Gündem İşte ilk 'kara delik' fotoğrafı

İşte ilk 'kara delik' fotoğrafı

İşte ilk 'kara delik' fotoğrafı

Bilim adamları ilk kez uzaydaki bir kara deliği görüntülemeyi başardı. Uluslararası Olay Ufku Teleskobu projesi kapsamında bir araya gelen bilim adamları, Dünya’ya 53 milyon ışık yılı mesafedeki Başak (Virgo) takım yıldızındaki M87 Galaksisi'nin merkezindeki süper masif kara deliğin fotoğrafını yayımladı. Fotoğrafta kara deliğin "olay ufku" olarak adlandırılan, kütle çekiminin en güçlü olduğu eşik bölgesi görülebiliyor.

POSTA.COM.TR

Bilim adamları dünyanın farklı yerlerindeki radyo teleskoplarla elde edilen X-ışını verilerini birleştirerek oluşturdukları imajı dünyanın 5 kentinde eş zamanlı basın toplantılarıyla kamuoyuna duyurdu. Fotoğrafta süper masif kara deliğin çekim alanına giren ışığın bükülmeleri görülebiliyor.

Fotoğraf, bilim tarihinin ilk kara delik görüntüsü olarak kayıtlara geçti. Bilim adamları, fotoğrafın ilk kez Albert Enstein’ın yirmi yüzyılın başında Genel Görelilik Kuramı bağlamında var olduğunu öne sürdüğü kara delikler konusunda yapılan ilk doğrudan gözlem olduğunu kaydetti.

SAAT YÖNÜNDE DÖNÜYOR

Fotoğrafta Virgo A takım yıldızında bulunan M87 (Messier 87) Galaksisi'nin merkezindeki kara deliğini görüyorsunuz. Kütlesi Güneş'in kütlesinden 3.5 milyar kat daha büyük... Dünya'dan ise 54 milyon ışık yılı uzaklıkta... Kara deliğin saat yönünde döndüğü açıklandı.

40 milyar km çapıyla Dünya'dan 3 milyon kat daha büyük olan dev kara deliği bilim insanları "canavar" olarak tanımladı.

Event Horizon (Olay Ufku) Teleskop Projesi Başkanı Sheperd Doeleman

44 MİLYON EUROLUK ARAŞTIRMA

Bu keşfin anlamı ise bilim insanları tarafından "Artık kara delikleri ölçerek, deneysel açıdan tekrar tekrar gözlemleyebileceğiz" şeklinde ifade ediliyor.

Araştırma projesi 40 farklı ülkeden gelen 44 milyon euroluk bir yatırımla gerçekleştirildi.

İŞTE İLK KARA DELİK FOTOĞRAFININ DETAY HALİ

Virgo A'da bulunan M87 Galaksisi'nin kara deliği...

SAMANYOLU'NUN KARA DELİĞİ DE İNCELENDİ AMA...

Bilim insanları, ikinci olarak Güneş Sistemi'nin de içinde bulunduğu Samanyolu galaksisinin, yani bizim galaksimizin merkezindeki Sagittarius A* isimli kara deliği de gözlemledi. Bu kara delik ise Dünya'dan 26 bin ışık yılı uzaklıkta. (1 ışık yılı, ışığın 1 yılda katettiği mesafedir. Bu mesafe 9.5 trilyon kilometreye eşittir). Galaksimizin merkezindeki Sagittarius A* kara deliğinin kütlesi, Güneş'in kütlesinden 4 milyon kat daha büyük.

Araştırmanın sonuçlarını sunan bilim insanları...

GALAKSİMİZİN KARA DELİĞİNİN FOTOĞRAFI NEDEN YAYINLANMADI?

Beklentiler, Samanyolu Galaksisi'nin merkezindeki kara deliğin fotoğrafının da bugün gösterilmesi yönündeydi ancak bu konuda bir görsel yayınlanmadı.

Sunumu yapan bilim insanları, Sagittarius A*'nın M87'ye göre göre çok daha hızlı hareket ettiği için bunun fotoğrafını çekmenin daha zor olduğunu söyledi. Sagittarius A* M87'ye göre bin kat daha küçük, bin kat daha yakın ancak bin kat daha hızlı olduğu için M87'ye odaklanıldığı bildirildi.

40 milyar km çapıyla Dünya'dan üç milyon kat daha büyük olan M87 kara deliğini bilim insanları "canavar" olarak tanımladı. Dünya'dan 500 milyon trilyon (500 kentilyon) km uzaktaki kara deliğin fotoğrafını çekmek için dünyanın farklı bölgelerinde yer alan 13 teleskop kullanıldı.

KARA DELİK NEDİR?

Kara delik, astrofizikte çekim alanı her türlü maddesel oluşumun ve ışınımın kendisinden kaçmasına izin vermeyecek derecede güçlü olan kütlesi büyük bir kozmik cisimdir. Kara delikler Einstein’ın genel görelilik kuramıyla tanımlanmışlardır. Doğrudan gözlemlenememekle birlikte, çeşitli dalga boylarını kullanan dolaylı gözlem teknikleri sayesinde keşfedilmişlerdir.