İştahı artıran 10 etkili unsur

Diyette daha hızlı kilo vermenin en hızlı yolu nedir? Elbette iştahı azaltmak. İştahı azaltmak ise kolay değil. Çünkü iştahın pek nedeni var. Örneğin ruhsal olarak dengesiz bir dönemdeyseniz, iştahınızın artması kaçınılmaz. Peki iştahınızın artmasının tam olarak nedenleri neler?

27 Nisan 2021, Salı 11:27 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Soğuk hava

Soğuk hava

Hava ısısı düştükçe şekerli ve yağlı yiyeceklere istek artar. Vücut ısısını kontrol altında tutmak iştahın da kontrolünü kolaylaştırır. Bunun için tam tahıllı yiyecekler, kuru baklagiller, taze sebze ve meyve tüketimini soğuk havalarda biraz artırmak gerekir. Gün içinde su içimini de artırmak vücut ısı dengesini sağlar. Soğuk havalarda yiyecek seçimi iştahın dengelenmesinde temel teşkil eder.

Sosyal yaşam

Sosyal yaşam

Ev dışında yemeyi kontrol etmek her zaman güçtür. Yiyecek ve içecek alımında porsiyon kontrolünü kaçırmak yeme iç güdüsünü de artıran engellerin başında gelir. Birçok araştırma alkol alımı ile yeme ya da atıştırma isteğinin artığını, kalorili atıştırmalıkların doyum yerine iştah kabarmasını tetiklediğini bildirmekte. Bu nedenle sosyal yaşamda açlığı tetikleyecek şeker şuruplu alkollü kokteyllerden uzak durmalı, aç karnına alkol alınmamalı, kızartma şeklinde yiyecek seçimi yapmamaya özen gösterilmelidir. 

Hormonlar

Hormonlar

Ghrelin ve leptin adlı iki hormon acıkma ve doyma üzerine etkili yegane iki hormondur. Ghrelin acıkmayı tetiklerken leptin doymayı sağlar. Ghrelin gün içinde yemek yemeden bağımsız artış gösterir ve acıktığınızı size hatırlatır. Leptin ise yemeden sonra doygunluğunuzun sağlanması için salgılanır. Uykusuzluk ve öğün atlama bu iki hormonun düzenli çalışmasını bozar. Dolayısı ile gün içi iştah kontrolsüzlüklerinin açığa çıkmasını kolaylaştırır. Bir homon daha vardır ki; kortizol stres anında artar ve iştah tetiklenmesini de sağlar. Yüksek kortizol düzeyi insülin eksikliğine neden olur ve yağ depolanmasını da arttırır. Bu durumu önlemek için yeterli uykuya dikkat etmek, 3 ana öğün yapmak ve öğünlerde kompleks karbonhidrat, yağsız protein, sağlıklı yağlar, taze sebze ve meyvelerin mutlaka olmasını sağlamak gerekir.

Aşırı tuz

Aşırı tuz

İştahınızın açılmasına yardımcı olur. Tuzlu bir besinin hemen arkasından tatlı bir besin tüketme ihtiyacı hissedersiniz. Bunun nedeni kan şekerinizdeki iniş çıkışlardır. Aşırı tuz tüketiminden uzak durun.

Mısır

Mısır

İçerisindeki mineraller ve vitaminler sayesinde vücudunuza birçok katkı sağlar. İçerisinde bulunan zengin miktarda karbonhidrat ile kilo almanıza yardımcı olur. Glisemik indeksi yüksek olan mısır,tüketildikten kısa süre sonra tekrar açlık hissi uyandırır.

Kırmızı biber

Kırmızı biber

Kırmızı biberin iştah açıcı özelliği herkes tarafından bilinmektedir. İçerisinde kalsiyum, demir, magnezyum gibi mineraller bulundurur. Acı bir yemek yediğinizde doyduğunuzu kolay kolay anlayamazsınız ve normal miktardan daha fazla besin tüketirsiniz.

Uykusuzluk

Uykusuzluk

Düzenli olarak 6-8 saat arasında uyumuyorsanız ertesi günü iştah hormonlarınızın da düzenli çalışmasını bozuyorsunuz demektir. Uykusuzluk açlık hormonlarını artırmakta doyma hormonlarının da fizyolojik olarak azalmasını sağlamaktadır. Araştırmalar düzensiz uyku, günde 6 saatten az uyuma ve gece uyanmaları ile kalitesiz uyku yaşayanların düzenli uyuyanlara göre doyum hislerinin de bozulduğunu bildirmekte.

Susuzluk

Susuzluk

Günlük sıvı alımı ister su, ister yiyecekler yardımı ile olsun iştahı kontrol etmede en iyi yoldur. Yetersiz sıvı alımı vücutta kısmi dehidratasyona yani susama duygusu olmadan vücudun susuz kalmasına neden olur ve bu durum acıkmayı tetikler. Bu nedenle gün içinde su içimine dikkat etmenizi öneririm. Susamadan gün boyu en az 6-8 su bardağı su için. Böylece açlık sinyallerinin kaybolduğunu ve aşırı yeme ataklarınızın da azaldığını fark edeceksiniz.

Dengesiz ruh hali

Dengesiz ruh hali

Herkesin duygusal değişimi ile yiyecekler arasında benzersiz yakınlıkları bulunur. Bazı kişiler üzüldüğünde iştahını kontrol edemezken bazıları da sevinince aşırı yeme eğilimine yatkın olurlar. Araştırmalar birçok kişinin stresli zamanlarında çikolatayı tercih ettiğini bazı kişilerinde stresin ağır yükü nedeniyle hiçbir şey yemediklerini belirtmekte. Çalışmalar bu fizyolojik farklılığın temelinde net bir bilimsel bir yorumun bulunmadığını, karmaşık beyin kimyasının etkileri nedeniyle olabileceğini bildirmekte. 

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Geceleri de yiyebileceğiniz 10 masum atıştırmalık