Ekonomi İlk Sürüş: Makyajlı Dacia Duster

İlk Sürüş: Makyajlı Dacia Duster

Paylaş
İlk Sürüş: Makyajlı Dacia Duster

İlk Sürüş: Makyajlı Dacia Duster

Kendi kabuğunu kıran ve global bir marka olma yolunca ciddi mesafe kat eden Dacia’nın SUV modeli Duster makyajlandı. Pek çok açıdan yenilenen bu modeli sizler için inceleme imkanı bulduk.

YAZI: TULU DARICAN



Dacia ile ilgili kaleme aldığımız her yazıda markanın gelişimini binlerce kez size anlatmışızdır. Ama bu kez yazımıza buradan başlamayacağız. Çünkü artık karşımızda rüştünü ispat etmeye çalışan bir yerel üretici değil, tam tersine global pazarlarda ürünleri satılan büyüyen bir markadan söz edeceğiz. 2004 yılında modern araç gamıyla Türkiye pazarına giren Dacia ilk yılında Türkiye pazarının ancak yüzde 0.8’ini satan ufacık bir markaydı. 2013 ilk 10 ayına göreyse artık Dacia’nın pazar payı yüzde 4.3’e ulaşmış durumda. Üstelik bu süreçte Türkiye’deki otomobil pazarının da büyüdüğünü belirtmeliyiz. Bu rakamların anlamı ise Dacia’nın Türkiye’de en çok satılan yedinci otomobil markası olduğu.

Fransa’nın Marsilya şehrinde ilk sürüşünü gerçekleştirdiğimiz model ise makyajlanan ve yepyeni bir yüze kavuşan Duster…
İlk kez 2010 yılında yollara çıkan Duster, markanın SUV segmentindeki ilk temsilcisi. Dacia B0 platformu üzerinde yükselen araç Nissan Note ve Juke ile platform kardeşi. Bu yılki Frankfurt Otomobil Fuarı’nda yenilenen yüzüyle karşımıza çıkan otomobil daha modern görünen hatlara kavuşmuş.

Makyajın yoğun etkisini ön bölümde görüyoruz. Markanın 2012 yılında Sao Paulo Otomobil Fuarı’nda sergilediği DCross konseptinin etkilerini bu kısımda fark etmemek imkansız. Aracın ön tasarımı iki adet krom kaplı şerit ile yeniden tasarlanmış bir ızgara ile şekillendirilmiş. Söz konusu ızgaranın artık yeni, aşağıya yerleştirilmiş hava giriş kanalı ve gündüz farlarına sahip çift optikli farları var. Otomobilin tavan rayları da yenilenmiş. Kalınlaştırılan bu rayların üstünde artık büyük bir şekilde ‘DUSTER’ yazıyor. Arka kısımdaysa iç tasarımı değişen stoplar dikkat çekiyor. Egzozda krom kaplama kullanılırken 4x4 modellerde bu ayrımı sağlayan yazının yeri ve şekli de değiştirilmiş.

Asıl değişim iç mekanda
Dacia Duster fanatiklerinin en büyük eleştirisi aracın iç mekanına yönelikti. Makyajla birlikte artık daha derli toplu bir iç mekan karşımızda. Kokpitin genel tasarımı yenilenirken üst kısımlarda kapaklı olmayan boşluklar yaratılmış. Malzeme kalitesinde belirgin bir artış olmasa da artık daha iyi göründüğü bir gerçek. Eski modelde ortada olan cam kumandaları makyajla birlikte alışılmış yeri olan kapı içlerine taşınmış. Bu değişiklik için bile Duster alma hayali kuranlar kararlarını daha kolay verebilirler. Orta konsolda artık tüm Dacia modellerinde gördüğümüz 7 inçlik MediaNAV multimedya ve navigasyon sistemini görüyoruz. Tabii bunun her donanım seviyesinde olmadığını belirtmeliyiz. Duster’da artık hız sabitleme sistemi ve arka park sensörü de belirli donanımlarda sunulacak. El freninin altındaki elektrikli ayna ayar kumandaları gibi bazı öğelerdeki ergonomik sıkıntılar ise devam ediyor. Makyajla birlikte Duster’ın 475 litrelik bagaj hacminde bir değişim olmamış.

Yeni 1.2 litre turbo motor
Makyajlı Duster’da iki eski, bir de yeni motor kullanılacak. 1.6 litrelik atmosferik benzinli motor 105 hp güç çıkışına sahip. Bu motorun karma kullanımda ortalama yakıt tüketimi 7.1 litre olarak açıklanıyor. Bu motorla birlikte fabrika çıkışlı LPG opsiyonu da bulunacak. Bu versiyonun 100 km’de LPG tüketimi ise fabrika verilerine göre 9 litre. 1.6 litrelik motor hem benzinli hem de LPG seçeneğinde sadece Ambiance donanım seviyesiyle satılacak.
Diğer benzinli ünite ise Renault’nun yeni motoru 1.2 litrelik turbo destekli ünite. Bu motor 120 hp güç çıkışına sahip. Duster’ın deneme sürüşünde bu motoru kullanma şansını yakaladık. Alt devirlerden itibaren canlı bir karakter gösteren motor otomobile yeterli bir performans sağlıyor. Yakıt tüketimi ise kullanımımızda 7.5 litre dolaylarında seyretti. Direkt enjeksiyonlu olması sebebiyle bu motora LPG sistemi uygulanamıyor. Kötü haberse şu an için bu motoru taşıyan Duster’ın Türkiye’de satılması düşünülmüyor. Teknolojik yapısı ve makul tüketimi düşünüldüğünde Duster fanatiklerinin bu konuda distribütöre baskı yapmasını tavsiye ederiz.
Tanıtımda deneme fırsatı yakaladığımız diğer motor seçeneği ise 1.5 litrelik dCi üniteydi. Yine bu motorun iki farklı güç üreten versiyonu bulunacak. Bunlardan birisi 90 hp, diğeriyse 110 hp güç çıkışına sahip. 4x4 çekiş sistemine sahip model sadece 110 hp’lik motorla can buluyor. Dizel motor seçeneklerinin tümü Ambiance ve Laureate donanım seviyeleriyle ticarileştirilecek. K9K kodlu dizel motorda 6 kademeli bir manuel şanzıman kullanılıyor. Performans anlamında alıştığımız karakterini gösteren 1.5 dCi motor artık Duster’da da maksimum ekonomiyi sunuyor. 6 kademeli şanzıman ve yeni eklenen Eco Mode fonksiyonu sayesinde benim kullanımımda 4.7 litrelik tüketim ortalaması yakalamam zor olmadı.

Otomatik yok, ESP standart
Duster hayranlarının hiç şüphesiz en çok merak ettiği husus makyajla birlikte araçta otomatik bir şanzımanın sunulup, sunulmayacağı idi. Ne yazık ki bu konuda olumlu bir haber veremiyoruz. Dacia’nın planlarında bir otomatik şanzıman henüz bulunmuyor. Ancak ESP tüm donanım seviyelerinde standart olarak sunulacak. Eski modelde sadece 4x4 versiyonlarda sunulan ESP’nin artık tüm modellerde olması güvenliği artıran bir gelişme. Makyajlı modelde geliştirilen bir diğer noktaysa yalıtım olmuş. Eski model bu alanda ciddi zafiyetlere sahipti. Makyajlı Duster’da yeni yalıtım malzemeleri ile bu konuda ilerleme sağlanmış. Benim kullanımımda iç mekan gürültüsü ciddi anlamda azalmıştı. Fakat sürüşü gerçekleştirdiğimiz Fransa yollarındaki asfaltın yapısı da bu olumlu atmosferi yaratmış olabilir. Gerçek yorumumuzu aracı Türkiye’de test ettiğimizde yapmak isteriz.

Arazide yine etkileyici
Marsilya’daki ilk sürüşte bizim için özel hazırlanan ve hava koşullarından ötürü pek çok kısmı balçık halinde çamurla kaplı olan özel bir offroad alanında 4x4 Duster modelini de deneme fırsatı yakaladık. Makyaj öncesi versiyonda da bu alanda iddialı olan otomobil yine bizi etkilemeyi başardı. Otomobilin 4x4 sistemi Nissan’ın deneyimlerinden yararlanılarak geliştirilmiş. Özellikle aktarma sistemi ve arka kilitli diferansiyelde bu markanın katkısı bulunuyor. Makyajla birlikte 4x4 modellerinin şanzımanı da revize edilmiş ve arazi koşullarında sarsıntısız geçiş, dik iniş ve çıkışlarda etkin tutunma sağlayacak iyileştirmeler yapılmış.
Makyajlı Duster Türkiye’de 3 yıl / 100.000 km garanti ile satılacak. Benzinli modelin fiyatı 36.600 TL’den başlayacak. Dizel modellerin başlangıç fiyatı ise 43.000 TL.

Makyajlı Dacia Duster Fiyat Listesi

Ambiance 1.6 16V 105 bg – 4x2: 36.600 TL

Ambiance 1.6 16V 105 bg LPG – 4x2: 39.850 TL

Ambiance 1.5 dCi 90 bg – 4x2: 43.000 TL

Ambiance 1.5 dCi 110 bg – 4x4: 48.600 TL

Laureate 1.5 dCi 90 bg – 4x2: 47.500 TL

Laureate 1.5 dCi 110 bg – 4x2: 49.250 TL

Laureate 1.5 dCi 110 bg – 4x4: 53.550 TL

Haberin Devamı