, Çarşamba 18:48
A A
Gizli buzlanma nedir?

Direksiyon Akademisi İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Onur Akçay, gizli buzlanma için herhangi bir yağışa ihtiyaç olmadığını belirterek, bu durumun sürücüleri aldatan en önemli faktör olduğunu söyledi.

Akçay, gizli buzlanmanın hava sıcaklığının aşırı düşmesinden dolayı zeminin kısmen buzlanması ve donması anlamına geldiğini belirtti.
Sürücülerin yağışların ardından gizli buzlanma beklediğini ifade eden Akçay, "Gizli buzlanma için herhangi bir yağışa ihtiyaç yoktur. Sürücüleri aldatan en önemli faktör budur" dedi.

Gizli buzlanmayı tetikleyen en önemli unsurlardan birinin çiğ olduğunun altını çizen Akçay, çiğin hava sıcaklığının eksi derecelere düştüğü bölgelerde buza dönüştüğünü ve buna da gizli buzlanma denildiğini ifade etti.

Akçay, son zamanlarda yaşanan kazaların birçoğunun sabaha karşı ya da sabah saatlerinde çiğin gizli buzlanmaya dönmesi nedeniyle meydana geldiğini hatırlattı.

-"FRENE VEYA DİREKSİYONA ANİ MÜDAHALE EDİLMEMELİ"-

Gizli buzlanmada sürücülerin dikkat etmesi gereken konulardan birinin de hızları olduğunu dile getiren Akçay, şöyle devam etti:
"Gizli buzlanma ilk olarak köprüler, viyadük, tepe üstleri gibi çok fazla rüzgar alan, yan rüzgarlardan çok fazla etkilenen yollarda olacaktır. Kazaların büyük bir bölümü bahsettiğimiz yerlerde meydana geliyor. Sürücülerimiz buralara girerken hızlarını düşürmek zorundalar. Sürücülerin, bu tür yollarda öndeki araçla takip mesafelerini artırmaları gerekiyor. Frene veya direksiyona ani bir şekilde müdahale ettikleri zaman araçları kaymaya başlayacak. Kazalarda gördüğümüz gibi araçları bariyerlere çarpabilir, takla atabilir. Sonuçları üzücü oluyor. O yüzden hızlarını ayarlamaları gerekiyor. Takip mesafelerini mutlaka normal şartlardan 3 katına çıkarmalarını öneriyoruz. Bu tip yollarda gizli buzlanmadan etkilenmemeleri için takip mesafelerini 6 saniyeye kadar çıkarmaları gerekiyor."

-PRATİK ÖNERİLER-

Gizli buzlanmanın olduğu zamanlarda direksiyon hareketlerine de dikkat edilmesi gerekildiğinin altını çizen Akçay, "Sürücülerin, sert direksiyon hareketlerinden kaçınması gerekiyor. Takip mesafeleri iyi olan bir sürücü sert direksiyon hareketi yapmak zorunda kalmaz" dedi.
Sürücülerin ani şerit değişimleri yaptıklarında, araçların yerle temaslarının çok çabuk kaybolduğunu dile getiren Akçay, bu durumda aracın kontrolden çıkarak bariyerlere çarpma olasılığının yüksek olduğunu kaydetti.

"Burada önemli noktalardan biri de lastikler. Kış lastiklerini kullanmayan sürücüler, çiğde ve gizli buzlanmada yine tehlikeye maruz kalacaklardır" diye konuşan Akçay, normal lastiklerin 7 derece ve üstünde, kış lastiklerinin ise 7 derece ve altında maksimum performans sergileyeceğini vurguladı.

Onur Akçay, kış lastiği kullanan sürücülerin çiğin ve gizli buzlanmanın olduğu yerlerde mutlaka daha avantajlı olacaklarını işaret ederek, şunları kaydetti:

"Araçları yere daha iyi tutunacaktır. Sürücülerimizin dikkat etmediği unsurlardan biri ise gizli buzlanma levhalarıdır. Bunları gördükleri yerlerde gaz pedalından ayaklarını çekmeleri, pedallara çok yumuşak davranmaları, direksiyon hareketlerini sakince yapmaları gerekiyor. Buralar sabit sürüşün izlenmesi gereken yerlerdir ama sürücülerimiz ne yazık ki buna dikkat etmiyor. Bu buzlanma levhalarını gördükleri yerlerde sabit hızda seyretmelerinde fayda vardır. Vites değişimlerini çok fazla önermiyoruz. Fren ve gaz pedalını ne kadar az kullanırlarsa, o yollardan ne kadar sabit hızlarda geçerlerse kendileri için tehlike en aza düşecektir diye düşünüyorum."

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;
Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.